Sök
Subaru Legacy 3,0 Spec B

Subaru Legacy 3,0 Spec B

Rymmer mycket lyx

2004-11-17

Subaru Legacy 3,0 Spec B är en uppdaterad sportvariant av standard-Legacy. Testarna tycker den är rolig att köra men dyr i drift.
Testkälla Kommentar
Autocar “Fast, comfy and capable”
Vi Bilägare ”Körglad och komfortabel”
Teknikens Värld “Spännande udda bil med rivig motor”

Vad tycker testarna?

Testarna ger Subaru en ordentlig klapp på axeln för alla funktionella och lyxiga detaljer som ingår i priset. Alla testare är dessutom överens om att bilen känns stabil och säker på vägen samtidigt som den inte känns klumpig. Den goda komforten premieras även av två testare medan en tredje tycker att bilens fjädring kunde varit bättre. Någon testare är missnöjd med rostskyddet och saknar även en medlutsassistans i Outback-versionen. Bränsleförbrukningen får ett minus i kanten.

Autocar

“Fast, comfy and capable”

Subaru-Legacy-side

Autocar är generös med beröm när det gäller Subarus uppdateringar samt bilens prestanda och lyxiga detaljer. Testaren är förvånad över nykomlingens uteblivna extra hästkrafter, men nöjer sig med den nya manuella sexväxlade lådan som ger bilen kraft och gör den rolig att köra. Autocar tycker att Subaru Legacy 3,0 känns stabil och samtidigt kvick på kurviga vägar och berömmer även komforten med lågt monterade säten som ger en bra körställning. Autocar jämför Legacy 3,0 med Volvo, Jaguar och Audi när det gäller alla lyxiga detaljer som soltak, navigeringssystem, CD-växlare och klimatanläggning, och menar att Subaru lyckas ge köparen ordentlig valuta för pengarna.

Källa: Autocar, 31 augusti, 2004
Vi Bilägare, nr. 13, 2004
Teknikens Värld, nr. 21, 2004

Vi Bilägare

”Körglad och komfortabel”

Subaru-Legacy-grill

Vi Bilägare är imponerad av körvänligheten och tycker att man sitter mycket bekvämt i Subaru Legacy. Interiören med en lättöverskådlig instrumentbräda får beröm och man gillar även den sexväxlade lådan och motorns kraft. Legacy 3,0 Spec B samlar även plus när det gäller rymlighet, styrning och väggrepp. Vi Bilägare är också nöjda med Subarus aktiva antisladdsystem som gör sig påmint i hög fart. Även denna testare är förtjust i den höga utrustningsnivån och tycker att Subarus fria service de första åren är generös. Bränsleförbrukningen får ett minus i kanten. Testaren är även missnöjd med rostskyddet. På Outback-versionen saknas en medlutsassistans för svåra nedförsbackar.

Teknikens Värld

“Spännande udda bil med rivig motor”

Subaru-Legacy-front

Teknikens Värld tycker att Subaru Legacy 3,0 Spec B är en snabb och behaglig långfärdsvagn som med sina sportiga uppgraderingsdetaljer har blivit stiligare. Testaren tycker dessutom att tillbehören gör att motorn, chassit och kraftöverföringen kommer till sin rätt. Teknikens värld ger ett svagt minus till fjädringen som blivit stötigare och ger något minskad komfort, men på det stora hela har bilen välbalanserade vägegenskaper. Subaru Legacys formgivning får mycket ros av testaren som tror att bilen kommer locka många köpare som gillar teknik och spännande, udda lösningar.

Cirkapris: 390000 kronor

Produktfakta: Subaru Legacy finns som 4-dörrars sedan eller 5-dörrars kombi. Kombibilen finns som Spec B samt den XC-betonade Outback, i båda fallen rör det sig om en bil som är fyrhjulsdriven och har en treliters boxersexa på 245 hk vid 6600 r/min och vridmomentet 297 Nm vid 4200 varv. Accelerationen mäter 7,0 sek 0-100 km/h och toppfarten är 233 km/h. Växellådan är 6-växlad manuell. Förbrukningen är uppskattad till 11,9 l per 100 km blandad körning. Tjänstevikten är 1620 kg. Bilen är utrustad med ventilerade skivbromsar fram och bak. Musikanläggning inkluderar CD-växlare för 6 skivor samt kassettspelare. Färddator med multidisplay är standard såväl som klimatanläggning. Bilen har elektriskt soltak fram och bak, mugghållare, servostyrning, 18 tums däck med alufälgar och inredning med träpaneler och läder. Subaru Legacy 3,0 Spec B är utrustad med en nydesignad växelspaksknopp samt aluminiumpedaler.

Modell: Subaru Legacy 3,0 Spec B