Sök
VW Touran

VW Touran

Högtysk ingenjörskonst

2003-04-14

En sjusitsig Golf kallas nya VW Touran, med nya Golfens bottenplatta och smarta lösningar tar den upp kampen i MPV klassen. Testarna är "försiktigt optimistiska".
Testkälla Kommentar
Auto motor und sport ”Agiles Fahrverhalten”
Auto Motor & Sport ”Sällsynt smart och rymlig”
Auto Zeitung ”Viele praktische Details”

Vad tycker testarna?

Det tog lång tid innan VW till slut tog sig in i MPV-klassen, men testarna är eniga om att det var värt att vänta. Genomgående åsikter är att kvaliteten bedöms som hög då detta är en bil som byggts med precision. Precision upplever man även i styrningen, som tillsammans med ett lyckat chassi ger köregenskaper som uppskattas. Bagageutrymme och baksäten bedöms genomgående som praktiska med många smarta varianter. Det som får mest kritik är fjädringen, som alla testare tycker är i hårdaste laget men som delvis förklaras av en ovanligt stor lastförmåga.

Auto motor und sport

”Agiles Fahrverhalten”

Touran_bak

Auto motor und sport får lite ont om benutrymme längst bak i bilen. Testaren menar att det nog funkar under kortare sträckor, men ska man åka längre ska det nog vara barn som sitter där. Mer plats blir det om man tar ut sätena och gör om bilen till en fyrsitsare. Positivt är också att det går riktigt lätt att montera i och ur säten. Framsätena är sköna med bra inställningsmöjligheter. På förarplatsen har testaren inga problem att hitta instrumenten trots ny design. Plus i kanten för bra passning mellan olika delar, inga skarvar eller luckor som skakar och låter. Köregenskaperna bedöms som positiva, styrningen är överraskande precis med bra vägkänsla. Fjädringen är i hårdaste laget, men får godkänt. En bra bil som lär konkurrera bra i klassen.

Källa: Auto motor und sport, Nr 5 2003
Auto Motor & Sport, Nr 6 2003
Auto Zeitung, Nr 6 2003

Auto Motor & Sport

”Sällsynt smart och rymlig”

Svenska Auto Motor & Sport sitter bra i förarsätet, pluspoäng för bra rygg- och nackstöd samt lång sittdyna. 1,6-liters bensinmotorn är i klenaste laget, men den kraftigare dieselmotorn är riktigt bra, med tyst gång och kraft över hela registret. Testaren blir överraskad av att bilen känns som en stor kombi och inte som en buss, vilket annars är fallet i den här klassen. Utrymmesmässigt har testaren inget att anmärka på då det går att få in mycket i bagaget och flera av sätesvarianterna och tillbehören bedöms som smarta. Även denne testare uppskattar styrningen som hjälper ett redan bra chassi till en positiv körupplevelse. Just fjädringen anses vara i hårdaste laget, även om den rekordartade lastförmågan kan förklara. Värd att vänta på.

Auto Zeitung

”Viele praktische Details”

Touran_side

Auto Zeitung gillar Tourans rena linjer och passformerna. Pluspoäng delas även ut för den effektiva ljuddämpningen som ser till att det är ganska tyst i kupén. Testaren uppfattar de olika inställningarna med säten och förvaringsfack som bra, kombinationsmöjligheterna synes närmast oändliga. Bilen bedöms som nästintill sportig och styrningen håller sig neutral länge innan ett visst mått av understyrning gör sig bemärkt. Den hårda fjädringen inverkar negativt på komforten då skarvar och små hål i vägen förmedlas nästan helt odämpade till folket i bilen.

Cirkapris: 200000 kronor

Produktfakta: VW Touran är en femsitsig mellanklassbil som bygger på nya Golfens plattform. Det går för närvarande att välja mellan tre motorer, 1,9 TDI (100 hk, 74 kW), 2,0 TDI (136 hk, 100 kW) eller 1,6 FSI (115 hk, 85 kW). Dieselmotorerna kommer med sexväxlade manuella lådor. Styrningen är en nyutvecklad elektromekanisk servo som ska eliminera ”svänghjulseffekten”. Bagaget rymmer 695 liter i grund och 1989 liter med baksätet nerfällt. Det går att köpa två extrasäten till en tredje rad, bagaget rymmer då 121 respektive 1913 liter. Den maximalt tillåtna lasten är 667 kg. Som tillval kan mittensätet bak bytas mot ett kylskåp. Mått: 4391x1794x1652 mm, tjänstevikt 1423 kg.

Modell: VW Touran