Sök
Renault Laguna

Renault Laguna

Det franska alternativet

2007-11-02

Ny version av Renault Laguna med något större utrymmen och modernare design. Men konkurrensen från bland annat Ford och VW är hård.
Testkälla Kommentar
Teknikens värld "Fina materialval"
What car "Can compete with the very best"
Vi bilägare "Höjer ribban"
Autocar "Surprising benefits"

Teknikens värld

"Fina materialval"

Teknikens värld har lite blandade intryck av nya Laguna. Inredningen är bra och bilen rullar tyst med 16-tums hjul, dock inte med 18-tums hjul. Utrymmena är inte jättemycket bättre än hos föregångaren och både fram- samt baksäte har begränsad komfort. Testaren menar att automatlåda är ett krav med 150 hk dieselmotorns begränsade effektspann. Den lilla 110 hk dieseln har en bättre gångkultur men saknar partikelfilter. Priset befaras bli högt i Sverige.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 21 2007

What car

"Can compete with the very best"

Brittiska What car gillar Laguna för att den adderar fransk finess till den annars lite utslätade mellanklassen. Den har också en mer dynamisk väghållning och motormässigt räcker den väl till. Ljudkomforten är god på fina vägar i Österrike. Sportigare versioner kommer med styrning (men inte drivning) på alla fyra hjul. Trots att Laguna är nästan lika stor som nya Mondeo känns den betydligt mer kompakt. Dämpningen är bra men styrning och växling sker inte lika smidigt. Här menar testaren att det finns gott om utrymmen, förutom låg takhöjd bak och dåligt djup i bagaget. Även What car tycker att den lilla dieselmotorn är bättre än den på 150 hk. Välutrustad i grunden, liksom konkurrenterna i klassen.

Källa: What car (GB) november 2007

Vi bilägare

"Höjer ribban"

Vi bilägare tycker att Laguna håller hög klass inom säkerhet och ljudkomfort. Även denna testare provar tvålitersdiesel med manuel växellåda, den har gott om kraft men inte under 2000 varv. Bilen rullar tyst och stabilt även i höga farter. Men utrymmena är inte tillräckligt bra för att mäta sig med de bästa i klassen. Detta gäller särskilt det begränsade baksätet. Men Laguna är ändå det bästa franska alternativet, åtminstone tills nya Citroën C5 kommer, menar Vi bilägare.

Källa: Vi bilägare (SE) nr 13 2007

Autocar

"Surprising benefits"

Autocar tror att den minsta dieselmotorn på 1,5 liter kan vara bästa valet till Laguna. Detta efter att ha kört de flesta versioner av Laguna och dess konkurrenter Passat och Mondeo. Den är lättare, smidigare och tystare än den större tvålitersmotorn, förutom att vara betydligt mer ekonomisk i både förbrukning och skatt. Enda problemet handlar om prestige, att bara ha en liten 1,5 liters motor kanske inte är mycket att skryta med inför säljkollegerna menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) 19 september 2007

Cirkapris: 267000 kronor

Produktfakta: Renault Laguna 2,0 dci har en fyrcylindrig turbodiesel på 150 hk och 340 Nm vid 2000 varv. Framhjulsdrift och 6-växlad manuell låda är standard, automatlåda tillval. Toppfart 210 km/tim, 0-100 på 9,5 sekunder. Bränsleförbrukning cirka 0,6 liter/mil, Co2 158 gram/km. Ventilerade bromsskivor fram och 16 tums hjul är standard. Mått 470x181x145 cm, tjänstevikt 1480 kg. Tankrymd 66 liter. Övriga motorer är turbodiesel 1,5 liter och 110 hk samt 2,0 liter och 175 hk, bensinmotor 1,6 liter och 110 hk samt 2,0 liter och 140, 170, 205 hk. Den senare med turbo.

Tillverkare: Renault