Sök
Opel Vectra 2002

Opel Vectra 2002

Styv kuling

2002-11-06

Opel Vectra 2002 är en helt ny bil och bygger på samma bottenplatta som nya Saab 9-3 Sportsedan. Goda vitsord, men flera testare anser att Opel behöver slipa lite till på bilen.
Testkälla Kommentar
Motor "Blinkers irriterar"
Car "In many ways it's good"
Auto Motor & Sport "Bitvis usel detaljkvalitet"
Vi Bilägare "Av rätta ullen"
Top Gear "More executive than racer"

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att nya Vectra håller betydligt högre kvalitet än tidigare. Grövre utseende, mer utrymme, styvare chassi och tystare åkning och framförallt bättre komfort. Men allt som glimmar är inte guld då Opel har problem med att hålla kvalitetsnivån jämn och vissa detaljer känns riktigt billiga jämfört med resten av bilen. Den går dock tyst och på finare vägar är den som gjord för att åka många mil med. Chassiets enorma vridstyvhet gör den oberäknelig i mer pressade situationer och samtidigt är motorn på 2,2 liter något slö samtidigt som en del av vägkänslan förloras på vägen från asfalten till förarens händer. En bra bil är alla eniga om, men Opel behöver slipa på formen lite till innan den verkligen kan hota Ford Mondeo.

Motor

"Blinkers irriterar"

Opel-Vectra-2002-instrum.

Motor testkör Opel Vectra Elegance 2,2 och kritiken är inte odelat positiv. Den mest störande sidan hos nya Vectra är att blinkersspaken återvänder till mellanläget direkt vilket gör att man måste titta på instrumentpanelen för att se vilket håll man blinkar åt. En annan störande detalj är instrumentens kontrast, eller snarare bristen på denna vilket gör det svårt att se tavlorna om man inte har belysningen på. Åkkomforten är betydligt bättre i nya Vectra. Den låga ljudnivån är tilltalande men även säkerheten har höjts ett par snäpp. En bra bil som ger högt kvalitetsintryck.

Källa: Motor, Nr 3 2002
Car, Apr 2002
Auto Motor & Sport, Nr 12 2002
Vi Bilägare, Nr 10 2002
Top Gear, Sept 2002

Car

"In many ways it's good"

Opel-Vectra-2002-framsidan

Car testar också Elegance-modellen där första intrycket är att Vectra är en genomsnittlig bil som kommer att få störst framgång som hyrbil. Men det finns många anledningar till varför den bör klara sig bättre än så. Utrymmena har växt på alla håll och kanter med större bagagerum som är lättlastat liksom mer utrymme för passagerare och förare, samt högre kvalitetskänsla. På många sätt lyckas Vectra matcha Ford Mondeo, men det är några detaljer som Opel inte fått till riktigt ordentligt. Den känns billig i utförandet och en hel del av vägkontakten försvinner. Blinkersen hör till kategorin dåliga uppfinningar i testarens ögon, svåranvänd och irriterande. Motorn är inte speciellt stark och det krävs att man siktar på det röda området på räknaren. Men nya Vectra är som klippt och skuren för att köras många mil i sträck. Bekväm, mjuk och tyst. Trots sina mindre bra sidor är det en OK bil för pengarna, men den är lite tråkig och vissa detaljer håller inte den i övrigt höga kvalitetsstandarden som Opel nu valt för nya Vectra.

Auto Motor & Sport

"Bitvis usel detaljkvalitet"

Opel-Vectra-2002-bak

Auto Motor & Sport jämför Opel Vectra 2,2 med Ford Mondeo 2,0 och det är på många sätt en jämn affär. Vectrans starka sidor är komforten, brusnivån och den gedigna karossen. Kvalitetsnivån är fin stundtals men Opel har inte lyckats hålla jämn standard. Den bränslesnåla motorn hjälper till att höja betyget men Mondeo plockar extra poäng för körglädje och motor. Vectra ser starkare och roligare ut på papperet men är chanslös mot Mondeo ute på vägen. Motorn reagerar långsamt trots 147 hk. Nu ger denna mjuka karaktär en lägre förbrukning och för vissa köpare kan det vara viktigare än en lekfull körkaraktär menar Ams. Den snälla motorn matchas inte av chassit som är hårt, styvt och krängningsfritt. Men fjädringskomforten är god vilket gör att stelheten bara märks i hårda svängar och på dåliga vägar. Vectran blir mer oberäknelig när den pressas och Ford Mondeo är betydligt roligare att köra samtidigt som konstruktionen upplevs som mer harmonisk varför den vinner denna duell mot Opel Vectra.

Vi Bilägare

"Av rätta ullen"

Vi Bilägare ger Vectra goda betyg för konstruktionskvalitet. Gedigna dörrar som inte knarrar, ordentliga handtag, grov front och brett mellan däcken. Vectra är nu betydligt större än föregångaren och testaren är nöjd med första intrycket. Interiören håller högre kvalitet på alla sätt och vis med sköna stolar och mer tilltalande inredning. Att köra bilen är en lugn och tyst upplevelse, och det enda brus som stör är det från däcken. För övrigt är körupplevelsen mycket avkopplad och tyst. Blinkersen är en källa till irritation och det är lätt att förvirra sig själv och medtrafikanterna när man försöker sluta blinka. Chassit är en trevlig bekantskap. Här finns styvhet i överflöd vilket ger bilen en alert karaktär, men tyvärr backas denna känsla inte upp av en lika alert motor, som dock är fullt tillräcklig för de flesta situationer. Styrningen tar bort mycket av vägkänslan och helhetsintrycket blir något splittrad. Styvt chassi, svag motor och diffus styrning. Men det är en konkurrenskraftig bil som vinner på komfort och kvalitetskänsla.

Top Gear

"More executive than racer"

Opel-Vectra-2002-sidan.

Top Gear jämför Ford Mondeo ST220, Honda Accord Type-R, MG ZT 190 och Vectra GTS. När det gäller formgivning har Opel lyckats skapa en bil som ser grov ut samtidigt som den ger ett slimmat intryck. Motorn har bäst vridmoment men saknar det där sportiga ljudet som bland annat Mondeo har. Körkaraktären är mer åt det komfortabla hållet. Den har mycket motor och komfort som räcker många långa mil. Interiörens utrymmen är väl tilltagna och utformade. Tripdatorn är integrerad med ljudanläggningen och värmesystemet vilket gör det svårt och farligt att göra några ändringar under körning. Avslutningsvis är Vectra den mesta komfortabla av de fyra men lyckas inte riktigt övertyga som sportbil. Vinnaren Mondeo är bättre på i stort sett alla punkter och Vectra hamnar på delad sista plats tillsammans med MG ZT 190 i testet.

Cirkapris: 210000 kronor

Produktfakta: Opel Vectra 2002 finns i tre grundversioner; Comfort, Elegance och GTS. Comfort och Elegance har två Ecotec bensinmotorer (122 och 147 hk) och en turbodiesel på 125 hk som alternativ. GTS har en 3,2 liters V6 med 211 hk. Följande specifikation gäller för Vectra Elegance 2,2. Motorn är en längsmonterad rak fyra på 2,2 liter och 16 ventiler. Femväxlad manuell växellåda alternativt femstegad automat. Maximal effekt 147 hk vid 5600 rpm och maximalt vridmoment 203 Nm vid 4000 rpm. 0-100 km/h 10,2 sekunder och toppfart 216 km/h. Bagagerummet rymmer 500 liter. Skivbromsar runt om, ABS med kurvkontroll (CBC) samt EBD. Exempel på standardutrustning är antispinn, dimljus fram och bak, sidokrockkuddar fram, huvudkrockkuddar, pisksnärtskydd, fjärrstyrt centrallås, elbackspeglar, elfönsterhissar. Måtten är 460x180x146 cm och tjänstevikten 1,455 kg. Priset avser 2,2 Elegance Sedan.

Modell: Opel Vectra 2002