Sök
Volvo V50 2,0D

Volvo V50 2,0D

Minikombi med diesel

2005-10-20

Volvos minikombi finns nu även med dieselmotor och partikelfilter från Ford. Testarna skriver att dieselmotorn har bra kraft och att den utan problem kan mäta sig med bensinalternativet.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Inte alls fel!"
Auto Motor & Sport "Finns ingen anledning att välja bensin"
Autocar "How much is image worth?"

Vad tycker testarna?

Dieselmotorn från franska PSA gör ett bra jobb och testarna anser att det inte finns någon egentlig anledning att välja bensinmotor. Bränsleförbrukningen är också klart godkänd men inte lika låg som tillverkaren anger. Två testare är nöjda med V50 och dess köregenskaper. En testare anser att image har fått gå före bekvämlighet och att bilen har många små brister.

Teknikens Värld

"Inte alls fel!"

v50_bak
Teknikens Värld skriver att Volvo har väntat med sin lilla diesel eftersom man har velat utrusta motorn med partikelfilter från början, viket bidrar till reduktion av sotpartiklar med framtida förväntad skattelättnad. Hela V50 är utvecklad tillsammans med Ford och det märks framförallt på det utmärkta chassiet, skriver testaren. Detta bidrar i sin tur till fin styrning och utmärkta vägegenskaper. Bränsleförbrukningen var dock högre än förväntat och bilen hamnade aldrig under 0,7 liter per mil. Vid tomgång låter motorn inte allt för kul, men annars ger den bra styrka genom hela växelregistret. Volvo V50 är dessutom riktigt rolig att köra.

Källa:

Teknikens Värld, nr 9 2005
Auto Motor & Sport, nr 9 2005
Autocar, juni 2005

Auto Motor & Sport

"Finns ingen anledning att välja bensin"

v50_side
Auto Motor & Sport anser att dieselvalet handlar om vridmoment före allt annat. Motorns maximala vridmoment är på 320 Nm vilket motsvarar programmets toppmodell T5. Detta är imponerande med tanke på att dieselmotorn är 40,000 kr billigare, skriver testaren. Från start kan motorn vara lite knattrig, men detta försvinner när man väl börjar köra. Har man inte något specifikt emot dieselolja är detta ett självklart val för V50.

Autocar

"How much is image worth?"

v50_itunnel
Autocar är inte helt förtjusta i Volvo V50. Bilens största fördel är utseende och image. När det gäller bekvämlighet är den inte lika bra som konkurrenterna skriver testaren. Bagageutrymmet är godkänt, men övriga utrymmen i bilen är nästan oanvändbara. Det är helt enkelt svårt att ställa ifrån sig saker inuti i bilen. Sätena är okej men inte lika bra som hos V70. Bilstereon är inte någon höjdare. Mestadels på grund av dålig mottagning och ej fungerande RDS-funktion. Växellådan känns tung och bilen kommer inte speciellt långt på bara en tank. Detta är en bil för folk där image är det viktiga.

Cirkapris: 235000 kronor

Produktfakta: Volvo V50 2,0D är en 5-dörrars kombi med en tvåliters fyrcylindrig turbodiesel utrustad med partikelfilter, anpassad till miljöklass 2005. Max effekt är 136 hk vid 4000 rpm och max vridmoment 320 Nm vid 2000 rpm. Acceleration 0-100 km/h på 9,7 s och toppfart 210 km/h. Bilen har framhjulsdrift och femväxlad manuell låda. Måtten är 447x177x145 cm och bilen har en tjänstevikt på 1560 kg. Bränsleförbrukningen ligger på 0,56 liter per mil blandad körning. Bagageutrymmet är på 417 liter och 1307 liter med baksätena nedfällda. Bilen är utrustad med krockgardiner och ESP. Standard är också farthållare, färddator och regnsensor.

Modell: Volvo V50 2,0D