Sök
Toyota Auris

Toyota Auris

Nya Corolla

2007-02-21

Ersättaren till Toyota Corolla har stora förväntningar på att lyckas. Men priset är högt och kvalitetskänslan bara sådär, menar testarna.
Testkälla Kommentar
Vi bilägare "Övertygar inte designmässigt"
Teknikens värld "Billigt men snyggt"
What car "Design is dissapointing"
Auto motor & sport "Rätt att byta namn"
Autocar "Hot hatch version is a diesel"

Vad tycker testarna?

Nya Auris är tystare och rymligare än föregångaren, storsäljande Corolla. Men Toyotas massiva marknadsföring av bilens kvalitativa sidor gör att testarna är besvikna på interiören, vilket också drar ner totalbetyget i testerna. Intressant är att den snabbaste versionen av Auris, T180, är dieseldriven till skillnad från konkurrenterna som i regel kör med bensinturbo. Priset är högt och någon testare frågar sig vilka konkurrenterna egentligen är, och det är ingen lätt klass Auris ger sig in i.

Vi bilägare

"Övertygar inte designmässigt"

Vi bilägare menar att Auris har en svår uppgift att ersätta storsäljaren Corolla. Testaren tycker att bilen har en slätstruken form och är alltför lik Corolla. Men under ytan har det hänt desto mer, främst med utrymmet i baksätet. Den sluttande vindrutan skymmer sikten snett framåt men ger en luftig kupé. Eftersom så många delar av interiören är i plast men ska se ut som metall, inger Auris en billig känsla. Förvaringsutrymmen och ergonomi är däremot bra och testaren åker bra i bilen. Tvålitersdieseln är bättre än bensinmotorn på 1,6 liter. Priset är högt men utrustningen är bra redan från början och Vi Bilägare tror på framgång för Toyota Auris.

Källa: Vi bilägare (SE) nr 2 2007

Teknikens värld

"Billigt men snyggt"

Teknikens värld har höga förväntningar på Auris med tanke på Corollas rykte och efter Toyotas marknadsföring av bilens "guldkvalitet". Men på insidan är det enkel plast som gäller och det enda som motsvarar guld är priset menar testaren. Exteriört finns likheter både med Corolla och Peugeot 307. Den lilla bensinmotorn på 97 hk har ett brett register men saknar temperament. Då är tvålitersdieseln på 125 hk ett bättre val och en motor som drar starkt redan från början. Bilen är välisolerad från buller och mer körglad än gamla Corolla. Stolarna ger bra komfort och justeringsmån, det senare gäller även ratten. I baksätet är det gott om plats men lasttröskeln bak är lite för hög. Testaren tycker Toyota Auris är för dyr gentemot konkurrenterna i klassen.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 4 2007

What car

"Design is dissapointing"

What car ställer Auris 1,6 VVT-i mot Nissan Qashqai, Golf och Focus med lika stora bensinmotorer. Toyota har starkaste motorn men det märks inte alltid då motorn kräver högt varvtal för att komma till sin rätt. Bromsarna tillhör de bästa i detta gäng, medan Nissan Qashqai är mest komfortabel på dålig väg och Ford Focus är roligast att köra. Toyota Auris är också bra på vägen men har en tråkig styrning. Golf är den bästa kompromissen överlag och utses också till testvinnare. What car placerar Auris sist på grund av trist och billig interiör. Till skillnad från övriga testare anser man att Auris är bullrig i högre farter, samtidigt som den har mest benutrymme men sämst bagageutrymme.

Källa: What car (GB) march 2007

Auto motor & sport

"Rätt att byta namn"

Auto motor & sport menar att detta är en stark spelare i Golfklassen. Med tre dieselalternativ och modern design ska Toyota locka köpare från europeiska märken. Inuti märks att Auris har mycket större utrymmen än Corolla, men även Ams klagar på den plastiga känslan i mittkonsolen. Tvålitersdieseln har en mysig gång och varvar lågt på motorvägen. Fjädringen utgör en bra kompromiss mellan komfort och bestämdhet. Tuffare, roligare och bekvämare än Corolla, tycker testaren om Auris.

Källa: Auto motor & sport (SE) nr 3 2007

Autocar

"Hot hatch version is a diesel"

Autocar tycker det är frapperande att "GTI-versionen" av Auris är en diesel. Det gör också att bilen har en helt annan körbarhet än till exempel Honda Civic Type-R. Gasresponsen är mycket direkt, så länge varvtalet ligger mellan 1800 och 3600 varv. Man behöver knappast använda växellådan och det fina chassit har inga problem att hantera effekten. Bilen går tyst på vägen och känslan är sofistikerad. Dessutom är Auris T180 välutrustad med bra ljudsystem, soltak och farthållare. Autocar tycker detta är "a highly desirable all-rounder" som är bra på det mesta.

Källa: Autocar (GB) januari 2007

Cirkapris: 180000 kronor

Produktfakta: Toyota Auris ersätter Corolla och finns till en början som tre- eller femdörrars kombikupé, senare kommer även en kombiversion och en sedan. Fem motorer finns att välja bland, varav tre dieselalternativ. Från 90 resp 97 hk med 1,4 liters diesel- eller bensinmotor, till 177 hk och 2,2 liter turbodiesel. 6-stegad manuell växellåda är standard till dieselmotorerna. Auris 1,6 VVT-i ger 124 hk och toppfart på 190 km/tim. 0-100 går på 10,4 sekunder och bränsleförbrukningen är 0,71 liter per mil blandad körning. Co2 166 gram/km. Tanken rymmer 55 liter. Tjänstevikt 1360 kg. Mått 422x176x152 cm. Vändcirkel 11 meter.

Tillverkare: Toyota