Sök
VW Golf Plus

VW Golf Plus

Rymlig men anonym

2005-04-18

Golf Plus är en rymlig bil med gott om utrymmen. Bilen är dock främst anpassad för slät asfalt.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport “Fin körkänsla”
Vi Bilägare “Hög aktiv och passiv säkerhet”
Car “Nothing wrong here”

Vad tycker testarna?

Golf Plus är en trevlig bil som erbjuder en hel del utrymme till såväl förare som passagerare. Den extra höjden och vikten påverkar inte köregenskaperna vilket är mycket bra. Någon anser att fjädringen i baksätet inte är särskilt bra och testarna menar att bilen överhuvudtaget inte är särskilt kompetent på dåligt underlag. Bilen slukar dock en hel del last och säkerheten är hög.

Auto Motor & Sport

“Fin körkänsla”

VW-Golf-Plus-Driver

Auto Motor & Sport anser att Golf Plus är rymlig utan att kännas som en buss. Förarstolen är justerbar i höjdled och det är inga svårigheter att hitta en bekväm körställning. Även i baksätet sitter man bra. Utrymmet på höjden samt benutrymmet är utmärkt tilltaget med utmärkta justeringsmöjligheter. Dock upplever testaren fjädringen som stenhård i baksätet, vilket är en miss. Som tillval finns en uppsjö av förvaringsfack. Testaren anser att VW har missat att ge bilen en egen identitet, nu verkar det som om tillverkaren har velat vara alla till lags och då blir bilen alltför anonym enligt AMS.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 4 2005
Vi Bilägare, nr 3 2005
Car, april 2005

Vi Bilägare

“Hög aktiv och passiv säkerhet”

VW-Golf-Plus-Bagage

Vi Bilägare menar att man invändigt har riktigt gott om utrymme i Golf Plus. Passagerarna sitter högre än i vanliga Golf och därmed har man kunnat utnyttja kupéutrymmet på ett bättre sätt. Flexibiliteten är stor och som tillval kan man välja att få stolsryggen fällbar på det främre passagerarsätet, vilket gör lastytan mycket stor. Bakluckan är något svårstängd vilket är ett minus. Bilen kör fint på slät asfalt, men så snart vägen blir gropig känner passagerarna av det i ryggen. Däcken bullrar en hel del vilket är irriterande. Säkerhetssystemen håller däremot hög klass, exempelvis är sladdhämmande ESP standard. Körställningen är utmärkt men A-stolparna stör sikten något. Motorn känns ibland något klen och omkörningar kräver en hel del växlande.

Car

“Nothing wrong here”

VW-Golf-Plus-Back

Car observerar att passagerarna sitter relativt högt och har riktigt gott om plats. Testaren är dock skeptisk till de hävdade 43 förvaringsutrymmena. Testaren menar att man antagligen räknat med byxfickorna på passagerarna i det fallet. Den extra höjden och vikten gentemot Golf påverkar inte körningen negativt vilket är bra. Både 1,9 och 2,0 TDI passar bilen bra men bensinmotorn på 1,6 upplevs som ansträngd i exempelvis backar och slingriga vägar. I baksätet sitter man mycket bra, avslutar testaren.

Cirkapris: 192000 kronor

Produktfakta: VW Golf Plus är en förhöjd Golf med samma motoralternativ som systermodellen. Den som förekommer mest i testerna är 1,9 TDI med 105 hk (77 kW) vid 4000 r/min och 250 Nm vid 1900 r/min. 5-växlad manuell växellåda alt 6-växlad DSG. Bilen är framhjulsdriven. ESP och ASR är standard. Bilen har elmekanisk servostyrning samt skivbromsar (ventilerade fram) med ABS. Fälgarna mäter 6x15 tum och däcken är av typen 195/65 R15H. Måtten är 421x176x158 cm och hjulbasen är 2578 mm. Lastvolymen är 395 liter eller 1450 med nedfällt baksäte. Tjänstevikt 1395 kg. Acceleration 0-100 km/h är 12,4 s och toppfarten är 183 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning cirka 6,5 liter per 100 km.

Modell: VW Golf Plus