Sök
Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Slukar bagaget

2010-01-27

Det talas i stort sett inte om mycket annat än bagaget på Skoda Superb Combi. Bilen gör skäl för namnet inte bara vad gäller utrymmet utan också i form av hängkrokar, spännband och allmän flexibilitet. Att köra Superb Combi är inte en oangenäm upplevelse, men det förekommer anmärkningar om gnälliga däck i skarpa kurvor och buller i bilen. Men testarna är överens om att det finns all anledning för kombikungarna Volvo och Ford att se upp.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 ”Much better value than a Volvo V70”
Vi Bilägare ”Superb Combi är efterlängtad”
Auto Motor & Sport 5/5 ”Skrattretande generöst benutrymme bak”

Vad tycker testarna?

Det talas i stort sett inte om mycket annat än bagaget på Skoda Superb Combi. Bilen gör skäl för namnet inte bara vad gäller utrymmet utan också i form av hängkrokar, spännband och allmän flexibilitet. Att köra Superb Combi är inte en oangenäm upplevelse, men det förekommer anmärkningar om gnälliga däck i skarpa kurvor och buller i bilen. Men testarna är överens om att det finns all anledning för kombikungarna Volvo och Ford att se upp.

Autocar

”Much better value than a Volvo V70”

SSC 1Skoda Superb Combi är en oförskämt förfinad bil med tanke på det låga priset, tycker Autocar. Största utropstecknet är det otroliga bagageutrymmet. 633 liter med sätena uppe är ett resultat som bara Mercedes E-klass kan klå. Ekande stora 1865 liter blir det om man fäller sätena, siffror som slår Ford Mondeo. Den minsta bensinmotorn på 1,4 liter orkar inte riktigt ge den kraft bilen behöver, istället bör man fokusera på någon av dieselvarianterna. Förutom bristen på ork har Superb en utmärkt körkänsla, det är tyst i kabinen och krängiga vägar innebär inga bekymmer för bilens fjädring. Ford och Volvo får absolut se upp.

Källa: Autocar (GB) 21 okt 2009

Vi Bilägare

”Superb Combi är efterlängtad”

Skoda Superb Combi handlar om lastmöjligheter, skriver Vi Bilägare. Förutom att bagageutrymmet är generöst finns en hel del praktiska detaljer som flyttbara förankringsöglor i golvet och krokar att hänga påsar på. Sådant är viktigt i ett kombiälskande Sverige. Fyra motorer varav två bensin och två diesel finns och ett miljöalternativ är tänkt att dyka upp till sommaren. Invändningar finns runt sikten bakåt och snett framåt, någonstans har form fått gå före funktion. Säkerhetsmässigt har Superb Combi fått fem stjärnor av Euro Ncap och en detalj värd att nämna är driver steering recommendation, som vid en sladd korrigerar rattutslaget.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 16 2009

Auto Motor & Sport

”Skrattretande generöst benutrymme bak”

Skoda har byggt en kombilimousin för folket med ben- och bagageutrymmen som bara matchas av Mercedes E-klass. En person på dryga 180 centimeter kan utan problem slå sig ned i baksätet och ändå få en halv decimeter till godo. Körmässigt är Superb inte lika rolig; det gnäller och kränger om däcken i snäva kurvor. Fjädringen och ljudisoleringen är inte i samma klass som dyrare konkurrenter. Men servon känns naturlig och kopplingen liksom den manuella växellådan samarbetar väl. Dessutom är ergonomin berömvärd liksom inredningen. Tillbehören är hyfsat generösa och det som kostar extra, kostar inte jättemycket extra.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 23 2009

Cirkapris: 266000 kronor

Produktfakta: Skoda Superb Combi TDI 170

Modell: Femdörrars kombi med fem sittplatser.
Motor: Turbodiesel, 170 hk resp 350 Nm. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell. 
Prestanda: 0-100 km/h 9,1 s. 
Topphastighet: 210 km/h. 
Bränsleförbrukning: 0,65 l/mil blandad körning. 
Mått: L 483/B 181/H 148 cm. 
Tjänstevikt: 1670 kg. 
Bagagevolym: 663-1865 liter.