Sök
Volvo V50 1,6D DRIVe

Volvo V50 1,6D DRIVe

Volvo kommer igen med snålbil

2009-03-24

Utan att höja priset kontra en vanlig V50 1,6D lanserar Volvo V50 DRIVe som snål miljöbil. Med bibehållen komfort och körglädje kan ganska mycket positivt tillföras det kämpande märket.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Snålare än Volvo uppger"
Teknikens Värld "Ett steg i rätt riktning"
Auto Motor & Sport "Volvo leder snålhetsracet"

Vad tycker testarna?

Genom att köra V50 1,6D i vindtunnel i flera månader hittade Volvos tekniker några procent aerodynamik att putsa på här och där. Tillsammans med högre utväxling på treans, fyrans och femmans växlar är det i huvuddrag vad som lett till att 1,6D DRIVe är den första Volvon som klarar den magiska gränsen 120 gram koldioxid per kilometer. Testkörarna förundras över hur bilen känns oförändrad gentemot den gamla modellen i komfort och körglädje, även om det tar ett tag att vänja sig vid kördatorns instruktioner när det är dags att växla. Bilen har bättre körbarhet vid låga varvtal och upplevs även som tystare än vanliga 1,6D.

Vi Bilägare

"Snålare än Volvo uppger"

Volvo V50 Drive 1Vi Bilägare provkör V50 1,6D DRIVe i minusgrader och vinterdäck men lyckas ändå klara sig på 4,3 liter/100 km, alltså under vad Volvo själva anger. Det känns märkligt att ligga kvar på en högre växel än vanligt vid kraftig uppförslutning, men följer man färddatorns instruktioner uppnås bästa möjliga miljöresultat. Det är annars lite som skiljer DRIVe mot föregångaren. De aerodynamiska fälgarna är det mest uppenbara, liksom små vindavvisare och att kylargrillen är avskärmad. Släpvikten har också sänkts till 800 kg. Volvo har även sänkt chassit en centimeter vilket gör dämpningen lite hårdare, men påverkar inte köregenskaperna nämnvärt.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 18 2008

Teknikens Värld

"Ett steg i rätt riktning"

Volvo V50 Drive 2För Teknikens Värld är det inte DRIVes låga förbrukning som imponerar mest, utan hur den levererar. Det märks inte på körningen att det gjorts kompromisser. Lugn, vridstark och komfortabel susar bilen fram på snöblöta vägar. Grillens luftintag är sänkt med 70 procent, vindavvisare är monterade vid framhjulen och de nya fälgarna hjälper till att hålla ned förbrukningen utan att motorn eller bromsarna riskerar att överhettas. Nya Michelindäck hjälper också till att sänka förbrukningen till miljöbilsnivå, dessa förlänger dock bromssträckan något.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 26 2008

Auto Motor & Sport

"Volvo leder snålhetsracet"

Volvo V50 Drive 3Det är många-bäckar-små som lett fram till V50 DRIVe menar Auto Motor & Sport. Bland de små förändringarna märks lågfriktionsoljan i växellådan som tillsammans med "längre" växlar bidrar till bättre körbarhet i lägre varvtal. Körmässigt och komfortmässigt märks ingen skillnad mot den gamla dieseln, möjligtvis är det lite tystare inne i bilen, och det är först när man tittar på förbrukningen man förstår att något hänt. Bilens styrning reagerar fortfarande snabbt och med fin känsla. Ingen av konkurrenterna i mellanklassen är i närheten, avslutar testaren.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 25 2008

Cirkapris: 232000 kronor

Produktfakta:

Volvo V50 1,6D DRIVe
Typ: 5-dörrars mellanklasskombi
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 1560 cm3. 109 hk (80 kW). 240 Nm vid 1750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell växellåda.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim, 0-100 km/tim 11,5 s.
Förbrukning: 0,45 liter blandat, koldioxid 118 gram/km
Bromsar: Ventilerade skivor. Antisladdsystem.
Mått: 452x177x150 cm
Vikt: 1393 kg
Tankrymd: 52 liter

Tillverkare: Volvo