Sök
Saab 9-2X

Saab 9-2X

Svenskjapan för amerikan

2004-09-22

Saab 9-2X är en Subaru Impreza kombi i ny förpackning. Testarna finner att mycket är förbättrat men att bilen knappast når Saabklass, varför det nog är klokt att inte släppa den i Europa.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”En halvgammal, halvbra japan”
Auto Motor & Sport ”Tung och svårväckt”
Car “Fills an important spot”

Vad tycker testarna?

Testarna är inte jätteimponerade av Saab 9-2X utan konstaterar snabbt att det är frågan om en tämligen gammal japanare i ny förpackning. Mycket av det som var illa med grundbilen Subaru Impreza är dock förbättrat, och 9-2X är inte direkt jättedålig. Testarna anser att idén med att enbart lansera bilen på den nordamerikanska marknaden inte är så dumt då Saabvana européer nog snabbt skulle avfärda 9-2X.

Teknikens Värld

”En halvgammal, halvbra japan”

Saab-9-2X_front

Teknikens Värld upplyser om att 9-2X faktiskt är en helt ny bil fast den i huvudsak är en Subaru Impreza. Skillnaden mellan dessa två är mindre än testaren hade föreställt sig, även om bilens front är väldigt Saabaktig. Bilen har en aggressivare framtoning än 9-3 och 9-5, men sittkomforten i de sistnämnda är betydligt bättre än i 9-2X. Testaren finner att 9-2X med båda motoralternativ är tysta i farter upp till 120 km/h. Körmässigt jämförs bilen med svunna tiders racingbilar med maximal effekt högt upp i registret, vilket ger en rolig körning som dock är svårhanterlig på låga varv. Detta gör att man snabbt tröttnar, särskilt i stadstrafik. Saab gör rätt i att utesluta den europeiska marknaden, då konceptet med en gammal japansk bil i ny tappning knappast skulle gå hem här. Situationen i USA är däremot en annan. 9-2X kan mycket väl lyckas, för även om detta inte är en fullträff menar testaren att det inte alls är en oäven bil.

Källa: Teknikens Värld, nr 11 2004
Auto Motor & Sport, nr 11 2004
Car, august 2004

Auto Motor & Sport

”Tung och svårväckt”

Saab-9-2X_inside

Auto Motor & Sport drar slutsatsen att ingenting längre är heligt, när man kan ta en japansk bil och sälja den under Saab-flagg. Även om hårdhudade rallyfanatiker gillar Subaru Impreza har den varit för obekväm för de flesta köpare. Saab har dock lyckats fixa till mycket av det som var dåligt med Impreza såsom bullret, fjädringen och utseendet. Bilen anses kompakt och aggressiv, den smälter väl in i Saabs produktionslinje vilket designern får beröm för. Väl i bilen är inte Saabkänslan lika påtaglig, det är istället ”en städad Subaru med lite mer kvalitet”, vilket inte är något unikt. Körmässigt beskrivs 9-2X Aero som ganska kraftlös och seg på låga varv, med fin styrkänsla och mycket stabil gång. Inte alls vad testaren förväntar sig av en turbomaskin. Testaren gillar Linear bättre, men konstaterar att båda är betydligt bekvämare än Impreza. Avslutningvis menar testaren att även om 9-2X är som ett skott från höften så är nog inte Subaru någon dum partner för Saab, framtida modeller kan bli mycket intressanta menar Ams.

Car

“Fills an important spot”

Saab-9-2X_back

Car konstaterar att det är ganska tydligt var 9-2X Aero har sitt ursprung, då Subarus detaljer lyser igenom på flera ställen. Några av de största skillnaderna är att Saaben har en uppgraderad interiör och nya detaljer utvändigt såsom baklysen, spoiler och front. En av de viktigaste förbättringarna är att man har lyckats reducera ljudnivån i kupén jämfört med Subaru WRX. Det är också med denna bil testaren i huvudsak gör jämförelser med, då släktskapet är stort. Saaben anses gå mjukare och kunna göra snabbare svängar, även om extremt kraftiga svängar inte går lika smidigt. Testaren saknar sportsätena från WRX men menar att huvudintrycket är att 9-2X faktiskt är en bra bil. Slutkommentaren är således att även om 9-2X knappast kan räknas som en traditionell Saab så misstänker testaren att även europeiska kunder snart kommer att synas i statistiken.

Cirkapris: 220000 kronor

Produktfakta: Saab 9-2X är skapat för USA-marknaden och är i grund och botten en Subaru Impreza, utrustad med en fyrcylindrig längsmonterad boxermotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. 9-2X Linear har en 2,5-liters boxermotor med max effekt 165 hk, vridmoment 225 Nm vid 4000 r/min. 9-2X Aero har en tvåliters rak fyra med turbo och 225 hk och maximalt vridmoment 300 Nm vid 4000 r/min. Båda är fyrhjulsdrivna och finns med femväxlad manuell alternativt fyrväxlad automatlåda. 9-2X har skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Tanken rymmer 60 liter och bränsleförbrukningen (Aero) blandad körning är 0,92 liter per mil. Bilen har ett axelavstånd på 253 cm. Övriga mått är (LxBxH) 446x170x147 cm. Tjänstevikten är ca 1470 kg.

Modell: Saab 9-2X