Sök
Testpiloterna testar Opel Insignia

Testpiloterna testar Opel Insignia

Testpiloterna testar Opel Insignia

2010-01-18

Smartson lät fem användare provköra Opel Insignia Sports Tourer under en helg i oktober. Läs deras omdömen, hämtade direkt ur verkligheten.
Testkälla Kommentar
Woodyman Mer plus än minus
Familjen Bilen kändes rejäl
Tvrolle Motorn låter som ett tröskverk
Vicki Man skulle aldrig gissa att det är en Opel
Klang En bil med lyxkänsla och kvalitetsintryck

Vad tycker testarna?

Opel har tagit ett par kliv närmare BMW och Audi men framför allt Ford Mondeo med kombiversionen av Insignia. Inte lika praktisk som Opel Vectra, men snyggare och trevligare att köra. Insignia kommer med sju motoralternativ och här är det 2-litersdieseln med automatlåda som testats. Den uppfattas som kraftfull men ljudlig och omdömen som ”traktor” återkommer. Inredningen och formgivningen överlag känns generös och modern, men sikten utåt försämras av små rutor och gps-navigatorn (tillbehör) är dåligt uppdaterad. Fem utvalda medlemmar har testat Opel Insignia. Här skriver de om sina upplevelser och intryck.

Woodyman

Mer plus än minus

TP OI 1Det är lätt att lasta in saker i bilen. Bagageutrymmet är stort och bra, inte mycket att klaga på. Synd att testbilen inte hade FlexOrganizer. 12V uttaget sitter lite för långt in i bagaget. Barnen var imponerade av fjärrkontrollen till bagageluckan. Många knappar blir det i interiören, känns som om alla ingenjörer har fajtats om att deras knapp ska få vara kvar. I förarmiljön tycker jag att man gått framåt i designen och fått rundare former jämfört med Vectra. Jag gillar den elektriska P-bromsen så att man slipper en stor spak mellan sätena. Nu testade jag inte baksätet, bara provsatt och jag får plats bakom mig själv som är 180 cm lång. Min bättre hälft satte sig mellan våra grabbar som sitter i varsin barnstol (en bakåtvänd och en framåtvänd). Hon tycker Insignian är trängre än Vectran i baksätet.

Källa:

http://testklubben.smartson.se/blogs/testpiloter_testar_opel_insignia/ 

Familjen

Bilen kändes rejäl

TP OI 2Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig men blev mycket positiv överraskad. Bilen kändes rejäl. Det var relativt enkla funktioner och tydlig information. Jag gillade den digitala fartvisaren och att jag snabbt hittade en bra inställning av förarstolen. Bilen är lätt att hantera men kan ibland kännas lite seg i stadskörning. Det känns bättre när man är ute på motorvägen och håller en jämnare fart. Jag är inte van vid dieselmotor och det blir lite "traktor" över bilen och högt motorljud inne i bilen, det hindrade dock inte dottern att somna som vanligt. Däremot kan man undra om det är så smart med stora hjul som gör att bilen känns väldigt spårkänslig.

Källa:

http://testklubben.smartson.se/blogs/testpiloter_testar_opel_insignia/  

 

Tvrolle

Motorn låter som ett tröskverk

TP OI 3Vi är en tvåbarnsfamilj med tonåringar som nu testat bilen under tre dagar med blandade känslor. Bilen ser OK ut både ut- och invändigt. Det första jag reagerar på när jag sätter mig i bilen är den dåliga bakåtsikten. På fler ställen körde vi "utanför vägen" på navigatorn på grund av dåligt uppdaterade kartor. Bränsleförbrukningen är lite väl hög med tanke på att detta ska vara en ecotec diesel. Tyckte att bromsarna tog väldigt direkt, vilket gjorde det svårt att bromsa mjukt. Vet inte om detta beror på att bilen är utrustad med bromsförstärkare eller om det är en vanesak. Det krävs mer än vad Opel Insignia erbjuder för att vi ska byta bort nuvarande bilmärke. Intressant är dock att vi nu även kommer att titta på dieselalternativ när det är dags att byta bil.

Källa:

http://testklubben.smartson.se/blogs/testpiloter_testar_opel_insignia/  

Vicki

Man skulle aldrig gissa att det är en Opel

Motorn låter som en gammal 70-talsmerca. En traktor. Efter helgens turer med mest landsvägskörning så visar bränsleförbrukningen hela 0,8 liter/mil. Det är lite mycket för en ny dieselbil. Under dagen har 6 vuxna personer provåkt och några har kört. Bemötandet har varit ganska svalt. Bilen känns plastig och bullrig, dessutom skramlar stereons högtalare även på låg volym. Dålig sikt bakåt. För att vara en så stor bil känns den trång, både fram och bak, var har de lagt utrymmet? Hämtar 6-åringen i skolan, av princip blir hon sur vid överraskande förändringar och en ny bil räknas dit. Krockkudden på passagerarsätet var lätt att koppla ur med hjälp av nyckeln. "Varför är det så mörka fönster där bak?" är en typisk fråga ställd av 6-åringen. Hämtar 2-åringen på dagis. Direkt ser personalen att jag har ny bil. Inte för att vår vanliga är extremt skruttig (en -01:a av annat märke), kommentaren var: Snygg. Sidorutorna i baksätet är väldigt små och det är inte så mycket till utsikt. Åkte förbi hos svärföräldrarna. Svärfar, med dåliga knän, tyckte att bilen verkade trång i baksätet.

Källa:

http://testklubben.smartson.se/blogs/testpiloter_testar_opel_insignia/ 

Klang

En bil med lyxkänsla och kvalitetsintryck

TP OI 4En intressant inredningsdetalj är att bilen har skinnklädsel - bra när man har småbarn. Men trunken är plyschklädd (ljusbeige). Hur kommer det att se ut där efter några veckor? Den automatiska bakluckan är något barnen gillar, det är jättekul att öppna och stänga. Däremot kändes alla dörrar väldigt tröga. Bakluckan också om man inte har tålamod att vänta. Att ha två barnstolar bak var inga problem. Hade en bakåtvänd och en kudde. Båda barnen hade gott om plats. Benutrymmet är bättre än takhöjden. Yttre designen är lyckad. Mjuka linjer som ger en lyxig känsla. Måste säga att Opel verkligen har lyckats med denna bil i mina ögon. Skulle dock inte välja 18 tums fälgar som fick bilen att kännas spårig. Första gången jag kör en diesel men jag gillar ljudet. När man kommer upp i högre hastigheter (90-110 km/h) slår vägljudet igenom och det blir mullrigt i bilen. Fick problem när jag skulle backa i olika situationer p g a den lilla bakrutan. Tur att bilen hade backsensorer. Bilen känner själv när den behöver sätta på ljuset/öka ljusstyrkan om det blir mörkare.

Källa:

http://testklubben.smartson.se/blogs/testpiloter_testar_opel_insignia/  

Cirkapris: 313000 kronor

Produktfakta:

Modell: Femsitsig mellanklasskombi
Motor: Turbodiesel, 160 hk och 350 Nm
Kraftöverföring: Sexväxlad automatlåda, framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h 9,6 sek. Toppfart 218 km/h.
Bränsleförbrukning: 0,68 liter/mil, koldioxid 179 gram/km
Mått: 490x185x152 cm
Bagagevolym: 540-1530 liter
Utrustning urval: Takrails, 18 tums fälgar, läderklädsel.