Sök
Seat Leon 2005

Seat Leon 2005

Pålitlig men billig framtoning

2005-10-06

Nya Seat Leon är en bil som uppskattas för sina sportiga och pålitliga köregenskaper, testarna menar att med rätt prissättning så blir modellen något att räkna med.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 ”Plenty of performance for the money”
Teknikens Värld ”En överraskande trevlig bekantskap”
Vi Bilägare ”Mycket körglädje för pengarna”

Vad tycker testarna?

Testarna är positivt överraskade och anser att Seat Leon 2005 bjuder på en hel del körglädje. Invändigt är det gott om plats för alla passagerare och även om inredningen är i billigaste laget så fungerar designen bra. Kabinen är tyst och körningen är en behaglig upplevelse, eftersom motorn är vaken och pigg. Bromsarna är kompetenta och likaså styrningen. Testarna anser att om bara priset blir det rätta så blir modellen något att räkna med på marknaden.

Autocar

”Plenty of performance for the money”

inv

Det testexemplar som Autocar har testat hade en turbomotor på 185 hk som är stark och kompetent. Bilen tar kurvor så enkelt att det nästan blir tråkigt i längden. Karossen är extremt vridstyv och testaren är imponerad över att bilen endast har en viktökning på 8 kg, med tanke på att den är 12 cm längre än föregångaren. Invändigt fungerar designen bra, men det är uppenbart att tillverkaren har försökt hålla nere priset med flera enkla och billiga lösningar. Man har dock gott om plats i bilen och även bagageutrymmet är rymligt. Hanteringen fungerar bra, bromsarna är kraftfulla och styrningen är kompetent.

Källa: Autocar jun 2005

Teknikens Värld

”En överraskande trevlig bekantskap”

inside2

Teknikens Värld anser att bilen har en snygg och tuff design med sportig framtoning. Versionen som testas är 2,0 FSI 150 hk. Motorn har ett bra drag, men behöver varvas rejält för att ge riktig effekt. I kabinen är tystnaden total även i högre farter, något testaren anser är imponerande. Styrningen är riktigt bra och köregenskaperna fungerar utmärkt på såväl landsväg som bergsväg. Under karossen är likheten slående med VW Golf, men det är knappast till bilens nackdel, fortsätter testaren. Med en bra prissättning kan modellen bli något att räkna med på marknaden, avslutar testaren.

Källa: Teknikens Värld nr 14 2005

Vi Bilägare

”Mycket körglädje för pengarna”

_black

Vi Bilägare menar att den nya versionen har fått ett riktigt lyft, där utseendet är betydligt mer harmoniskt än hos föregångaren. Bilen har också blivit större åt alla håll, vilket skapar en hel del utrymme invändigt, speciellt i baksätet. Bagageutrymmet är bra, men någon jättepackning ryms knappast. Med motorn på 185 hk understryks det sportiga hos modellen, men med 140 hk så går man en väl avvägd balansgång mellan ytterligheterna. Vid sportig körning rekommenderas manuell växellåda eftersom den automatiska reagerar segt. Bilen trivs bäst på krokiga asfaltvägar och köregenskaperna är alldeles utmärkta.

Källa: Vi Bilägare nr 10 2005

Cirkapris: 168000 kronor

Produktfakta: Seat Leon 2005 är en femdörrars bil med motorerna 2,0 FSI och 150 hk samt en turboversion med 185 hk, vidare 2,0 FSI med 102 hk samt dieselversionerna 1,9 TDI med 105 hk samt 2,0 TDI med 140 hk. De tekniska specifikationerna avser den förstnämnda. Motorn är en fyrcylindrig tvärställd radmotor med två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Kompressionen är 11,5 och borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolymen är 1984 cm3. Den maximala effekten är 150 hk (110 kW) vid 6000 r/min och det maximala vridmomentet är 200 Nm vid 3500 r/min. Bilen är framhjulsdriven och har elektisk servo samt sexväxlad manuell låda. Vändcirkelns diameter är 10,7 meter. Bromsarna utgörs av skivor fram (ventilerade) och bak. Däckdimension 205/55 VR 16. Axelavståndet är 258 cm och karossens dimensioner är 432x177x 146 cm. Tjänstevikten är ca 1400 kg och maxlasten 400 kg. Den maximala släpvikten är 1400 kg. Tanken rymmer 55 liter. Toppfarten är 208 km/h och accelerationen 0-100 km/h går på 9,4 sekunder. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 0,84 l/mil.

Modell: Seat Leon 2005