Sök
Subaru Impreza 2008

Subaru Impreza 2008

Ingen pojkbil längre

2008-01-22

Snabb, körglad och prisvärd. Nya Subaru Impreza konkurrerar med det bästa från Europa.
Testkälla Betyg Kommentar
Vi Bilägare 14/20 “Familjebilsegenskaper”
Car 4/5 “Looks tame”
Autocar 3/5 “Charismatic flat-four”
What Car 4/5 “Loud, proud and rapid”

Vi Bilägare

“Familjebilsegenskaper”

Vi Bilägare jämför Subaru Impreza 2,0R med Audi A3 2,0T. Två ganska olika bilar som ändå får samma slutbetyg. Subarun är betydligt billigare, men annars kan den inte mäta sig mot Audin med sin starkare motor och tajtare växellåda. Nya Impreza har fått en mer familjebetonad karaktär med längre fjädringsväg. Lågväxeln gör inte att bilen passar i terrängen. Trots lägre pris är Impreza bättre utrustad än A3 från början. Stolarna är mjukare och något korta, men det är bättre plats i kupén. Stora resväskor ryms inte i bagaget på någon av bilarna. Audi har bättre rostskydd och är en bättre men mycket dyrare bil än Impreza menar Vi Bilägare.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 15 2007

Car

“Looks tame”

Brittiska tidningen Car tycker att nya Impreza ser lite tam ut, men den är fortfarande riktigt rolig att köra. Dock har den nya bilen blivit mer utslätad och förlorat en del av sin charm. Bisarrt nog finns till och med lågväxel till drivningen i nya Impreza. Testaren tycker att instegsmodellen med motor på 1,5 liter har ett acceptabelt pris med tanke på bilens kapacitet i övrigt. Den är inte snabb men ändå kul att ratta på kurviga vägar. Inuti är det snyggt men billiga plastmaterial kunde man varit utan. Utan den utlovade dieselmotorn förblir detta dock en nischprodukt, menar Car.

Källa: Car (GB) nov 2007

Autocar

“Charismatic flat-four”

Autocar går igenom nya Impreza 2,0RX ordentligt. Den bygger på tidigare traditioner men ska tilltala en bredare massa än tidigare. Den ser knappast kontroversiell ut och i standardversion är den bara liten och tråkig, trots att bilen är större än en Golf. Även om inredningen ska ha fått extra uppmärksamhet i denna version behöver testaren inte leta länge efter bevis på att man använder billiga material på dörrsidor och instrumentpanel. När det kommer till prestanda och främst väghållning är det bättre omdömen från testaren, med boxermotorns låga tyngdpunkt som en viktig orsak. Dessutom är bromsförmågan riktigt bra, i klass med Audi R8.

Källa: Autocar (GB) 10 okt 2007

What Car

“Loud, proud and rapid”

What Car provar Impreza wrx sti, en race-variant med 300 hk och fyrhjulsdrift. Den har också större hjul och andra karossdetaljer, samt en hårdare chassisättning. Det finns en del inställningar att leka med, bland annat hur hjulen ska drivas. Sportstolarna ger ett fast grepp men fjädringen är inte lika fast som i tidigare versioner. Nytt är också att Impreza sti bara finns som femdörrars kombikupé.

Källa: What Car (GB) jan 2008

Cirkapris: 200000 kronor

Produktfakta: Subaru Impreza är en femdörrars kombikupé med plats för fem åkande. Den har bensinmotor på 1,5 eller 2,0 liter. Längre fram kommer även en tvåliters boxerturbodiesel. Impreza 2,0R har fyrcylindrig bensindriven boxermotor på 150 hk och 196 Nm vid 3200 varv. 0-100 på 9,6 sekunder, toppfart 193 km/tim. Co2 199 gram/km, blandad förbrukning 0,84 liter milen. Impreza kommer även finnas med turbomatad 2,5 liters bensinmotor på 230 hk (wrx) samt med samma motor och 300 hk (wrx sti). Standard i 2,0R är bland annat farthållare, klimat, cd-stereo och lågväxel. Säkerhetsmässigt finns aktiva nackstöd, sidokrockgardiner, isofix-fästen. Xenonljus med strålkastarspolning är standard.

Tillverkare: Subaru