Sök
Peugeot Partner Tepee

Peugeot Partner Tepee

Indianbyn nästa

2008-12-09

Nya Peugeot Partner med tillägget Tepee/Outdoor är en framhjulsdriven MPV med offroadstuk. Rymlig och praktisk, faktiskt ganska bekväm också men inte särskilt flärdfull.
Testkälla Kommentar
Autocar "Almost identical to the Berlingo"
Land "Flexibel familjebil"
What Car "Brilliantly practical, short on kit"
Vi Bilägare "Dåligt rostskydd"
Teknikens Värld "Ser bättre ut i verkligheten"

Vad tycker testarna?

Praktisk, praktisk och praktisk. Testarna är eniga om Peugeot Partner Tepee i det avseendet. Men den får samtidigt fina omdömen för bra komfort och mer personbilskänsla än i föregångaren. Partner Tepee sväljer hur mycket last som helst och ännu mer i Outdoor-utförande där man samtidigt får diverse terrängbilsattiraler men dock ingen fyrhjulsdrift. Dieselmotorn på 110 hk blir populärast och det med all rätt, om man får tro testarna. Dock finns modellspecifika nackdelar i form av dåligt rostskydd och mycket däckbuller på grov asfalt.

Autocar

"Almost identical to the Berlingo"

Autocar tycker att Peugeot Partner Tepee är väldigt lik systerbilen Citroën Berlingo, men menar att den ser bättre ut utan Outdoor-variantens plastsjok utvändigt. Det är också mycket bil för pengarna, och den starkare dieselmotorn är både bättre och snålare. Precis som Berlingo är Partner välbyggd med mycket personbilskänsla. Men körkänslan är sådär, och ratten har en lustig vinkel mot föraren (ett skåpbilsfenomen, enligt Autocar). För att det ska bli en bra MPV-bil av Peugeot Partner måste man dock rota runt lite i tillvalslistan och då är man snart uppe i samma pengar som en Renault Scénic kostar menar testaren.

Källa: www.autocar.co.uk (UK)

Land

"Flexibel familjebil"

Tidningen Land tycker att Partner Tepee Outdoor är praktisk och familjevänlig. Men trots mer fokus på miljö och bränslesnålhet finns ingen miljögodkänd motor till Peugeot Partner. Det tycker Lands testare är dåligt. Annars trivs testaren bra och bilen bedöms som bekväm och tyst. Den luftiga kupén bjuder på mycket rymd och många förvaringsmöjligheter. Särskilt i Outdoor-varianten där en ställning för vinterutrustning och liknande finns monterad i innertaket. 110-hästars dieseln är pigg men inte överdrivet snål.

Källa: Land (SE) nr 30 2008

What Car

"Brilliantly practical, short on kit"

What Car tycker att Peugeot Partner Tepee ser ut som en hantverkarbil med fönster. Men låt er inte skrämmas av det menar testaren, detta är en ytterst praktisk och rymlig liten MPV-bil. Det är visserligen inte lika bra utrymme för benen som för huvudet, men ingen lär klaga tror What Car. Skjutdörrar på sidorna är smart och smidigt, men baksätet är lågt placerat så små barn lär inte se särskilt bra. Enorm baklucka och låg lasttröskel tillåter att det mesta stuvas in där bak. Tepee är dessutom ganska bekväm och smidig i trafiken. Men även om den är välbyggd är det skralt med utrustning i alla versioner förutom Tepee Outdoor.

Källa: What Car (GB) sept 2008

Vi Bilägare

"Dåligt rostskydd"

Vi Bilägare jämför Peugeot Partner Teepee Outdoor med Renault Kangoo Privilége. Två väldigt snarlika bilar sprungna ur samma idé om praktikalitet och lastvänlighet. Men ingen av bilarna har någon bra körställning, även om Peugeot är något bättre eftersom ratten även går att ändra i längdled. Dessutom är kvalitetskänslan och materialvalen bättre i Peugeot, vindbruset är också lägre men inte vägbullret där Renault är mycket bättre. Peugeots motor drar mindre diesel och är märkbart starkare trots likartade effektsiffror. Skillnaderna fortsätter i och med Renaults överlägsna rostskydd där Peugeot nästan helt saknar underredsbehandling. Med nedfällt baksäte blir lastlängden begränsad även om det går att ta ur stolarna i Peugeot. Renault vinner Vi Bilägares test.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 13 2008

Teknikens Värld

"Ser bättre ut i verkligheten"

Teknikens Värld gillar inte riktigt utseendet på nya Peugeot Partner, särskilt inte Outdoor-varianten. Men utseendet räknas inte riktigt på allvar i kundkretsen, menar testaren. Det är praktiska egenskaper och lastkapacitet som prioriteras. Till skillnad från föregångaren som var mer hantverkarbil är den nya mer komfortabel och välbyggd. Dessutom finns många bra tillval från Peugeot 308 att tillgå. Baksätet är rymligt och bilen bekväm, men på motorväg är det tydligt att Partner utgör ett betydande vindfång.

Källa: www.teknikensvarld.se (SE)

Cirkapris: 187000 kronor

Produktfakta:

Peugeot Partner Tepee Outdoor
Typ: Framhjulsdriven, femdörrars MPV/flexibil med fem sittplatser.
Motor: 1,6 turbodiesel med common rail
Växellåda: 5-växlad manuell
Effekt: 110 hk, 215 Nm
Prestanda: 0-100 14,3 sekunder, toppfart i.u.
Förbrukning: 0,56 liter per mil
Koldioxid: 147 gram/km
Övriga versioner: 1,6 bensin, 1,6 diesel 90 hk
Bagagevolym: 505-3000 literMått: 438x181x186 cm
Utrustning i urval: Skjutdörrar, rails, lastbågar invändigt, AC och ESP.

Tillverkare: Peugeot