Sök
Toyota Avensis 2009

Toyota Avensis 2009

Avensis: Större och snyggare

2009-02-25

Nya Avensis är större och bättre än föregångaren, men konkurrensen är hård och Toyota får det tufft med etablerade modeller som Ford Mondeo. Kvalitetsmässigt vinner dock Avensis.
Testkälla Kommentar
Car “Disappointingly conservative”
Vi Bilägare “Bra bensinmotor”
Autocar “Lacking flare”
Teknikens Värld “Köp inte glastak”
Auto Motor & Sport “Ett ekonomiskt köp”

Vad tycker testarna?

Inför utvecklingen av nya Avensis körde chefsingenjören Takashi Yamamoto en lång tur genom Europa för att få ett hum om vilken slags bil Toyota skulle utveckla för att nå kräsna europeiska köpare. Resultatet är en större, snyggare och bättre Avensis. Den har fått moderniteter som startknapp och elektronisk parkeringsbroms. Kvalitetskänslan är mer påkostad men komforten får inga lovord på grund av korta säten och ett chassi som leder in däckbuller och ojämnheter till kupén. I jämförande tester får Avensis alltjämt se sig slagen av Ford Mondeo, men den som bryr sig mer om driftsäkerhet och andrahandsvärde än köregenskaper har ett utmärkt köp i Toyota Avensis. Har du inte råd att köpa en ny Avensis går den att hyra för drygt 4000 kronor i månaden.

Car

“Disappointingly conservative”

Brittiska Car tycker att Toyota Avensis ger ett blandat intryck rent utseendemässigt. Snett från sidan ser den bra ut, men fronten och bakpartiet verkar vara hämtade från något gammalt lager av obskyra bildelar. Inuti bilen finns inget som är direkt intressant, även om det är mycket väl utfört med undantag för dörrhandtagen. Körmässigt är Avensis en pålitlig bil men inte så underhållande. Bra växellåda men dåligt sidostöd i stolarna. Att utse en vinnare i en så jämn klass som denna, är inte lätt, men det blir ändå Ford Mondeo som drar längsta stråt i Cars test av sex mellanklasskombi. Avensis är kompetent och säker, ekonomisk och hållbar på sikt men det räcker inte för alla köpare.

Källa: Car (GB) Feb 2009

Vi Bilägare

“Bra bensinmotor”

Vi Bilägare provar bensinmotorn på 1,8 liter och den steglösa CVT-lådan. Motorn imponerar med kraft och låg förbrukning. Att det är remdrift går inte att höra och testaren tycker att tillägget 12600 kronor är rimligt för CVT. Avensis har blivit lite större och känns säker att köra. Utseendemässigt är resultatet lite blandat enligt testaren, som även frågar sig om den nya bilen är tystare än den gamla som var ”en bullerlåda”. Det mullrar oroväckande från grova vägpartier och även vindbrus gör sig gällande i motorvägsfart. Dessutom är stolarna lite väl korta för att ge bra stöd. Säkerhetsmässigt är det minst lika bra nivå som tidigare, det vill säga bäst i klassen.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 1 2009

Autocar

“Lacking flare”

Autocar går igenom sedanversionen av Avensis med 150-hästars dieselmotor. Det är en motor med imponerande kapacitet och låg förbrukning. Bilen har formgivits med europeiska köpare i åtanke och den ser snygg och biffig ut. Men plumparna i protokollet är samma som hos övriga testare, det vill säga korta säten och opersonlig interiör, om än mycket väl utförd, kanske bäst i klassen. Men det finns inget upphetsande över Avensis design utan detta är en ren bruksbil. Korta säten klagas det på även här, men det största felet med nya Avensis är enligt Autocar att det inte är något engagemang i körningen. Ford Mondeo rankas fortfarande högst i klassen.

Källa: Autocar (GB) 28 jan 2009

Teknikens Värld

“Köp inte glastak”

Teknikens värld provkör Avensis i Milano med tvåliters diesel- samt 1,8 liters bensinmotor. Det är en bil som kan ersätta både Saab 9-5 och Volvo V70, men det finns brister i komforten. Dieselmotorn bullrar en del och är inte särskilt snål. Däremot är bensinmotorn ekonomisk men bilen är på det hela taget inte särskilt sportig. Sätena fram är för korta för att ge någon bra komfort och en lång förare har problem att få plats om bilen har försetts med glastak (tillval). Däremot är lastrummet i kombin riktigt bra och detsamma gäller sedanen. Det stora problemet är bullernivån, även om det blivit bättre så märks både däckbuller och ojämnheter i chassit.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 1 2009

Auto Motor & Sport

“Ett ekonomiskt köp”

Auto Motor & Sport presenterar ett jämförande test mot Ford Mondeo utfört i Nordnorge. Det är fortfarande Mondeo som hamnar först, även om kampen är jämn. Avensis är rymlig, men Mondeo är ännu rymligare. Dessutom har Ford-motorn 20 extra hk mot Toyotan i detta test av tvåliters dieselmotorer. Avensis har inte lika bra inställning av förarstol och ratt som Mondeo. Bland annat går det inte att ställa vinkeln på sitsen. Men interiören är bättre i Toyotan och med tanke på föregångarens driftsäkerhet lär andrahandsvärdet stå sig betydligt bättre i Avensis. Den är tryggare, men inte lika rolig att köra än Mondeo. Sett till ekonomin och kvaliteten är Toyota ett bättre val men testaren utser ändå Ford till testvinnare.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 4 2009

Cirkapris: 209000 kronor

Produktfakta:

Toyota Avensis 1,8 Kombi
Typ: 4- eller 5-dörrars familjebil med fem sittplatser
Motor: 1,8 liters bensin, 147 hk och 180 Nm
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell/CVT växellåda
Prestanda: 0-100 9,1 sek, toppfart 200 km/tim
Förbrukning: 0,66 liter blandat, koldioxid 155 gram/km
Övriga versioner: 2,0 diesel 120 hk, 2,2 diesel 150/177 hk, 2,0 bensin 152 hk
Mått: 477x181x148 cm
Tankrymd: 60 liter

Tillverkare: Toyota