Sök
VW Golf TDI 2004

VW Golf TDI 2004

Säker och trygg

2003-11-16

VW Golf är en av bilvärldens största succéer och nya version V med TDI-motor har premiär i november 2003. Några tekniska nyheter har tillkommit och bilen är totalt sett mycket rymligare.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Bara priset kan ge trubbel"
Auto motor & sport "Helgjuten bil"
Car "It feels balanced and poised"
Top Gear "Enhanced high-speed body control"

Vad tycker testarna?

Vad tycker testarna?Nya Golf är sig ganska lik. Fronten, det låga utdragna taket och den raka bakluckan känns igen från tidigare. Men den har blivit rymligare, bekvämare och har mer plats för passagerare. Golf TDI är välkonstruerad, tystgående och väl dämpad, men motorljudet vid acceleration är högt. Det har sparats på inredningsdetaljerna, men krutet har lagts på en ny elektromekanisk styrning och en påkostad bakaxel av multilänktyp. Det blir en säker och komfortabel körning men testarna är inte helt överens om köregenskaperna och komforten.

Teknikens Värld

"Bara priset kan ge trubbel"

Golf-bakTeknikens Värld känner igen sig i nya Golf TDI. Så värst mycket större anser man inte att bilen har blivit. Det är egentligen bara på höjden det ser ut att vara en markant skillnad. Däremot har version V fått en del ny utrustning på komfortsidan. ESP:n har numera fjorton olika funktioner och modellen känns både robust och välkonstruerad. Golfen är mycket tystgående och däcken är väldämpade, men motorn är fortfarande högljudd när man accelererar. Den är annars väldigt lättkörd och lättväxlad. Den adaptiva servostyrningen uppför sig som den ska och ESP:n gör att modellen får trygga köregenskaper. Det är bra fart i 2,0 TDI och den drar utmärkt även i uppförsbacke. Säkerhetsutrustningen känns genomarbetad men testaren är förvånad över att det inte finns någon akustisk bältesvarnare. Även om VW hoppas på stor försäljningssuccé kommer nya Golf TDI att få mycket konkurrens då det blir tufft att hävda sig i C-segmentet, menar Teknikens Värld.

Källa: Teknikens Värld nr 21, 2003
Auto motor & sport nr 21, 2003
Car, november 2003
Top Gear november 2003

Auto motor & sport

"Helgjuten bil"

Auto Motor & Sport menar att bilen vid första anblicken ser bra ut inuti och den känns både gedigen och dyr. Inredningen känns fräsch och påkostad. Bilen upplevs som större än tidigare och den nya bakaxeln ger både komfort och säkra köregenskaper. Motorn vibrerar dock en del på tomgång och man upplever också vindljud från sidorutan. Men VW garanterar att detta enbart gäller testbilen. Det är fin kraft i motorn och accelerationen är utmärkt. Växlarna fungerar smidigt och exakt. Servostyrningen verkar klara störningar bra men bilen är understyrd och styrningen lite diffus. Golf TDI kommer säkert att bli populär på grund av bilens komfort- och kvalitetskänsla, kombinerat med fina köregenskaper och bra utrymmen tror testaren.

Car

"It feels balanced and poised"

golf-inne3Car provkör nya Golf TDI från Barcelona till Malaga. Designen känns igen från tidigare med några små modifieringar. Golf TDI verkar bastant och robust i konstruktionen. Den har stilfulla detaljer i inredningen och bilen är elegant och genomtänkt. Den elektromekaniska styrningen är det senaste i teknikväg och kompenserar för kraftiga sidovindar, vilket gör Golfen helt opåverkad av kastbyar. Det blir en mycket angenäm och balanserad körning. På motorvägen verkar Golfen vara i sitt rätta element och det finns en hel del kraft i motorn. På kurviga bergsvägar uppför sig Golf TDI aktivt men precist och samspelet mellan koppling, ESP och styrning verkar optimalt. Dessutom demonstrerar den bättre väggrepp än tidigare är klart roligare att köra samt är byggd för högre hastigheter. Bränslekonsumtionen är något hög på femte och sjätte växeln men bedömningen blir att nya Golf TDI är en utmärkt allroundbil.

Top Gear

"Enhanced high-speed body control"

Top Gear ser genast alla förbättringar på nya Golf. En klart rymligare och säkrare bil med bättre konstruktion och kvalitetskänsla. Men man konstaterar också att tillverkaren har sparat in en del på inredningen. Här finns många plastiga detaljer men testaren hade förväntat sig högre standard. Sätena är bekväma och framtill finns gott om förvaringsmöjligheter. Tekniken har också förbättrats och testaren kommenterar den elektromekaniska styrningen och den nya bakaxeln som ger en komfortabel, säker men tråkig körning. Testaren tycker att accelerationen känns lite trög innan man kommit upp till de högre växlarna. Dessutom tycker man att standarden borde förbättras. Omdömet om komfortutrustningen är inte den bästa. Behöver vi verkligen en Golf till, frågar sig testaren.

Cirkapris: 185000 kronor

Produktfakta: VW Golf TDI 2004 är den första versionen i den femte generationen Golf. Dieselmotor TDI på 105 respektive 140 hk. Automatlådan DSG är tillval till 2,0 TDI som accelererar 0-100 km på 9,3 sekunder och har toppfarten 203 km/tim. Modellen har vuxit på höjden med 39 mm, längden 57 mm och bredden 24 mm. Totalt är den 420 cm lång och 176 cm bred. Servostyrningen är adaptiv och känner av olika körförhållanden. Bilen finns i såväl 3- som 5-dörrars version och med tre olika utrustningsnivåer i form av Trendline, Comfortline och Sportline. I standardutrustningen finns ESP, krockkudde fram och bak, sidokrockkuddar fram samt gardiner fram och bak, nackskydd och trepunktsbälten, whiplash-skydd samt ABS-bromsar. På komfortsidan finns musikanläggning med CD och 6 högtalare, fjärrmanövrerat centrallås, elektriska fönsterhissar och elmanövrerade, uppvärmbara ytterbackspeglar med integrerad blinkers samt 2-zons klimatanläggning.

Modell: VW Golf TDI 2004