Sök
VW Golf 1,6 2004

VW Golf 1,6 2004

Lika bra som väntat

2004-01-14

Lite större, lite bättre. Golfen har fått en diskret ansiktslyftning och några extra centimetrar. Golf har återintagit en topplacering i klassen.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Nästan billig"
What Car "The one you hoped for"
Motor "Ändå klar Golfidentitet"
Auto Motor & Sport "Delad toppnotering i klassen"

Vad tycker testarna?

Golfen i version fem uppfyller de flesta önskemål till förbättringar man hade hos föregående modell. Formgivningen har inte genomgått några drastiska förändringar, men den ökade storleken ger bättre komfort för förare och passagerare. Karossen har också blivit förstärkt vilket förbättrar både vägegenskaper och krocksäkerhet. Motorn på 1,6 liter är inte så jättespännande men fler alternativ är att vänta. I stort sett är testarna överens om att nya Golf är en bra bil som ännu ligger i toppsegmentet i sin klass. Angående en del detaljer går dock åsikterna isär en del.

Vi Bilägare

"Nästan billig"

VW-Golf_2004_bak
Vi Bilägare tycker att nya Golfen är förvillande lik den gamla, trots att dimensionerna ökat. Golfen är nu rymligare än Ford Focus vilket främst märks i baksätet. Bagageutrymmet har även fått utrymme för en extra resväska. Byggkvaliteten är högre än hos tidigare modeller vilket avspeglas i krocktesterna. Karossen har blivit mer vridstyv och hjulupphängningen är stabil vilket ger goda vägegenskaper. På grova vägar störs testaren av muller i karossen, men på släta vägbanor är ljudnivån acceptabel. Förarplatsen känns trevlig, med gott om fack medan stolen är bekväm. Rattstången sitter dock i vägen, särkilt för de som är kortvuxna och behöver sitta nära ratten. Motorn är inte jättepigg, men lättkörd. FSI-systemet gör dock att den låter en del.

Källa: Vi Bilägare, nr 16 2003
What Car, nov 2003
Motor, nr 11 2003
Auto Motor & Sport, nr 25 2003

What Car

"The one you hoped for"

What Car finner att de ökade yttermåtten även avspeglas på insidan. Den nya karossen ger bättre stabilitet och väggrepp. Skillnaden är särskilt uppenbar på gropiga vägar. Styrningen känns sladdrig, men Golfen är lätt att parkera och stadskörning är oproblematisk. Det är bekvämt att köra på fyrans växel i stadstrafik och på femman när man kommer upp i 70, tack vare den flexibla motorn. Vid jämn hastighet hör man inte mycket av motorn och vindbrus hörs knappt utom i höga hastigheter. På grova vägar blir dock vägljud oundvikliga. Instrumentbrädan har trevliga och lättavlästa kontroller. Några detaljer upplevs som billiga, men helheten är förbättrad mot tidigare. Golfen är bättre där det behövdes och ännu trevligare att köra.

Motor

"Ändå klar Golfidentitet"

VW-Golf_2004_interior
Motor påpekar att skillnaden mellan gamla och nya Golfmodellerna inte är stor. 2004 års modell är lite större och har fått några nya egenskaper, men är inte heller billig. Testaren tycker att formgivningen är lyckad. Karossen är mer vridstyv vilket höjer både säkerhet och komfort. Den högre karossen gör det lättare att ta sig in i bilen och ger en känsla av rymd i kupén, samtidigt som instrumenten är bra och tydliga. Detaljarbetet lämnar inget att kritisera, möjligen är det lite tråkigt utfört. Stolarna är bekväma och lätta att justera. Kvaliteten är genomgående hög och säkerhetsutrustningen generös. Golfen går så tyst på släta vägar att det är risk för fartblindhet. Motorn låter dock nästan som en diesel. Eftersom motoreffekten är klen krävs att man utnyttjar växelspaken flitigt.

Auto Motor & Sport

"Delad toppnotering i klassen"

Auto Motor & Sport jämför Golf med Mazda3. Kvalitetsmässigt har Golf fått konkurrens från Japan, men formgivningen är fortfarande vassare. Den är diskret och ganska lik sin föregångare, men också väldigt lyckad. Mazda3 är pigg och har mycket körglädje. Golf Sportline känns stum vid stadskörning, men på landsväg blir det bättre. Chassit är stabilt och servostyrningen behaglig. Golfens väggrepp är oklanderligt. Mazdas bakvagn släpper gärna taget, men känslan i ratten är trevligare. Golfen håller låg ljudnivå i kupén medan Mazda3 är mer högljudd. Motorljudet hos Golfen är dock störande. Ingen av bilarna har särskilt imponerande motorer. Utrymmet är jämförbart, men Golfen upplevs som rymligare. Rymligast i klassen är dock Peugeot 307. Golfens bagageutrymme får godkänt, men fälls baksätena får man en irriterande lasttröskel. Båda modellerna har sex krockkuddar som standard. Mazda har högre reservdelspriser, vilket gör ekonomin likvärdig trots Golfens högre inköpspris. Golf står som testvinnare med sin högre kvalitetskänsla. Ford Focus överträffas dock inte.

Cirkapris: 170000 kronor

Produktfakta: Golf 1,6 2004 är en framhjuldriven personbil med fem dörrar och plats för fem passagerare. Den har en 1,6 liters bensinmotor (FSI) med direktinsprutning och trevägskatalysator på 115 hk vilket ger en acceleration från 0-100 på 10,8 sekunder. Maxhastighet 192 km/h. Växellådan är 6- stegad manuell. Bilen är utrustad med motorstyrd ABS, elektroniskt anti-spinn och progressiv servo. Ratten går att justera i höjdled. Baksätets ryggstöd går att fälla 60/40. Sex krockkuddar är standard inklusive takkrockkuddar fram och bak. Centrallås och fönsterhissar styrs med fjärrkontroll. Standard är också en musikanläggning med sex högtalare och stöldskydd. Bränsleförbrukning 6,6 l/100 km blandad körning. Tanken rymmer 55 liter. Mått 420x176x149 cm. Tjänstevikt 1290 kg, maxlast 480 kg, bagageutrymme 350 liter.

Modell: VW Golf 1,6 2004