Sök
Volvo S60 2010

Volvo S60 2010

S som i sportig

2010-07-13

Med nya S60 vill Volvo på allvar ta upp kampen med tyska premiumbilar. Läs vad testare från både Sverige och England tycker om den nya modellen.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”Första mötet ger mersmak”
Autocar ”Makes a convincing case”
SvD ”Ett steg framåt för Volvo”
Vi Bilägare ”Fräck förnyelse”

Vad tycker testarna?

Den som vill ha utrymmen bör vänta på V60 som ska komma nästa år. Annars är S60 både snygg och säker, men toppmodellen T6 Awd lär inte bli någon storsäljare. Testarna saknar ett miljöalternativ vilket troligen kommer längre fram. Säkerhetspaketet för 18000 ser ut att bli ett självklart tillval. Utrymmet i baksätet är bra, men detsamma kan inte sägas om bagaget. Roligaste Volvo hittills kommer säkert sälja bra även om den inte är särskilt banbrytande.

Teknikens Värld

”Första mötet ger mersmak”

S60_2010_1

S60 står för något nytt hos Volvo även om den delar plattformen (från Ford) med V70 och S80. Den känns säker och spänstig på vägen. Styrningen har mer karaktär än vanligt i Volvo medan interiören är mjuk-teknologisk som vanligt även om det har tillkommit en stor infodisplay. Stolen är lågt och sportigt placerad och i likhet med föregångaren har inte utrymmena prioriterats. Insteget till baksätet är svårt och det är dåligt med plats för långa personer på höjden. S60 rymmer 100 liter mindre bagage än 3-serien och faktiskt mindre än S40. Den raka sexan är fin och stark men lite för tyst. Tyvärr är den också lite för tung med sina 1800 kg. Bra pris på instegsmodellerna och City Safety är standard precis som i XC60.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 12 2010

Autocar

”Makes a convincing case”

S60_2010_2
Autocar tycker att S60 ser mycket bättre ut i verkligheten än på bilderna. Insidan har behållt en del drag från föregångaren vilket testaren gillar. Dessutom är det mycket mer plats för benen i baksätet, medan bagageutrymmet är begränsat. Den raka bensinsexan är väsentligt mycket bättre än den gamla versionen som satt i V70. Styrning och dämpare tillhör en annan liga än i övriga Volvomodeller. Tyvärr håller inte bromsarna samma kapacitet som motor och chassi. Autocar tror inte riktigt på toppmodellen, där är BMW 3-serien ett alltför svårt alternativ. Som standardmodell har S60 utseende, kvalitet och rejäl komfort att slänga in i given inför köpet.

Källa: Www.autocar.co.uk

SvD

”Ett steg framåt för Volvo”

S60_2010_3
SvD fick prova Pedestrian safety och denna gång funkade det bra, till skillnad från Volvos egen demonstration. För 18000 kronor får man den mest maxade aktiva säkerhet som går att få. S60 är ett steg framåt och paketeringen är fullt i nivå med tyska konkurrenter även om tonen i framför allt interiören är en annan. Karossen är däremot mer än väl så aggressiv i formerna. Det fina chassit bidrar till en tajt vägkänsla men styrningen är okänslig och diffus. Tyvärr finns ännu ingen miljöklassad motor i S60-programmet. Helhetsintrycket är annars mycket gott.

Källa: Www.svd.se/naringsliv/motor

Vi Bilägare

”Fräck förnyelse”

S60_2010_4
Säkraste och fräckaste Volvon har utmärkta köregenskaper och därtill mycket hög säkerhetsnivå. Det är den roligaste och trevligaste Volvon hittills, särskilt tvålitersturbon på 203 hk. Men D3 blir snålast och bäst som köp. Tillvalslistan är nästan lika lång som hos tyska märken och det är inte bara säkerhetsprylar som är värda att kryssa för. Baksätet är bekvämt för två men inte för en tredje på mittplatsen, benutrymme är det gott om. Karossformerna ställer dock till det en aning. Bagageutrymmet är sämst i klassen.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 8 2010

Cirkapris: 394000 kronor

Produktfakta: Motor: Bensinturbo, 304 hk och 440 Nm Drivning: Fyrhjulsdrift, 6-stegad automat Prestanda: 0-100 6,5 sek, toppfart 250 km Förbrukning: 0,99 liter, koldioxid 231 gram Bagagevolym: 380 liter Tankvolym: 67 liter Övriga versioner: 2,0T, D3, D5