Sök
Renault Mégane II 2003

Renault Mégane II 2003

Djärva former

2003-01-22

Renault Mégane II 2003 är en djärvt formgiven bil i Golf-klassen där fokus ligger på design, komfort och säkerhet. Mycket goda vitsord hos testkällorna.
Testkälla Kommentar
Teknikens värld "Hög åkkomfort"
Car "Big on safety and kit"
Auto Motor & Sport "Offrar en del praktikaliteter"
Spray Bilnytt "Dålig sikt bakåt"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare ger Renault tummen upp för formgivningen av Mégane II. Vågad, djärv och nyskapande är några av de epitet som denna modell gör rätt för och kvalitetsnivån som Renault valt gör den på det hela taget till en trevlig och bekväm upplevelse, men knappast sportig. Det är uppenbart att Renault satsat stort på säkerheten och med ett minimum av åtta krockkuddar bör de flesta känna sig tillfredställda. Brister finns dock och bland dessa är slapp växellåda, en elektrisk styrservo som förtar en hel del av körkänslan och ett chassi som är mjukt i vissa situationer. En testare klagar på bullret från motorn men samtidigt får den tummen upp för den låga brusnivån från vind och däck. En mycket bra bil med vågad design, men det finns brister.

Teknikens värld

"Hög åkkomfort"

Renault-Megane-II-fram

Teknikens värld jämför Renault Mégane II med bensinmotor på 1,6 liter (110 hk) och dieselmotor på 1,9 (120 hk). Mégane II har mycket bra kurvtagningsförmåga men när den pressas hårdare passeras en gräns där det är praktiskt taget omöjligt att kontrollera bilen. Men under mer normala situationer upplever testaren nya Mégane som en avspänd och tyst bil. Styrningen är exakt och komforten hör till de bättre. Ett extra plus för facken i kupén som kan komma väl till pass när fickorna behöver tömmas. Bagageutrymmet är inte en perfekt skapelse och det märks att formgivarna har fått fler mandat än de som ansvarat för funktionaliteten. När det gäller motorerna är den stora dieseln mest sportig och faktum är att bensinaren har mycket svårt att ta rygg. En mycket bra bil men antisladdsystem borde vara standard menar testaren.

Källa: Teknikens värld, Nr 21 2002
Car, Nov 2002
Auto Motor & Sport, Nr 21 2002
Till Spray startsida

Car

"Big on safety and kit"

megane2003-inne

Car provkör en femdörrars diesel-Mégane med 120 hk och konstaterar att denna motor har en mycket trevlig karaktär när det gäller så väl fartresurser som bullervolym. Vridmomentet levereras jämnt över registret och den låga bränsleförbrukningen påverkas inte av körstil. När det gäller körkaraktären är Mégane II stabil i sitt spår, utan otrevliga överraskningar oavsett vägtyp. Komforten är för det mesta mycket god och stötdämparna absorberar ojämnheter i marken på typiskt franskt vis, behagligt samtidigt som föraren har god kontroll över framfarten. Men varje gång man passerar ett gupp väsnas stötdämparna och testaren upplever det som att det finns en viss fördröjning innan de reagerar. Detta ger en något slapp och gungig känsla vilken även växelspaken och ratten lider av. Inte perfekt respons med andra ord. Utrymmet i kupén är gott och de flesta bör få plats utan att behöva böja på nacken, men testaren ger inga överbetyg för benutrymmet. Den digra utrustningslistan innefattar i stort sett alla finesser en köpare kan önska. Mégane II vinner på säkerheten och utseendet.

Auto Motor & Sport

"Offrar en del praktikaliteter"

megane2003-inne2

Auto Motor & Sport sällar sig till skaran av testare som är positiva till den djärva formen. I ett svep har Renault lyckats få resten av deltagarna i Golfklassen att se föråldrade ut. Denna vågade design märks även på interiören, men här är det mer stilrent och städat än häftigt. Borta är den plastiga inredningen från förr och samtliga detaljer känns solida och av god kvalitet. Åkkomforten är god och det är lätt att finna en bekväm körställning i de lättjusterade stolarna. Mégane II fokuserar på komfort och inte sportighet vilket märks på vägarna. Krängningen är moderat och styrservon avlägsnar en hel del av vägkänslan vilket inte tilltalar testaren. Vidare är växellådan inte resultatet av något precisionsarbete utan något föraren tvingas leva med. Det som talar för Renault Mégane II är djärv formgivning, låg bullernivå, god komfort och säkerhet. Mot sig har Mégane en undermålig servo och växellåda. I slutändan är den dock en mycket trevlig bil och bör inte ha några problem med att konkurrera i Golf-klassen.

Spray Bilnytt

"Dålig sikt bakåt"

megane2003sidanbak

Även Spray Bilnytt har gott om positiva åsikter när det gäller Renault Mégane II:s formgivning och kvalitetsnivå. Den är förvisso vågad och kommer med stor sannolikhet inte att tilltala samtliga, men testaren är mycket förtjust i designen. Interiören är behaglig för ögonen och ord som stil, struktur och ergonomi passar bra. Ett par extra plus för de förvaringsfack som Renaults utvecklare placerat lite runt omkring i kupén, men samtidigt ett par minus för sittdynorna i framstolarna som är något korta för långbenta. Vidare blir takhöjden vid val av soltak låg för en lång person. Handbromsens design påminner om reglagen i ett flygplan. Sikten bakåt är inget att hurra för. Säkerhetsnivån är mycket god och det råder ingen brist på krockkuddar och gardiner.

Cirkapris: 150000 kronor

Produktfakta: Renault Mégane II 2003 är en bil i Golfklassen som finns med tre eller fem dörrar. Nya Mégane kommer att börja säljas i Sverige i mars 2003. De motorer som erbjuds är raka fyror med 16 ventiler, bensinvarianter 1,4 liter och 98 hk, 1,6 liter och 110 hk samt 2 liter och 136 hk. Dieselmotorer 1,5 liter och 80 hk samt 1,9 liter och 120 hk. Det kommer även en 2 liters bensinmotor med 215 hk längre fram. Samtliga data gäller för femdörrarsmodellen med 1,4 liter och 98 hk, så även cirkapriset. Maximal effekt fås vid 6000 rpm och det maximala vridmomentet 127 Nm fås vid 3750 rpm. Motorn driver framhjulen. ABS, elektronisk bromskraftsfördelning och panikbromsassistans är standard. Vändcirkeln är 10,1 m och hjulbasen 262,5 cm. Spårvidden fram är 152 cm. Standard är krockkudde förare+passagerare, sidokrockkuddar, krockgardiner, fem trepunktsbälten med bältessträckare, belastningsbegränsare och fem nackskydd. Nybilsgarantin gäller två år, vagnskadegarantin tre år och rostskyddsgarantin 12 år. Maximal släpvagnsvikt 1300 kg. Måtten är 420(L)x178(B)x146(H) cm och tjänstevikten 1240 kg.

Modell: Renault Mégane II 2003