Sök
Opel Vectra

Opel Vectra

Bekväm mellanklass

2002-04-02

Opel Vectra har fått ny och starkare motor och är numera mycket bekväm. Men en del testare tycker att det finns alternativ som är bättre och därmed mer prisvärda.
Testkälla Kommentar
Car "Looks a bit Passat-like"
Teknikens Värld "Lagombilen"
Auto Zeitung "Vernünftig motorisiert"
Auto Motor und Sport "Gut in Form"
Autocar "Bigger, better-looking"
Auto Motor & Sport "Saabla bekväm"

Vad tycker testarna?

Här är det blandade känslor. Utvärderingarna hos de tyska källorna ligger generellt högre än hos svenska och engelska testare. Opel Vectra får därmed ganska blandade omdömen, en bil i mellanklassen som egentligen inte saknar något utan har stark motor, bra fjädring, tyst kupé och stora utrymmen. En alldaglig bil som inte sticker ut särskilt mycket åt något håll.

Car

"Looks a bit Passat-like"

Opel-Vectra-bakEngelskaCar imponeras av att Vectra känns stabil i kurvor och snäva svängar. Hela bilen verkar uppgraderad till det bättre och sammantaget är testaren rätt nöjd med bilens prestanda. Själva designen kan dock förbättras tycker Car. Fortfarande envisas Opel med den abrupta, avklippta bakdelen som påminner om Passat. ABS och ESP Plus är Car däremot tillfreds med och menar att Vectra i allt väsentligt har förbättrats gentemot tidigare modeller. 

Källa: Car februari, 2002

Teknikens Värld

"Lagombilen"

Teknikens Värld testar samtliga nya bilar i mellanklassen, totalt 22 modeller. Opel Vectra har fått en förbättrad motor med fler hästkrafter, chassit är välgjort och klarar älgtestet i 70 km/h. Den beter sig bra på vägarna, är stark och mycket tystgående men lite struttig på vägen. Bekväm och ganska rymlig är den också men komfortutrustningen är mager och dyr att köpa till. Totalt känns Vectra lite dyr på grund av detta. Nissan Primera är en mer ekonomisk affär eftersom värdeminskningen inte kommer att bli så betungande men vinnare i mellanklassen är ändå nya Ford Mondeo som är bra på det mesta och som därför rekommenderas av testaren.  

Källa: Teknikens Värld nr 10, 2001

Auto Zeitung

"Vernünftig motorisiert"

Auto Zeitungtycker att Opel skärpt till sig med den tredje Vectra-modellen på marknaden. Här finns en hel del nyheter som ett större bagageutrymme och en klart bekvämare körning. Komforten och ergonomin i hela bilen har förbättrats betydligt och sätena är sköna. För de som åker bak finns också mer utrymme för benen. Vectra passar även den längre föraren, då taket höjts. Motorn är stark och nästan helt ljudlös. Totalt sett gillar testaren det mesta hos nya Vectra.

Källa: Auto Zeitung nr 5, 2002

Auto Motor und Sport

"Gut in Form"

Opel-Vectra-framTyska kollegernaAuto motor und sportmenar att Opel lyckats bra med den nya fronten på Vectra. Kaross och utrymme både i bilen och bagageutrymmet har väsentligt förbättrats. Vectra kombinerar komfort, elegans och kvalitet tycker testaren, men man saknar samtidigt en hel del utrustning i nya Vectra. Bilbältets fästen är ingen hit ergonomiskt sett. Som största konkurrent nämns Ford Mondeo och Ams menar att Vectra helt enkelt måste bli en succé för Opel, som haft en hel del försäljningsmissar med tidigare modeller.

Källa: Auto motor und sport nr 5, 2002

Autocar

"Bigger, better-looking"

Autocartror att det finns en grupp Opel-fantaster som kommer att intressera sig för Vectra, trots att Opel envisas med sin gamla och smutsiga dieselmotor. I stora hela anser Autocar inte att Vectra är en raffinerad bil, även om den är tystgående. Modellen är snyggare i designen och på motorvägen gör bilen bra ifrån sig med bra grepp och fjädring. Trots detta satsar även denna testare hellre på Ford Mondeo i mellanklassen, som är både en bättre och billigare bil i drift, i alla fall när det gäller bensinförbrukning.

Källa: Autocar, februari 2002

Auto Motor & Sport

"Saabla bekväm"

Opel Vectra interiörSvenskaAuto Motor & Sport menar att nya Vectra utgör en försmak av den kommande Saab 9-3 som bygger på samma platta. Utan tvekan ser den både tyngre och exklusivare ut än föregångaren och påminner en del om Ford Mondeo. Komfortnivån är mycket högre och här finns både bättre benutrymme och mer bagagemöjligheter. Bildskärmen för radio och navigering kunde fått vara större, men automatiken är ett kliv framåt för Opel. Ett glapp i styrningen i mittläget drar ner intrycket tillsammans med den manuella växellådan. Sammantaget en rymlig bil med stort bagageutrymme, även om priset blir lite väl högt avslutar Auto Motor & Sport.

Källa: Auto Motor & Sport nr 5, 2002

Cirkapris: 220000 kronor

Produktfakta: Opel Vectra har kommit i ny tappning, en framhjulsdriven mellanklassbil med ett bättre ABS-system än tidigare. Bensinmotorn är fyrcylindrig på 2,2 liter och 147 hk vid 5,800 r/min. Det finns även en 2,2 liter stor turbodiesel på 125 hk. Maximalt vridmoment är 203 Nm vid 4,000 r/min. Toppfarten noteras till ca 195 km/h och accelerationen är 13,7 sekunder 0-100 km/h. Tjänstevikten ligger på 1,235 kg och bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på 0,90 l/km. Vectra har ett inbyggt elektroniskt system (IDS) som sköter säkerhet och kontrollfunktioner för broms och styrning. Ca 500 liter får plats i bagageutrymmet. Måtten är 4596x1798x1460 mm. Priset är ungefärligt då bilen inte har lanserats i Sverige ännu.

Modell: Opel Vectra