Transport, inte sport
2002-11-03
Chevrolet Trans Sport är en minibuss med plats för sju åkande, 16 läskedrycksburkar och gott om bagageutrymme. Godkända vitsord i testerna trots fem år gammal konstruktion.Testkälla | Betyg | Kommentar |
---|---|---|
Consumer Reports | 4/5 | "Reliability has been worse than average" |
Vi bilägare | "Ett stänk av business class" | |
Auto motor & sport | 3/5 | "Beprövad buss som börjar bli akterseglad" |
Vad tycker testarna?
Testarna är relativt eniga om Chevrolet Trans Sports bra och mindre bra sidor. Motorn bullrar lite för mycket men samtidigt levererar den gott om kraft. Interiören håller något ojämn kvalitet och samtidigt är det gott om utrymme och bekvämlighetsdetaljer. Det saknas trepunktsbälte och nackstöd på mittplatsen längst bak vilket inte är så bra. Trans Sport utmärker sig inte på många sätt vad gäller väghållning men fyrhjulsdrivningen får mycket bra betyg av en testare.
Consumer Reports
"Reliability has been worse than average"
Consumer Reports jämför Chevrolet Venture LS med Dodge Grand Caravan, Honda Odyssey EX, Toyota Siena LE och Ford Windstar SE. Det är svåra motståndare och Chevrolet Venture är i stort sett samma bil idag som när den skapades år 1997. Väghållningen är OK överlag och dämparna fångar upp ojämnheter i vägen på ett bra sätt, men över en serie tuffare gupp blir upplevelsen skakig och ryckig. Tendensen blir inte bättre om bilen lastas fullt. Motorn bjuder på gott om effekt, men ljudet är inte så förfinat. När det gäller sittkomfort kan kortare individer önska mer ryggslutsstöd. Konstruktionskvaliteten har sina brister och vissa interiördetaljer känns slarvigt konstruerade, men formgivarna har monterat hela 16 mugghållare för resenärerna. Testaren är inte riktigt nöjd med Chevrolet Venture och således hamnar den näst sist av de testade bilarna. Vinner gör Honda Odyssey EX och Ford Windstar SE hamnar sist i testet.
Källa: Till Consumer Reports hemsida
Vi bilägare, Nr 6 2002
Auto motor & sport, Nr 5 2001
Vi bilägare
"Ett stänk av business class"
Vi bilägare vintertestar Chevrolet Trans Sport AWD som tar sig fram på ett förtroendeingivande sätt och även snösträngar kan passeras utan överraskningar. Fyrhjulsdriften startas endast då något av de drivande hjulen fram tappar greppet. Övergången sker omärkbart och mycket snabbt. På halt underlag fördelas kraften så att det hjul som har mest grepp får mest kraft. Testaren saknar en funktion för permanent fyrhjulsdrift, men detta tillkortakommande är inte speciellt avgörande för vanligt bruk. Utrymmesmässigt ger testaren Trans Sport goda betyg och sex fullvuxna åker i bilen utan problem. Bagageutrymmet är trots sex-sju passagerare riktigt bra jämfört med övriga modeller i denna klass. Komforten får tummen upp liksom utrymmet för baksätespassagerarna. En bra bil som tyvärr kostar lite för mycket.
Auto motor & sport
"Beprövad buss som börjar bli akterseglad"
Auto Motor & Sport provar Chevrolet Trans Sport, Chrysler Grand Voyager och Toyota Previa Sol. Av dessa är det Chevrolet som har fläskigast motor. Förarmiljön får också beröm, även om den är lite för ombonad för vissa. Generöst med utrymme och ytor är det också. Körkänslan är gungig som en klassisk jänkare ska vara men den bullrar också mycket. Den större motorn ger större bränsleförbrukning på uppemot 14,1 liter per 100 km. Vuxna sätter sig förmodligen i mitten av bilen trots sämre säten än längst bak. Trots att stolarna längst bak lastas ut (väger 28 kg styck) är det omöjligt att få en plan yta på golvet vilket är en miss. Den är snabbast av de tre när det gäller konbana men beteendet är inte speciellt förtroendeingivande. Baken glider gärna ut och bilen kränger ordentligt. När det gäller ekonomi är det hugget som stucket vilken bil man köper, förutsatt en vettig utrustningsnivå. Toyota Previa vinner men är det ett amerikanskt slagskepp du är ute efter så är Chevrolet Trans Sport det naturliga valet
Cirkapris: 286000 kronor
Produktfakta: Chevrolet Trans Sport (Chevrolet Venture i USA), är en minibuss med plats för sju passagerare plus förare. Den kommer med tvärställd 3,4 liters V6 och 188 hk respektive 282 Nm. En fyrstegs automatlåda driver på framhjulen eller med alla fyra (tillval) och toppfarten anges till 187 km/h. Accelerationen 0-100 km/h uppges till 11,2 sekunder. Bränsleförbrukning 1,17 liter per mil blandad körning. Dubbla krockkuddar är standard. Mittenstolen bak saknar trepunktsbälte och nackstöd. Det finns fyra versioner med olika grader av utrustning. Måtten är 5114x1847x1801 mm och tjänstevikten 1965 kg, (maxlast 485 kg). Cirkapriset avser enklaste varianten 3,4 LS.
Modell: Chevrolet Trans Sport