Sök
Saab 9-3 Sportkombi

Saab 9-3 Sportkombi

Lugn men snabb

2005-07-03

En liten ettrig turbokombi som med sina stabila köregenskaper passar bra för den lilla familjen, dock bör packningen inte vara alltför stor.
Testkälla Kommentar
Auto Motor und Sport "Gute Handling"
Autocar "Subtle qualities"
Teknikens Värld "Sittkomforten är mycket hög"
Auto Motor & Sport "En fullträff"

Vad tycker testarna?

Testarna uppskattar Saabs nya kombimodell eftersom den har mycket bra köregenskaper. Bilen har i Aero-utförande en stark motor och ligger mycket bra på vägen. Det är först när bilen pressas ordentligt i kurvorna som en viss understyrning kan märkas. Någon testare menar att bilen påminner mer om en familjebil än en snabb sportbil. Testarna påpekar att bilen är förhållandevis rymlig, men att det framförallt är köregenskaperna som glänser.

Auto Motor und Sport

"Gute Handling"

side._saab

Tyska Auto Motor und Sport anser att den yngsta medlemmen i Saabfamiljen uppvisar en god portion individualitet. Bilen har en utpräglad kilform som andas modern livsstil. Bagageutrymmet är inte så stort som testaren hade önskat, men det rymmer ändå en hel del. Det är enkelt att packa tack vare en låg lastkant, och tack vare takräcket som monteras på lastbågar (tillval) kan man transportera längre föremål. Motorn är kraftfull utan att göra väsen av sig och man får rejält med kraft även under 2000 varv/min. Komforten är också tilltalande och bilen är ett vettigt alternativ för den som inte har råd med ännu dyrare och lyxigare småkombimodeller.

Källa: Auto Motor und Sport nr 12 2005
Autocar maj 2005
Teknikens Värld nr 12 2005
Auto Motor & Sport nr 11 2005

Autocar

"Subtle qualities"

Brittiska Autocar menar att Saab här har satsat en hel del på image och utseende istället för på utrymme och praktiska detaljer. Dock behöver det inte nödvändigtvis vara negativt. Testaren menar att motorn tillhandahåller en hel del kraft och beslutsamhet. Problemet är bara att dragkraftskurvan är så platt att när man väl kommit upp i medelhastighet så finns mycket litet utrymme kvar för häftig acceleration. Motorn är nästan för mjuk för sitt eget bästa. Styrningen är väldigt lätt och har knappt någon feedback vilket är ett minus. Karossen har bra design som ger bilen ett snyggt utseende. Det är bara synd att den är förhållandevis dyr, avslutar testaren.

Teknikens Värld

"Sittkomforten är mycket hög"

back_saab

Teknikens Värld jämför med Volvo V50, och menar att Saab Sportkombi är strået vassare. Testaren menar att motorn tillhandahåller mycket turbokraft redan vid låga varvtal. Last-utrymmet är långt och brett, men den sluttande bagageluckan stjäl en hel del utrymme på höjden. Sidorutorna är väldigt små vilket knappast påverkar bakåtsikten på ett positivt sätt. Man sitter mycket bekvämt och stolarna har bland annat inbyggda pisksnärtskydd. När man kör känns bilen pigg, även i hastigheter kring 200 km/h. Bilen ligger stadigt på vägen men pressar man den så överstyr bilen innan antisladd-systemet griper in. Den automatväxlade lådan är smidigare och övertygar mer än den manuella, avslutar Teknikens Värld.

Auto Motor & Sport

"En fullträff"

Svenska Auto Motor & Sport jämför också Sportkombin med Volvo V50 T5 och menar att kördynamiskt finns det bara en segrare, och det är Saab. Designen känns igen från vanliga 9-3, men den nya motorn har en fräsch och snabb framtoning. Balansen är utmärkt och det är först när man pressar bilen till det yttersta i kurvorna som en viss obalans kan märkas. Då griper å andra sidan ESP-systemet in och räddar situationen på ett bra sätt. När man vill öppna bakluckan måste man först trycka på en knapp vid förarplatsen, vilket är ganska irriterande. Ljudnivån är låg och man sitter bekvämt i bilen. Detta i kombination med utmärkta kör-egenskaper gör att Saabs nya familjemedlem med all säkerhet kommer att bli attraktiv.

Cirkapris: 333000 kronor

Produktfakta: Saab 9-3 Sportkombi har fem dörrar och finns att få med flera olika motorer, de flesta turboladdade, varav två dieselmotorer och en V6-bensinmotor på 250 hk (Aero) som figurerar i de flesta tester. 6-växlad manuell eller automatisk växellåda och framhjulsdrift. ESP är standard liksom AC och EBD. I övrigt gäller samma standard- och extrautrustning som för 9-3 sportsedan. Måtten är 465x176x151 cm, tjänstevikt ca 1650 kg. V6-motorn ger 0-100 på 6,9 sekunder och bensinförbrukning cirka 1,02 liter per mil.

Modell: Saab 9-3 Sportkombi