Sök
Test - Seat Exeo 1,8T Style

Test - Seat Exeo 1,8T Style

En blandning av sött och salt

2010-01-19

Nya Seat Exeo baseras på förra modellen av Audi A4 men är försedd med Seat-märke fram och bak. Det är en prisvärd bil, åtminstone i den enklaste versionen. Men är den med sitt lägre pris även ett bättre köp än nya A4.

Modell Betyg Pris Kommentar
Seat Exeo 1,8T Style 17/25 225000 Bättre bil, svagare bilmärke

Bättre bil, svagare bilmärke
Begreppet ”Badge engineering” har använts flitigt när det gäller märken som Chevrolet och Cadillac. Inom VW-Audi koncernen har man istället försökt bygga en särart hos varje varumärke, samtidigt som det sedan länge finns ett väl utvecklat system för att dela plattformar, motorer och andra komponenter mellan olika märken och modeller. Bilmodellerna har dock stått på egna ben och levt sitt eget liv. Det gäller även Seat, som stått för ett eget formspråk med modeller som Altea och Léon. Med Exeo märks en tydlig kursändring mot en mer öppen hållning i frågan om att dela de flesta komponenter, ja nästan hela bilen, med ett annat märke. I detta fall har det resulterat i en bättre produkt (ju mer Audi, desto bättre Seat) men risken är att Seat-märket blir urvattnat.

Seat_2

Brum, brum

Exeo har tajt väghållning och precis lika gedigen byggkvalitet som Audi. Exeo är också ganska tyst på vägen, förutom den ganska ålderstigna 1,8T-motorn som brummar en del. Fast Seat har kanske förstärkt motorljudet? Ungefär som VW har gjort med nya Golf GTI, för att det ska låta köttigare helt enkelt. Men det är mycket väsen för ingenting då motorn är i klenaste laget. Dessutom törstig, vår provkörning snittade runt litern per mil vilket är mycket för storleksklassen. Svag motor innebär också en hel del växling, vilket inte gör så mycket med en så smidig låda. Utseendemässigt är Exeo precis lika rolig (eller tråkig) som Audi A4, fast bakpartiet tycker vi inte att designavdelningen har lyckats särskilt bra med. Baksätet räcker till för två vuxna eller tre småbarn.

Seat_3

Bra köp?

Exeo är den bästa Seat vi har kört så här långt, då gör det egentligen inte så mycket att det är en ombyggd Audi. Billigaste versionen för 210 000 kr är prisvärd, men tillvalen begränsar sig till dragkrok och metalliclack. Exeo Style är 15000 kr dyrare men innehåller elpaket (regnsensor, backradar, kom-hem m m) samtidigt som man kan köpa till prisvärd utrustning som svart läderpaket för 12000 kr eller eltaklucka med solceller för lika mycket. Med större motor hamnar Exeo oroväckande nära Audi A4 och VW Passat i pris och känns plötsligt inte lika prisvärd. Kombin är snyggare än sedanen och kostar inte mycket mer. Fri service till 3 år/6000 mil ingår!


Seat_1

Så gjorde vi
Testbilen har provkörts på landsväg och i stadstrafik i en veckas tid under juli 2009.

Seat Exeo 1,8T Style
Cirkapris: 225000 kronor
Modell: Fyradörrars sedan med fem sittplatser
Motor: Bensinturbo, 150 hk resp 220 Nm
Drivning: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell
Prestanda: 0-100 9,3 sek, toppfart 217 km/tim
Förbrukning: 0,79 liter, koldioxid 184 gram/km
Övriga versioner: 2,0 TDI 140/170 hk, 2,0 TSI 200 hk
Mått: 466x177x143 cm
Bagagevolym: 460 liter
Tankvolym: 70 liter
Släpvikt: 1400 kg
Utrustning: Farthållare, fällbart baksäte, aktiva nackskydd.
Övrigt: Fri service till 3 år/6000 mil.

Design - 3 - Kombin är snyggare utanpå, bra ergonomi
Kvalitet - 4 - Samma gedigna känsla som Audi A4
Kapacitet - 3 - Hyfsade utrymmen, något klen motor
Komfort - 4 - Låg bullernivå och bra stolar fram/bak
Prisvärde - 3 - Med stor motor blir Exeo inte så billig
Summa 17/25

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: