Sök
Skoda Octavia 2004

Skoda Octavia 2004

Kvalitetslyftet

2004-09-05

Ny Octavia har blivit större och inredningen lyxigare. Priset ger kanske skrämselhicka, men Octavia är fortfarande billigare än exempelvis Golf. Testarna är positivt överraskade.
Testkälla Kommentar
Auto Motor&Sport "Mer utrustning än tidigare"
Teknikens Värld "Vart tog lågpriskaraktären vägen?"
Car "Why would anyone want a Golf?"
What Car "For business and family buyers"

Vad tycker testarna?

Octavia har genomgått ett rejält kvalitetslyft sedan föregångaren och dessutom är den tidigare akilleshälen åtgärdad. Nu finns gott om plats även för två vuxna i baksätet. På utsidan är den sig lik, men insidan håller högre kvalitet. En av testarna upplevde stolarna som hårt stoppade. Tack vare halvkombi-karossen får man gott om plats för bagage. Den är roligare att köra med de kraftfullare FSI- och TDI-motorerna. Med Octavia 2004 har Skoda tagit upp konkurrensen.

Auto Motor&Sport

"Mer utrustning än tidigare"

Skoda-Octavia_baksate
Auto Motor & Sport uppmärksammar främst Octavias nya storlek. Den förra modellen hade en trogen kundkrets som nu ställs inför en helt ny bil. Det extra utrymmet märks framför allt i baksätet. Här finns gott om plats, men testaren upplever att sätena är för hårt stoppade för att vara bekväma längre än två timmar. Tack vare halvkombikarossen är bagageutrymmet mycket bättre än i Golf, trots att modellerna har mycket gemensamt. Bagageutrymmet är lätt att lasta med generös öppning. Fäller man ner baksätet blir inte golvet riktigt plant. Föraren sitter bekvämt och det finns gott om möjligheter att justera sätet. Köregenskaperna är goda men överraskar knappast. Testaren anser att priset är högt för en Skoda, å andra sidan är bilen värd sitt pris.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 10 2004
Teknikens Värld, 9 2004
Car, June 04
What Car, July 04

Teknikens Värld

"Vart tog lågpriskaraktären vägen?"

Skoda-Octavia_sidan
Teknikens Värld påpekar att Octavia, trots att den är betydligt dyrare än sina föregångare, fortfarande är billigare än konkurrenterna. Baksätesutrymmet har blivit ordentligt förbättrat gentemot förra modellen. Stolarna är tillräckligt fasta för att vara bekväma. Ljudnivån i kupén får för det mesta fullt godkänt. Det är bara vissa typer av underlag som orsakar störande ljud. Generellt har Octavia god komfort och trevliga köregenskaper. Testaren hade gärna sett ESP som standard eftersom få verkar vara villiga att köpa det som extrautrustning, trots att den visar mycket positiva resultat i statistiken. Basmotorerna gör ett bra jobb men testaren rekommenderar ändå att satsa på FSI-motorn som är lite piggare och drar mindre bensin.

Car

"Why would anyone want a Golf?"

skoda-Octavia_bak
Car känner igen formgivningen från tidigare modeller. Egentligen är det främst på insidan som man ser att detta är en ny modell, bortsett från storleken. Nu får två fullvuxna personer plats i baksätet. Det styvare chassit ger trevligare köregenskaper och mindre understyrning än tidigare. Styrningen känns bra med ett behagligt motstånd. Car testar Octavia med motorerna 1,9 och 2,0 TDI samt 1,6 FSI och fastnar för de två senare. Det finns rivaler, främst Astra men också Mondeo och Vectra nämns som tänkbara konkurrenter. Oftast jämförs Octavia av naturliga skäl med Golf, men testaren kan inte förstå varför någon skulle föredra Golf framför nya Octavia.

What Car

"For business and family buyers"

What Car tror att Skoda tagit till sig av kritiken mot Octavia och ökat benutrymmet bak. Nu är benutrymmet fullt tillräckligt, möjligen blir det lite trångt på bredden att sitta tre. Bagageluckan är i alla fall enorm och med nedfällt baksäte naturligtvis ännu större. Testaren tycker det är lite irriterande att lastgolvet inte blir helt plant, men låter sig imponeras av inredningskvaliteten som känns lika bra som i många dyrare bilar. Möjligtvis saknas något av glassigheten hos VW. Octavia har fint väggrepp och färden störs bara av ett svagt vindbrus. Den som går i köpartankar rekommenderas att också ta en titt på Golf och Mazda 3, som båda har getts betyget 4 av 5.

Cirkapris: 155000 kronor

Produktfakta: En ny version av Skoda Octavia är lanserad, till en början som femdörrars halvkombi. I Sverige kommer man kunna välja mellan fyra motorer, 1,6 l bensin, (topphastighet 190 km/h), 1,6 FSI (198 km/h), 1,9 Tdi (192 km/h) samt 2,0 Tdi (208 km/h). Octavia är framhjulsdriven och har manuell 5-växlad låda alternativt 6-växlad automat eller DSG-växellåda. Stötdämpningen består av skruvfjädring med krängningshämmare fram och bak. Vändcirkel 10,2 meter. Bromsarna är låsningsfria men ESP är extrautrustning. Tjänstevikt 1300-1430 kg. Maxlast ca 485 kg. Tanken rymmer 55 liter. Bränsleförbrukning blandad körning 0,72 (1,6)/0,55 (2,0 TDI) liter/mil.

Modell: Skoda Octavia 2004