Minikombi med diesel
2005-10-20
Volvos minikombi finns nu även med dieselmotor och partikelfilter från Ford. Testarna skriver att dieselmotorn har bra kraft och att den utan problem kan mäta sig med bensinalternativet.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Teknikens Värld | "Inte alls fel!" |
Auto Motor & Sport | "Finns ingen anledning att välja bensin" |
Autocar | "How much is image worth?" |
Vad tycker testarna?
Dieselmotorn från franska PSA gör ett bra jobb och testarna anser att det inte finns någon egentlig anledning att välja bensinmotor. Bränsleförbrukningen är också klart godkänd men inte lika låg som tillverkaren anger. Två testare är nöjda med V50 och dess köregenskaper. En testare anser att image har fått gå före bekvämlighet och att bilen har många små brister.
Teknikens Värld
"Inte alls fel!"
Källa:
Auto Motor & Sport, nr 9 2005
Autocar, juni 2005
Auto Motor & Sport
"Finns ingen anledning att välja bensin"
Autocar
"How much is image worth?"
Cirkapris: 235000 kronor
Produktfakta: Volvo V50 2,0D är en 5-dörrars kombi med en tvåliters fyrcylindrig turbodiesel utrustad med partikelfilter, anpassad till miljöklass 2005. Max effekt är 136 hk vid 4000 rpm och max vridmoment 320 Nm vid 2000 rpm. Acceleration 0-100 km/h på 9,7 s och toppfart 210 km/h. Bilen har framhjulsdrift och femväxlad manuell låda. Måtten är 447x177x145 cm och bilen har en tjänstevikt på 1560 kg. Bränsleförbrukningen ligger på 0,56 liter per mil blandad körning. Bagageutrymmet är på 417 liter och 1307 liter med baksätena nedfällda. Bilen är utrustad med krockgardiner och ESP. Standard är också farthållare, färddator och regnsensor.
Modell: Volvo V50 2,0D