Sök
Volvo S40

Volvo S40

Nytt liv i gammalt namn

2004-02-16

Testarna anser att nya S40 har blivit bättre på de flesta områden jämfört med sin föregångare, även om baksätet och bagageutrymmet är i minsta laget jämfört med konkurrenterna.
Testkälla Betyg Kommentar
What Car 4/5 "Volvo's best-driving model"
Vi Bilägare "En kompakt och sportig sedan"
Auto Motor & Sport "En sportig lyxbil"
Teknikens värld "Ger storbilskänsla"

Vad tycker testarna?

Nya S40 är enligt testarna en klar flirt med yngre köpare. De skriver att bilen utstrålar både kraft och sportighet. Mycket är bra, men testarna uppskattar inte den lilla öppningen till bagaget och menar att baksätet också är trångt. På det hela taget är ändå omdömet positivt och en testare skriver att detta är Volvos attraktivaste bil i dagsläget.

What Car

"Volvo's best-driving model"

Volvo-S40_bak
What Car skriver att nya Volvo S40 både är bredare och högre, om än kortare än sin före-gångare. Den nya modellen upplevs därmed både sportigare och rymligare. Testaren menar att skillnaden i uppbyggnad också återspeglas i bilens köregen-skaper. Man tycker att det hårda chassit och återkopplingen från bromsar och fjädring gör att man känner sig mer delaktig i bilens uppförande än tidigare, vilket förhöjer körupplevelsen. Testaren noterar ett visst vägljud men skriver att Volvo ändå lyckats reducera motor- och vägljud mycket bra vilket gör S40 lämplig som milslukare. Växellådan får också bra betyg i förhållande till gamla S40, även om den inte kvick som hos Ford Focus eller BMW. S40 anses vara en rymlig bil, även om baksätet är i minsta laget. På det hela taget menar testaren att den nya S40 en klart mycket bättre bil än den gamla.

Källa: What Car?, feb 2004
Vi bilägare, nr 15 2003
Auto Motor & Sport, nr 23 2003
Teknikens värld, nr 22 2003

Vi Bilägare

"En kompakt och sportig sedan"

Volvo-S40_mittkonsol
Vi Bilägare menar att Volvo är mycket stolta över sin nya friliggande mittkonsol. Bilen är ett försök att attrahera en yngre målgrupp. Körmässigt skriver testaren att S40 imponerar med ett brett register då den trivs på såväl landsvägar, kurviga småvägar och testbanor i högre hastigheter. Synpunkter lämnas på styrningen, som på att testets förseriebilar inte klarade undan-manöverprovet bra. Bilen ger ett sportigt och kraftfullt intryck och är stilig från flera vinklar, även om karossen påminner om Opel Astra. Trots att Volvo hävdar att kupéutrymmet är större än tidigare menar testaren att bilen har för låg takhöjd och krångligt insteg. Att Volvo satsar på yngre ålderskategori märks också enligt testaren då de förr så rymliga dörrfacken krympt på grund av stora högtalare. Testaren förutspår att S40 kan komma att slåss om tätplatsen i mellanklassen men noterar den trånga öppningen till bagageutrymmet och upplyser om att kombimodellen V50 kommer lagom till våren.

Auto Motor & Sport

"En sportig lyxbil"

Volvo-S40_sidan
Auto Motor & Sport har jämfört Volvo S40 med BMW 320i. Testaren konstaterar att Volvo med sin S40 inriktar sig mot yngre kunder som vill höja sin image. Designmässigt anser testaren att Volvo också har lyckats bra och i jämförelse med S80 och S60 anser testaren att nya S40 är en designmässig fullträff. Känslan i materialval och reglage ligger på nivå med BMW, men Volvobilen ger en modernare känsla. Volvos nya mittkonsoll får ordentligt med beröm och S40 är utrustad med Volvos bästa förarmiljö. Baksätet får dock inte samma fina omdöme, då det är trångt för två vuxna även om barn sitter bra. Bilen beskrivs som lättkörd och testaren uppmärk-sammar att turbovarianten är tystare i gången än 170-hästars-varianten. I jämförelse med S60 beskriver testaren S40 som tajtare, säkrare och mer underhållande och på det hela taget Volvos attraktivaste modell.

Teknikens värld

"Ger storbilskänsla"

Volvo-S40_ratt
Teknikens värld konstaterar att det går att bygga bilar med egen personlighet och märkesidentitet trots att grund-materialet delas av flera märken. Volvo S40 har trimmats utvändigt med en större deformationszon i motorrummet för att skona oskyddade trafikanter och uppmärksammar att krocksäkerheten skall vara likvärdig med den i S60 och S80. Testaren har svårt att förstå hysterin kring mittpanelen även om den är elegant och praktisk. Framsätena får också bra betyg och testaren finner att det är enkelt att komma i och ur bilen. Baksätet får hårdare kritik då det är för lågt i tak och dåligt med plats för knän och fötter. Vid färd beskriver testaren bilens gång som "storbilsmässig" med mjuk fjädring och avsaknad av buller samt konstaterar att S40 förmodligen kommer att bli en av de största konkurrenterna till Volvo S60.

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta: Volvo S40 i ny variant finns bland annat med en 2,4-liters rak femcylindrig bensinmotor som ger 170 hk och 230 Nm. Andra motorval finns. Toppmodellen T5 har en 2,5-liters motor på 220 hk och 320 Nm. Vidare finns mindre bensinmotorer samt en tvåliters turbodiesel på 136 hk med partikelfilter. Den tvärställda femcylindriga motorn har dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Bilen är framhjulsdriven och finns med 6-växlad manuell låda, alternativt 5-växlad automat. Bilen har elhydraulisk servo och vändcirkel på 10,6 meter. Axelavstånd 264 cm, övriga mått är 447x117x145 cm. Tjänstevikten ligger på 1475 kilo, tanken rymmer 62 liter och bilen förbrukar ca 0,84 liter/mil blandad körning. Bilens toppfart uppgår till 220 km/h respektive 240 km/h. 0-100 på 8,2 respektive 6,8 sekunder.

Modell: Volvo S40