Sök
Renault Mégane 2009

Renault Mégane 2009

Renaults nya Golf-utmanare

2008-11-25

Nya Mégane är en allvarlig utmanare till VW Golf, men den är betydligt mer slätstruken än tidigare. Hög komfort och hela fyra motorer som kvalar in under 120-grams gränsen.
Testkälla Kommentar
Car “Better, but only by a bit”
Autocar “Fresher, more modern”
Vi Bilägare “En i mängden”

Vad tycker testarna?

Testarna gillar den franska komforten i kombination med tysk precision och passform på interiören. När det gäller exteriören är tongångarna inte lika positiva, det är anonyma linjer utan finess eller nyskapande till skillnad från förra Mégane. Dieselmotorn på 1,5 liter är stark men det klagas på växellådan och delvis på vägbuller, annars finns gott om plats och särskilt för bagage. Jämförelsen mot nya, prisade VW Golf är jämnare än väntat.

Car

“Better, but only by a bit”

Renault Megane 2Brittiska motortidningen Car är inte imponerade av den nya, slätstrukna formen på Mégane 2009. Den är lika lätt att minnas som det senaste köpta tvättmedlet, tycker testaren. Den ser nästan ut som gamla Nissan Almera. Dock har bilen blivit större, men ändå väger den mindre. Särskilt bagageutrymmet är väl tilltaget. Inuti är kvalitetskänslan något av tysk precision hos denna helfranska bil. Dieselmotorn på 1,5 liter är kraftfull, snål och tålig. Men intrycket förstörs av en växellåda utan precision. Komfortmässigt finns inget att klaga på och bullret är under kontroll för det mesta.

Källa: Car (GB) dec 2008

Autocar

“Fresher, more modern”

Renault Megane 1Autocar jämför nya Mégane med lika nya Golf. Och konstaterar att Golf är det naturliga förstahandsvalet för de flesta (utanför Frankrike) men att det mer udda valet Mégane inte alls är ett dåligt val. I den tuffa Golfklassen är det svårt att sticka ut, men det gör den franska bilen ganska bra. Den är lättare att köra och dieselmotorn är lika tyst som i Golf. Däremot kommer det in lite mer vägbuller genom dörrarna i Mégane. Den franska bilen är också mer inriktad på komfort än Golf och interiören är modernare med likvärdig kvalitetskänsla. Kommentaren från testaren är att Renault har gått rätt väg när det gäller att inte sticka ut alltför mycket.

Källa: Autocar (GB) 5 nov 2008

Vi Bilägare

“En i mängden”

Renault Megane 4Vi Bilägare prisar att motorerna blivit snålare och renare i nya Mégane. Hela fyra motorer klarar gränsen för miljöbilar vid 120 gram koldioxid. Vi Bilägare tror också att nya Mégane blir en säker bil med tanke på tidigare resultat. Den rullar tyst, men har visat sig sladdbenägen med fel däck. Även om plasten känns billig är interiören fin och sätena är utmärkta. Bak är det trångt för vuxna men normalt för klassen. Exteriören är utslätad och påminner om någon japansk bil

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 17 2008

Cirkapris: 210000 kronor

Produktfakta:

Renault Mégane 2009
Typ: Femdörrars halvkombi med plats för fem
Motor: 1,5L fyrcylindrig turbodiesel
Effekt: 110 hk, 240 Nm
Prestanda: 0-100 10,5 sek, toppfart 190 km/tim
Förbrukning: 0,46 liter per mil
Koldioxid: 120 gram/km
Övriga versioner: Bensinmotor 100-180 hk, turbodiesel 85-160 hk
Mått: 430x181x147 cm
Bagagevolym: 405 liter

Tillverkare: Renault