Sök

VW Golf Variant: Lagom är bäst?

2007-12-13

VW kommer med en helt ny kombimodell av Golf, trots att helt nya Golf VI väntas komma redan 2008. En lagom stor bil för de flesta behov, men är den värd 12000 kr mer än halvkombin?

Modell Betyg Pris Kommentar
VW Golf Variant 17/25 193000 Lagom är bäst?

Sammanfattning

VW Golf Variant är en femdörrars kombi i mellanklassen med fem olika motoralternativ från 102 till 170 hk. Bensinmotorn i 1,4 TSI ger 140 hk och 220 Nm. Tjänstevikten är 1425 kg och maxlast är 530 kg. Tanken rymmer 55 liter. Toppfarten är 203 km/h och bilen gör 0-100 km/h på 9,5 sekunder. Bränsleförbrukning blandad körning cirka 0,71 l/mil. Måtten är 455x178x150 cm. Vändcirkeln är 10,9 meter. Tre utrustningsnivåer finns, cirkapriset avser 1,4 TSI 140 hk Comfortline med sexväxlad manuell låda. Tjänstevikten är 1278 kg och släpvikten 1200 kg. Bagagevolym 560-1550 liter. Under 2008 kommer även en E85-version av Golf 1,6.

Inledning

Ännu mer Golf
I kombilandet Sverige är det imponerande att Golf har stått för en så stor del av marknaden utan att ha en uppdaterad kombi på programmet. Nu när den väl har kommit känns steget till Passat inte långt, varken storleks- eller prismässigt. Men, Golf är en billigare bil att köpa och äga och man kan tycka att senaste Passat blivit lite väl stor. En rad trevliga tillbehör finns att välja bland till Golf Variant. Exempelvis panorama-glastak som ger betydligt ljusare kupé, en fällbar passagerarstol fram som underlättar last av långa föremål och den snabba DSG-växellådan till TSI och TDI.

Mycket Last
Golf som halvkombi har vuxit på alla ledder sedan den första versionen kom för några årtionden sedan. Men det är fortfarande en ganska kort bil och för den som ofta släpar på skrymmande gods räcker inte vanliga Golf. I kombin får man ett längre lastutrymme och därmed ett minskat behov av att fälla baksätet, där även vuxna sitter bra bakom en lång förare, med gott om knäutrymme. Tre i bredd är kanske lite för mycket dock. Storleksmässigt påminner Golf Variant mycket om Skoda Octavia, också den en rymlig bil för sin klass. 1550 liter bagagekapacitet är mycket för en mellanklasskombi. Men visst märks att detta är en mindre bil än just Passat och Volvo V70, framför allt på stoppningen i stolar och dörrsidor. Bagageutrymmet är rakt och effektivt utformat och förarmiljön är funktionell, men inte direkt fantastisk.

Inte så mycket Lust
Golf Variant har på sedvanligt VW-manér utrustats med en mängd motoralternativ, varav de två starkaste kanske är mest intressanta förutom den kommande etanolversionen. Det är tvålitersdieseln på 140 hk och 1,4-liters TSI bensinmotor med samma effekt, men något mindre vrid än i dieseln. Den senare satt i testbilen och ger mer än tillräckliga fartresurser, ändå passar den inte särskilt bra ihop med Golfkombins bruksiga karaktär. Det är en tyst och stark motor med en varvvillig och lite rejsig karaktär, vilket inte chassi och övriga delar på bilen förmedlar. Den drar dock ganska lite bensin och är definitivt ett bättre val än den vanliga 1,6-litersmotorn.

Bra köp?
Golf som halvkombi är fortfarande snyggare och billigare. Framför allt är den mer Golf än Golf Variant. Frågan är därför om andrahandsvärdet blir lika bra som för halvkombin, fortfarande med en särställning på begagnatmarknaden. Med TSI eller TDI under huven är kombiversionen ändå ett rätt säkert köp ur ekonomisk synvinkel. Krocksäkerheten är nog varken bättre eller sämre än i vanliga Golf, men vi upplever däremot att kombin rullar tystare vilket är en välkommen överraskning. Välj helst en mörk färg, i silvermetallic blir Golf en tråk-kombi bland alla andra. Vilket den kanske är, men en ganska bra sådan. Billigare och rymligare än både Volvo V50 och Saab 9-3. Däremot klår den inte syskonet Skoda Octavia när det gäller mest bil för pengarna.

Marcus Bergh

 Design 3/5 Osexig, men ändamålsenlig
 Kvalitet 4/5 En äkta tysk, rakt igenom
 Kapacitet 4/5 Bra lastutrymme/baksäte
 Komfort 3/5 Inte som Passat, men okej
 Prisvärde 3/5 Halvkombin ett bättre köp
 Summa 17/25 



Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: