Sök
Opel Astra GTC

Opel Astra GTC

Skarp konceptbil

2005-04-28

Opel Astra i kupéversion är en dröm att köra. Snygg och rymlig menar testarna.
Testkälla Kommentar
Autocar "A head-turner"
Auto motor und sport "So macht Opel fahren Spass"
Car "Fun to drive"

Vad tycker testarna?

Testarna ger Astra GTC mycket fin kritik. Designen imponerar med panoramafönster i taket som skänker rymd och luft till den moderna interiören. GTC är en mycket lättkörd bil. Styrningen är precis och växlarna finner sig direkt. Testbilarna med bensinturbo har fina prestanda. Motorn känns pigg och snabb. Även om en testare tycker att den saknar det riktiga klöset i motorn, så tvekar ingen som provkört GTC. Den är skojig att köra och det är det som är avgörande till sist.

Autocar

"A head-turner"

Opel-Astra-GTC_bak
Autocar tycker att nya Astra GTC mer liknar än känns som en coupé när man kör den. I formen och designen har man lyckats förmedla en sportig och tuff känsla. Vindrutan, den så kallade panoramarutan är snygg och testarna anser att modellen faktiskt ser slankare, smidigare och mer atletisk ut än femdörrarsbilen. Detta är en unik bil med unika detaljer som inte känns igen från övriga Astra. Man sitter bekvämt och bra i förarsätet och trots att detta är en 3-dörrars modell är det faktiskt inte så trångt baktill. Bra med utrymme både fram och bak alltså, även bagageutrymmet står sig väl med plats för 302 liter. Prestandan är bra och bilen känns lätt på gasen. Dessutom är bromsarna är utmärkta. Motorn förnimms som mjuk och pigg, men saknar det där riktiga draget. Slutsatsen blir i alla fall att GTC är klart snyggast i sin klass.

Källa: Autocar februari, 2005
Auto motor und sport nr 5, 2005
Car april, 2005

Auto motor und sport

"So macht Opel fahren Spass"

Auto motor und sport tycker om idén med en unik konceptbil som skiljer sig från tidigare modeller. Modellen är snygg och tuff i designen och ligger lägre på vägen, så man menar att tillverkaren lyckats förmedla en riktig tuff och sportig attityd. Den är snabb som blixten i startgroparna och drar iväg ackompanjerad av ett dovt brummande. Styrningen känns precis så man kan dra på och klippa kurvorna med fart. Utan att dröja drar den snabba motorn iväg och den som vill kan koppla ur ESP. Roligt att man lyckats så bra med en sportmodell som ger så mycket körglädje, skriver testarna och ser fram till lanseringen av Astra GTC.

Car

"Fun to drive"

Opel-Astra-GTC_sidan
Car provkör Astra GTC och Citroën C4 VTS, två konkurrenter i den sportigare 3-dörrars klassen. GTC är en trevlig och lättkörd modell. Den är tillräckligt aggressiv, men inte hyperaktiv utan snarare välbalanserad och säker på vägen. Formen är muskulös och imponerande. GTC har en snygg profil och interiören känns exklusiv och modern, men inte lika rymlig som konkurrenten, trots att den faktiskt är bredare i yttermåtten. Att växla och att styra känns som en behaglig upplevelse och bilen är otroligt lättkörd. Modellen är livlig och roligare att köra än C4. Testarna föredrar Astra. Även om C4 bygger på ett bra koncept och bra lösningar så toppar den inte GTC.

Cirkapris: 215000 kronor

Produktfakta: Nya Opel Astra GTC har en tredörrars kaross men i övrigt samma motoralternativ som vanliga Astra, d.v.s. allt från 90 hk turbodiesel till bensinturbo på 200 hk, alla med sexstegad manuell växellåda. Med största motorn accelererar GTC från 0 till 100 på 7,8 sekunder och toppfarten ligger på 234 km/tim. Inuti är den byggd som cockpiten i ett flygplan med rymd över huvudet, då vindrutan går längs hela taket. Bilen inklusive utvändiga backspeglar mäter 428/203/143 cm. I nya 3-dörrars GTC har sätena sänkts med 20 mm och takhöjden är 12 mm lägre gentemot femdörrarsbilen. Nospartiet har ett brett luftintag och en djup spoiler med integrerade dimljus. Baktill sitter gallertäckta urtag i sidorna och ett dubbelt avgassystem. 17-tums lättmetallhjul. IDS-chassi (Interactive Driving System) med ESP Plus är tillval. Genom en sportknapp ändras stötdämparnas karaktär liksom gaspedalens och servostyrningens respons.

Modell: Opel Astra GTC