Sök
Renault Grand Scénic

Renault Grand Scénic

Stor på Jorden

2009-07-02

I den inte alltför bildsköna kategorin minibussar kommer nu tredje generationen Renault Scénic. Huvudprioriteringen för en flexibil är såklart utrymme, och det har Scénic gott om.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare ”Största skillnaden finns i styrkänslan”
Auto Motor & Sport ”Inte samma busskänsla”
Teknikens Värld ”Pedagogisk på gränsen till barnslig”
Car ”Flexibility with admirable comfort”

Vad tycker testarna?

Renault Grand Scénic kan husera sju passagerare med relativt gott om benutrymme vilket är berömvärt, liksom det enorma lastutrymme som erbjuds om man bökar med att fälla och plocka ut sätesrader. Jämfört med föregångarna är nya Scénic trevligare att köra, speciellt med den nya lilla 1,4-liters bensinturbon. Komforten råder delade meningar om, det verkar som att små ojämnheter inte hanteras lika väl som större gupp. Renault har tidigare fått kritik för sin digitala instrumentpanel men har hållit fast vid konceptet. I nya Scénic är panelen mer vänd mot föraren, men är fortfarande överlastad med information och upplevs dessutom som ganska ful.

Vi Bilägare

”Största skillnaden finns i styrkänslan”

Renault Grand Scenic 2Tredje generationen Scénic är en smäckrare variant av den gamla klossen som sålt i 3,2 miljoner exemplar, skriver Vi Bilägare. Trots det smala intrycket är bilen större inuti och tar lätt sju personer med extrasätena, även om dessa är gjorda för barn. Med extrasätena nedfällda och mittraden utplockad finns ett stort lastutrymme. Digitala instrument är nu placerade i mitten. Att köra Scénic är en trevligare upplevelse än förr, styrkänslan är alert och väggreppet rejält. Det som inte blivit bättre är komforten då Vi Bilägare upplever nya Scénic som bullrigare.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 7 2009

Auto Motor & Sport

”Inte samma busskänsla”

Renault Grand Scenic 1I motsats till Vi Bilägare tycker Auto Motor & Sport att nya Renault Grand Scénic förbättrat komforten. Bilen kränger inte lika mycket och fjädringen är följsam. Som förare sitter man närmare körbanan än tidigare. Den nya 1,4-litersmotorn är ett tyst kraftpaket så länge man inte lastar bilen för tungt, då är diesel ett bättre alternativ. Sätena är bekvämare än tidigare, framförallt längst fram. Ett franskt charmtroll med massor av flexibilitet, tycker Ams.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 11 2009

Teknikens Värld

”Pedagogisk på gränsen till barnslig”

Nya Grand Scénic bygger vidare på Méganes formspråk med den framåtsträvande linjen på sidan, men känns mer konventionell. I större väggupp gungar bilen på franskt vis, passerar man broskarvar blir det stötigt. Av motoralternativen är det 1,4-liters bensinmotorn som utgör förstaalternativet. Inget fartvidunder, men snål och kraftfull så länge bilen är olastad. Det finns ett 40-tal fack och utrymmen men inget vettigt alternativ för mobilen. Renault gör en poäng av att inte använda knäkrockskudde utan har dubbla bältessträckare som håller föraren på plats.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 11 2009

Car

”Flexibility with admirable comfort”

Renault Grand Scenic 3Minibussar eller flexibilar är inte något trendigt, konstaterar Car. Det har inte hänt mycket inom genren sedan Espace kom för 25 år sedan. Men nya Grand Scénic lyckas enkelt med bedriften att få in sju åkande med bibehållen komfort. I valet mellan bensin- eller dieselmotorer faller de senare på att de förstärkts till den milda grad att Renault fått kompromissa med drivlinan. Lastutrymmet är fantastiskt om man fäller sätena. Den digitala instrumentpanelen är fylld med extremt mycket information och inte speciellt mjuk för ögonen. Car menar att Scénic dessutom är fulare än föregångaren. På förarplats finns ett nytt huvudstöd som är så effektivt att du kan somna utan att genera dig genom att nicka med huvudet.

Källa: Car (GB) july 2009

Cirkapris: 195000 kronor

Produktfakta:

Renault Grand Scénic 1,4 2009
Modell: Femdörrars flexibil med 7 sittplatser.
Motor: Bensinturbo 130 hk och 190 Nm vid 2250 v/min.
Prestanda: 0-100 km/h 10,7 s. Toppfart 195 km/h.
Bränsleförbrukning: 0,71 l/mil. CO2 168 g/km.
Övriga versioner: 1,6 Flexifuel, 2,0 CVT, 1,5/1,9/2,0 DCI.
Mått: 456x185x165 cm.

Tillverkare: Renault