Sök
Peugeot 308 Kombi

Peugeot 308 Kombi

Tystgående familjebil med rymd

2008-08-22

Peugeots nya kombi SW308 passar familjer som satsar på säkerhet och flexibilitet. Med en pigg motor och smidig växellåda är bilen dessutom körvänlig, men passagerarna sitter inte helt bekvämt i baksätet.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor und Sport 474/500 "Vielen praktischen Details"
What Car 3/5 "Hushed engine"
DN Motor "Välbyggd och skrammelfri"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att bilen är säker, den är utrustad med bra bromsar och flera prisvärda extraskydd. Den är överlag rymlig invändigt med god möjlighet att justera de tre bakre sittplatserna manuellt vilket ger utrymme för en hel del packning. Tyvärr har de bakre passagerarna inte det särskilt bekvämt och det är förhållandevis ont om plats just där. Motorn är annars kompetent, pigg och svarar snabbt. Den manuella växellådan är lättarbetad och fungerar tillfredsställande. Bilen är också tystgående, men en nackdel är att den är väl dyr i inköp.

Auto Motor und Sport

"Vielen praktischen Details"

uploadedimages/articles/analysis/Peugeot-308SW_front.jpgAuto Motor und Sport jämför Peugeot 308 Kombi med Ford Focus Turnier, Opel Astra Caravan samt Hyundai i30 CW. Testvinnare är Ford Focus Turnier medan Peugeot 308 Kombi hamnar på en andraplats. Bilen är invändigt riktigt flexibel eftersom baksätet är uppdelat i tre delar istället för en som är mer brukligt. Dock är sätena inte överdrivet bekväma. Instrumentbrädan är snygg och man har tillgång till många praktiska detaljer. Bromsarna är av hög klass med en bromssträcka på mindre än 40 meter vid 100 km/tim. Motorn är i stort sett densamma som hos Ford Focus men snabbare och mer alert.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 13

What Car

"Hushed engine"

uploadedimages/articles/analysis/Peugeot-308SW_front.jpgWhat Car jämför Peugeot 308 Kombi med Hyundai i30 Estate. Testvinnare är den senare. Testaren tycker att Peugeot är en bra bil, den är tystgående och körupplevelsen är bra. Dock har passagerarna där bak inte särskilt mycket plats att förfoga över, och det kan vara ganska trångt. Föraren sitter bekvämt men pedalerna sitter en aning för långt åt vänster vilket är ett irritationsmoment. Bagageutrymmet är också väl tilltaget vilket är en klar fördel. Tyvärr är bilen i dyraste laget och testaren hade gärna sett mer extrautrustning följa med vid köpet. Dessutom skulle den kunna hantera ojämnheter i vägbanan på ett bättre sätt. Motorn är stark, men man måste också arbeta med den en hel del under körning.

Källa: What Car (GB) aug 2008

DN Motor

"Välbyggd och skrammelfri"

uploadedimages/articles/analysis/Peugeot-308SW_front.jpgDN Motor påpekar att kupén är riktigt rymlig, detta tack vare att baksätet är flexibelt och i längdled kan det justeras i tre separata delar. Längst bak kan man sätta in två extra stolar vilket är praktiskt, men de är inte särskilt bekväma. Säkerhetstänkandet är genomgående mycket bra. Framstolparna skymmer dock sikten, vilket är en nackdel. Kör man bensinmotorn på 1,6 liter får man med en ny sexväxlad låda vilken är lättarbetad med korta och tydliga slag. Dessutom är bränsleförbrukningen låg. Den blir dock ännu lägre om man istället väljer dieselmotorn på 1,6 liter.

Källa: www.dn.se (SE)

Cirkapris: 176000 kronor

Produktfakta: Peugeot 308 kombi levereras med tre bensin-/etanoldrivna motorer och två dieselmotorer. Etanolmotorn som har benämningen Bioflex är på två liter med en maximal effekt på 140 hk. Den fyrcylindriga bensinmotorn med turbo på 1,6 liter har en maxeffekt på 150 hk vid 5800 varv/min och ett maximalt vridmoment på 240 Nm vid 1400-3500 varv/min. Växellådorna som erbjuds till detta motoralternativ är en sexväxlad manuell låda alternativt en fyrstegad automat. Accelerationen 0-100 km/tim går på 9,6 sekunder. Bränsleförbrukningen är 7,5 liter/100 km vid blandad körning. Angivet pris är startpris.

Tillverkare: Peugeot