Sök
Peugeot 3008

Peugeot 3008

Lite av varje

2009-06-29

När Nissan kom med Qashqai tangerades ett kompromissområde ingen tidigare vågat sig på. Nu vill Peugeot dra kunder på samma premisser med 3008. Omdömena är något delade.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”Trygg snarare än underhållande”
Autocar ”Step inside and your enthusiasm grows”
Auto Motor & Sport ”Vill sno nya kundgrupper”
Vi Bilägare ”Filbyten sker med stor försiktighet”
Car ”More enjoyable than Qashqai”

Vad tycker testarna?

Det är inte för utseendets skull man köper 3008, det står klart i testarnas omdömen. Utsidan får kritik för plastighet och en enorm grill. Insidan anses vara i klass med Audi med den läckra växelspaken som höjdpunkt. Vad som är mer av vikt i crossoverklassen är utrymmena, och där är 3008 välutrustad. Det är lätt att fälla säten för att skapa rejält med bagageplats. En del nyheter från Peugeot gör också entré i 3008, som displayen bakom ratten där hastighet och avstånd till bilen framför redovisas. En ny stötdämparteknik får delat mottagande. Frågan är mest var blandningen av suv och mpv har sin identitet och om den hittar ut till kunden.

Teknikens Värld

”Trygg snarare än underhållande”

Peugeot 3008 1Hemligheten bakom alla muterade bilmodeller ligger kanske i behovet av utrymme och säkerhet utan bränslekostnaderna för en fyrhjulsdriven bil, gissar Teknikens Värld. Peugeot 3008 är rejält stor och möjligheten att med ett enkelt handgrepp fälla baksätet slutar inte att imponera. Mindre bra är den tvådelade bakluckan där det är omöjligt att komma åt utan att gå emot en smutsig lucka. Att köra 3008 är inte så annorlunda mot att köra en vanlig personbil, bara lite tristare. Bilen är föredömligt tyst och insidan lutar mer åt Audi än Peugeot. Problemet är bara att Peugeot nu har så många modeller som tilltalar samma målgrupper, menar Teknikens Värld.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 12 2009

Autocar

”Step inside and your enthusiasm grows”

Peugeot 3008 2Peugeots bilar får allt större och mer groteska grillar. Tur att insidan på Peugeot 3008 är i klass med premiumsegmentet, skriver brittiska Autocar. Mer som att stiga in i ett flygplan än i en bil, med de flashiga visarna och den läckra växelspaken. 3008 är också ett redskap för att lansera en rad nya tekniska lösningar från Peugeot. En är en variant på BMW:s head-up display, en liten plastskiva som fälls upp bakom ratten där föraren kan läsa av hastighet och avstånd till bilen framför. Dock finns inget broms- eller varningssystem sammankopplat med funktionen. Autocar föredrar bensinturbo och ”dynamic roll control” som fungerar som en tredje stötdämpare. Trots sitt säregna utseende är det lätt att tro att det här kommer bli en oumbärlig familjetransport.

Källa: Autocar (GB) 22 april 2009

Auto Motor & Sport

”Vill sno nya kundgrupper”

Peugeot 3008 skulle inte finnas om det inte vore för Nissan Qashqai, skriver Auto Motor & Sport. Testaren är dock inte imponerad av dynamic roll control. Den extra stötdämparen reagerar för starkt på ojämnheter på ett hjul och vips har bilen vickat till onödigt mycket. Beröm får den snygga växelspaken och dess dugliga funktion. Chassit är trevligt och det finns körglädje tack vare den fina drivlinan. Samtidigt är Peugeot 3008 bensinsnålast i ”lilla suv-klassen”, avslutar Ams.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 11 2009

Vi Bilägare

”Filbyten sker med stor försiktighet”

Peugeot 3008 3Trots att man sitter högt som förare är sikten i Peugeot 3008 inte något att hurra för, skriver Vi Bilägare. Man får ofta A-stolpen i synfältet och bristen på sikt snett bakåt påverkar hur säkert man gör ett filbyte. Fjädringen är anpassad för att motverka känslan av hög tyngdpunkt, men i skarpa kurvor är understyrningen tydlig. Kupén är väl tilltagen i höjd och vid första anblick vad gäller benkomfort, beroende på att sittdynorna gjorts kortare än normalt. Bagageutrymmet har ett golv som kan justeras i tre nivåer beroende på hur du vill lasta. Du kan även sitta på den tvådelade bagageluckans nedre del och fika vid vägkanten. Överlag känns 3008 som en spännande bil, även om den ännu mer spännande fyrhjulsdrivna dieselhybriden kommer 2011.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 7 2009

Car

”More enjoyable than Qashqai”

Peugeot 3008 4Medan Peugeot uppenbart har blickat åt Nissan Qashqai har man med 3008 helt missat vad Citroën gjort med sina Picassomodeller, skriver Car. Peugeot 3008 saknar originalitet och stil, se bara på de frekventa plastdetaljerna på utsidan och den blaffiga Peugeot-loggan. Insidan känns dock genuint välbyggd med känsla av flärd och kvalitet. Undantaget är den hiskeliga plastskivan till head-up display som ger en billig känsla av videokonferens. Peugeots tanke med 3008 är att erbjuda en familjebil med komfort och lastmöjligheter, men den har inte mer att komma med än 308. Däri ligger modellens identitetsproblem tillsammans med det förväntade höga priset.

Källa: Car (GB) july 2009

Cirkapris: 220000 kronor

Produktfakta:

Peugeot 3008 1,6 Turbo
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, 150 hk och 240 Nm vid 1400 v/min.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: 0-100 km/h 8,9 s. Topphastighet 201 km/h.
Bränsleförbrukning: 0,74 l/mil blandad körning. CO2 176 g/km.
Mått: 437x184x164 cm. Tjänstevikt 1534 kg.
Tankvolym: 60 liter. Släpvagnsvikt 1500 kg.
Bagagevolym: 432-1241 liter.

Tillverkare: Peugeot