Sök
Saab 9-3 1,9 TiD

Saab 9-3 1,9 TiD

Nystart med diesel

2004-11-02

Med en ny diesel tillverkad av Fiat siktar Saab mot nya höjder med 9-3 1,9 TiD på 125 eller 150 hk. Kraftfull och klart körbar, blir betyget.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Tillräcklig effekt"
Auto Motor & Sport "Snabb och stark"
Vi Bilägare "Trevlig sexväxlad låda"
Auto Zeitung "Fahraktiv und sicher"

Vad tycker testarna?

Testarna spår att Saab 9-3 TiD kommer att bli populär, inte bara på kontinenten där diesel är stort. Det är givetvis skatten som sätter en del krokben här hemma, ett system som dock kommer göras om. Exportbilen har partikelfilter i standardutrustningen. Men i Sverige har endast den starkare och dyrare motorn filter som standard vilket alla testare tycker är märkligt och snålt. Motorn är annars stark och växellådan smidig, testarna väljer den manuella lådan som ger en trevligare och mjukare körkomfort än automatlådan. Fin acceleration och respons är några av de omdömen testarna ger 9-3. På tomgång brummar det rätt mycket, men när bilen väl kommit upp i varv är den både tystgående och behaglig att köra.

Teknikens Värld

"Tillräcklig effekt"

saab3Teknikens Värld konstaterar snabbt att 9-3 saknar partikelfilter som standard för den mindre motorn. Det utstrålar inte direkt någon miljövänlig profil. Partikelfiltret kostar dessutom en slant och man tror att tillverkaren i långa loppet kommer att förlora på att småsnåla med smarta lösningar och inskränkta idéer. 9-3 TiD kommer annars säkert vinna mark. Och talar man om motorns egenskaper och inpassningen av den i 9-3 så är saken given. Fint vridmoment, hög effekt och en lättsam körning gör bilen till ett nöje att köra. Spänstig motorrespons, stabilt chassi som greppar bra ger också pluspoäng. Det enda testaren hänger upp sig på är Saabs prispolitik.

Källa: Teknikens Värld nr 16, 2004
Auto Motor & Sport nr 13, 2004
Vi Bilägare nr 11, 2004
Auto Zeitung nr 20, 2004

Auto Motor & Sport

"Snabb och stark"

9-3 TiD är lik vanliga 9-3 till utseendet, tycker Auto Motor & Sport. Utblåsten pekar rakt bakåt tack vare partikelfiltret, och piporna är förkromade vilket känns som en prydlig detalj. Modellen är snabb men körningen inte lika sofistikerad. Det är också dumsnålt att partikelfilter inte ingår i standardutrustningen. Tillverkaren verkar föredra lågt ingångspris framför miljömedvetenhet. Dieseln låter råbarkat på tomgång men vid högre varv kurrar den med riktig dieselkaraktär. Automatväxlarna känns smidiga, vilket märks särskilt när bilen kommer upp i varv och det blir en ryckig körning. Testaren bestämmer sig för att körningen definitivt blir mer harmonisk med den manuella växellådan. Ams hoppas att priset kommer att hålla sig på en konkurrenskraftig nivå.

Vi Bilägare

"Trevlig sexväxlad låda"

saab1Vi Bilägare tycker att 9-3 TiD har en spänstig diselmotor som har potential att bli riktigt populär. Att Saab även har filat en del på motorn råder ingen tvekan om. Snabb acceleration, pigga växlar och brutal råstyrka under förutsättning att den varvas ordentligt. Dessutom är den ganska tystgående. Men så är det återigen det här med partikelfiltret, som i Sverige bara ingår som standard i den starkare modellen. Alla exportbilar har däremot filter i standardutrustningen. Det verkar vara tillverkarens lösning för att hålla priset nere. Kunden får bestämma själv, men att köra dieselsnålt och miljömedvetet blir en dyr kombination, särskilt med dieselskatten avslutar Vi Bilägare.

Auto Zeitung

"Fahraktiv und sicher"

Auto Zeitung testar 13 bilar i mellanklassen och bedömer kaross och chassi, körkomfort, motor, kördynamik och pris. Opel Vectra är normbilen i testet. Jämfört med Vectra har 9-3 knappare utrymme inuti och sämre fjädring och komfort, men fördelen med 9-3 är att den har en stark motor som accelererar som en blixt utan att tveka. Motorn tar lite tid på sig innan man kommit upp i varv, men vridmomentet är bra och vid provkörning på tyska vägar visar det sig hur långt utvecklingen av dieselmotorn kommit med dagens common rail-teknik. AZ beskriver bilen som sportig och behaglig. Modellen har ett överlägset väggrepp och känns något överstyrd i skarpa kurvor. Tyvärr är 9-3 TiD också en ganska törstig bil och i testet mäter man upp 7,6 liter på 100 km. 9-3 får annars bra betyg genomsnittligt i samtliga testklasser, men det räcker inte ända fram och bilen hamnar slutligen på sjunde plats. Ford Mondeo, Mercedes C-klass och Skoda Octavia placerar sig bättre. Det skiljer dock endast 100 poäng mellan testvinnaren och Saab 9-3.

Cirkapris: 243000 kronor

Produktfakta: Saab 9-3 1,9 TiD är en vanlig 9-3 med en fyrcylindrig dieselmotor baserad på andra generationens common rail-teknik på 1,9 liter/1 910 ccm med turbo som ger 125 eller 150 hk/110 kW vid 4 000 varv. Den har 16 ventiler och det maximala vridmomentet är 315 Nm vid 2 000 varv per minut. Den framhjulsdrivna bilen har ventilerade skivbromsar fram, elektrohydraulisk servostyrning, sexväxlad manuell växellåda eller automatlåda som tillval. Saaben mäter 4635x1762x1466 mm och bagagevolymen är 425 liter. 0 - 100 km går på 9,5 sekunder och toppfarten ligger på 210 km/tim. Modellen är säkerhetstestad i Euro-Ncap med 5 stjärnor. Bränsleförbrukningen är 5,9 liter/100 km blandad körning. Som standard ingår dubbla krockkuddar; sido- och takkrockkuddar, ABS, TCS antispinnsystem, luftkonditionering, färddator, elfönsterhissar, fjärrstyrt centrallås samt startspärr. Tillval är klimatanläggning, farthållare och aluminiumfälgar, ESP, läderklädsel, metalliclack, elsollucka och navigation. Saab 9-3 säljs med 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti samt 10 års rostgaranti.

Modell: Saab 9-3 1,9 TiD