Sök
Saab 9-3 Biopower

Saab 9-3 Biopower

Miljövänlig men törstig

2007-05-29

Saab fortsätter sin etanol-succé från Saab 9-5 med 9-3. Testarna imponeras av den kraftfulla motorn och den stabila väghållningen.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto motor & sport 4/5 "Bra beteende på dålig väg"
Motor "Stark motor"
Teknikens Värld "Prispåslaget känns berättigat"

Vad tycker testarna?

9-3 Biopower får goda omdömen av testarna, som tycker att motorn är stark och snabb att accelerera. Kupén är rymlig, dock är baksätet och bagageutrymmet litet och sitter man baktill kan det vara jobbigt för benen. 9-3 hanterar dålig väg bra och känns stabil och rapp. Flera testare tycker att den dricker en aning för mycket E85 och en av testarna skulle vilja se en sjätte växel för lägre varvtal i högre fart.

Auto motor & sport

"Bra beteende på dålig väg"

Auto motor & sport gör ett jämförande test mellan Saab 9-3 SportCombi och Volvo V50, båda med etanoldrift. Vinnaren blir Volvo strax före Saab. Saabs turbomotor beskrivs som en av de bättre och går tyst och starkt. Bilens främre kupé anses rymlig, dock kan det vara dåligt med benutrymme i baksätet, det är även lite för litet bagageutrymme. Saaben är stabil och rapp i styrningen. Bilen anses dock lite för dyr, samtidigt som ljudnivån är en aning hög för Volvoklass.

Källa: Auto motor & sport (SE) nr 9 2007

Motor

"Stark motor"

Körningen blir enligt tidningen Motor väldigt underhållande då 9-3 Biopower är otroligt stark oavsett växel, gasen svarar direkt vid minsta tryck. Dock kunde bränsleförbrukningen på denna etanolbil vara mindre vilket kunde lösas med en mindre motor. Turbon ger effekt direkt och arbetar redan på låga varv, vilket medför att körningen aldrig känns seg. En sjätte växel kunde däremot vara bra för att få ner bränsleförbrukningen på långkörning. Testaren avslutar med att skriva att succén med Saabs etanolbilar förmodligen kommer att fortsätta ett tag till.

Källa: Motor (SE) nr 3 2007

Teknikens Värld

"Prispåslaget känns berättigat"

Teknikens värld jämför 9-3 i versionerna diesel, bensin och etanol mot varandra. Man tycker att Biopower-motorn har bra bottendrag och med hjälp av turbotekniken utnyttjas bränslet till fullo. Testaren tycker dock det är negativt att man förbrukar mycket mer bränsle i etanolfallet. Det går att välja mellan femväxlad manuell låda eller automatisk dito, testaren tycker att den automatiska arbetar bra ihop med motorn. Biopower-alternativet kostar 7000 storsäljaren.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 7 2007

Cirkapris: 255000 kronor

Produktfakta: Saab 9-3 Biopower är en fyra- eller femdörrars miljöbil med fyrcylindrig 2,0 liters turbomotor som drivs på bensin eller etanol E85. Femväxlad manuell eller automatisk låda. Effekten är 150 hk vid 5 500 v/min med bensin, etanol ger 175 hk. Vridmoment 240 Nm vid 2000-3500 v/min med bensin och 265 Nm vid 2 500-4000 v/min med etanol. 0-100 km/h på 9,5 sekunder respektive 8,4 sekunder med bensin/etanol. Toppfart 210/220 km/h. Tjänstevikten är 1480 kg och bilens mått är 464x176x147 centimeter.

Tillverkare: Saab