Sök
Toyota Avensis 2003

Toyota Avensis 2003

Ny och passande kostym

2003-03-26

Toyota Avensis i ny skepnad gör testarna tummen upp till. Körglädje och lekfullhet lyser fortfarande med sin frånvaro då fokus är lagt på komfort och säkerhet. Av allt att döma ett vettigt köp.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 8/10 "Förmodligen ett mycket bra köp"
Teknikens Värld "Mer förnuftig än förförisk"
Vi Bilägare "Trappar upp kuddkriget"

Vad tycker testarna?

Testarna är i stort sätt eniga om att detta är en klar förbättring jämfört med tidigare modeller av Avensis. Testarna gillar den höga komforten med bland annat en väldigt låg ljudnivå även vid högre farter. Bilen får ett gott omdöme överlag men den anses inte vara någon spännande körupplevelse utan känns mest som en trygg familjebil. Samtliga har provat bilen i fyradörrars version.

Auto Motor & Sport

"Förmodligen ett mycket bra köp"

Avensis-front-2003

Auto Motor & Sport skriver att det mesta i inredningen håller Audinivå. Toyota hävdar att man har prioriterat komfort, körupplevelse och säkerhet vid skapandet av nya Avensis. Testaren anser att man har lyckats med att hålla ljudnivån nere även vid höga hastigheter, att stolarna ger en bra komfort och att styrningen är både mjuk och exakt. Men den lilla sportbilskänslan från tidigare modeller saknas, troligen ett resultat av att 2-liters motorn på 147 hästkrafter inte verkar trivas speciellt bra i höga varvtal. Men båda bensinmotorerna klarar de nya avgaskraven som börjar gälla 2005 och går av allt att döma snålt. Säkerhetsmässigt verkar bilen vara väl utrustad. Avensis saknar lite av lekfullheten hos Laguna och den är lika underhållande som Mondeo, men med tanke på priset utser testaren nya Avensis till ett av klassens bekvämaste och bästa köp.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 5 2003
Teknikens Värld, nr 6 2003
Till Vi Bilägares hemsida

Teknikens Värld

"Mer förnuftig än förförisk"

Avensis-sidan-2003

Teknikens Värld skriver att nya Avensis verkar vara en rymlig, lättkörd och allmänt sympatisk bil, även om gamla Avensisägare knappast kommer att bli chockade. Utseendemässigt påminner bilen bakifrån om BMW M3 och framifrån om Audi A4, men det är kombimodellen som förväntas säljas mest i Sverige. Bilen går behagligt oavsett om motorn är på 2,0 eller 1,8 liter, den mindre motorn upplevdes piggare men testaren väntar gärna till kommande, starkare motorer. Testaren skriver att bilen inte är speciellt häftig trots att bakaxeln är hämtad från Celica. Fokus verkar ligga på trygghet, säkerhet och komfort. Växellådan är enkel att hantera och får godkänt av testaren. Slutsatsen blir att Avensis med bra utrymmen, låg ljudnivå och låg driftkostnad har egenskaper som tillfredställer en majoritet av kunderna men det är ännu någonting som saknas för att det ska bli en riktig fullträff.

Vi Bilägare

"Trappar upp kuddkriget"

Avensis-inside-2003

Vi Bilägare tycker liksom övriga att Toyota fokuserat väldigt mycket på trygghet i nya Avensis. Hela nio airbags finns nu i bilen, som nästan enbart ser europeisk ut (Audi A6, VW Passat och Opel Vectra) i en lyckad blandning. Dessutom påminner kupén om Mercedes E-klass med den omtalade premium- känslan som även Toyota försöker införa, och faktiskt lyckas med enligt testaren. Till detta skall läggas märkets osvikliga kvalitetsrykte. Nya Avensis är inte körglad men däremot stadig på vägen och även här anmärker man på att den mindre bensinmotorn är gasgladare än den större, som dock har antispinn/antisladd som standard. Till den omfattande säkerhetsutrustningen adderas en bältespåminnare med blinkande lampa samt tvåstegs ljudsignal. De ökade yttermåtten har framför allt resulterat i ett generösare baksäte. Priset är också högre än tidigare (ca 20,000 kr) och motsvarar ungefär vad man får betala för nya Saab 9-3. Gott om utrustning finns som tillval.

Cirkapris: 220000 kronor

Produktfakta: Nya Toyota Avensis kan i dagsläget fås med bensinmotor på 1,8 liter och 129 hk eller 2,0 liters VVT-i motor på 147 hk, samt common-rail turbodiesel på 110 hk. Längre fram skall en starkare bensinmotor på 2,4 liter också släppas. Samtliga motorer är fyrcylindriga. Bilen är framhjulsdriven och kan fås med 5-växlad manuell låda eller 4-växlad automatlåda. Bakaxelns konstruktion med dubbla triangellänkar är baserad på Toyota Celica. Tanken rymmer 60 liter och bilen slukar 0,72 resp. 0,81 liter/mil. Topphastighet 200 km/h och acceleration 0-100 på 10,3 resp. 9,7 sekunder. Bilen går att få som fyradörrars sedan, halvkombi och kombi. Avensis Verso är däremot en egen modell. Måtten för sedanmodellen är 463x176x148 cm, motsvarande siffror för kombin är 470x176x153 cm. Tjänstevikt för Avensis 1,8 sedan är 1400 kg. Priset avser Avensis 2,0 med fyra dörrar.

Modell: Toyota Avensis 2003