Skarp konceptbil
2005-04-28
Opel Astra i kupéversion är en dröm att köra. Snygg och rymlig menar testarna.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Autocar | "A head-turner" |
Auto motor und sport | "So macht Opel fahren Spass" |
Car | "Fun to drive" |
Vad tycker testarna?
Testarna ger Astra GTC mycket fin kritik. Designen imponerar med panoramafönster i taket som skänker rymd och luft till den moderna interiören. GTC är en mycket lättkörd bil. Styrningen är precis och växlarna finner sig direkt. Testbilarna med bensinturbo har fina prestanda. Motorn känns pigg och snabb. Även om en testare tycker att den saknar det riktiga klöset i motorn, så tvekar ingen som provkört GTC. Den är skojig att köra och det är det som är avgörande till sist.
Autocar
"A head-turner"
Källa: Autocar februari, 2005
Auto motor und sport nr 5, 2005
Car april, 2005
Auto motor und sport
"So macht Opel fahren Spass"
Auto motor und sport tycker om idén med en unik konceptbil som skiljer sig från tidigare modeller. Modellen är snygg och tuff i designen och ligger lägre på vägen, så man menar att tillverkaren lyckats förmedla en riktig tuff och sportig attityd. Den är snabb som blixten i startgroparna och drar iväg ackompanjerad av ett dovt brummande. Styrningen känns precis så man kan dra på och klippa kurvorna med fart. Utan att dröja drar den snabba motorn iväg och den som vill kan koppla ur ESP. Roligt att man lyckats så bra med en sportmodell som ger så mycket körglädje, skriver testarna och ser fram till lanseringen av Astra GTC.
Car
"Fun to drive"
Cirkapris: 215000 kronor
Produktfakta: Nya Opel Astra GTC har en tredörrars kaross men i övrigt samma motoralternativ som vanliga Astra, d.v.s. allt från 90 hk turbodiesel till bensinturbo på 200 hk, alla med sexstegad manuell växellåda. Med största motorn accelererar GTC från 0 till 100 på 7,8 sekunder och toppfarten ligger på 234 km/tim. Inuti är den byggd som cockpiten i ett flygplan med rymd över huvudet, då vindrutan går längs hela taket. Bilen inklusive utvändiga backspeglar mäter 428/203/143 cm. I nya 3-dörrars GTC har sätena sänkts med 20 mm och takhöjden är 12 mm lägre gentemot femdörrarsbilen. Nospartiet har ett brett luftintag och en djup spoiler med integrerade dimljus. Baktill sitter gallertäckta urtag i sidorna och ett dubbelt avgassystem. 17-tums lättmetallhjul. IDS-chassi (Interactive Driving System) med ESP Plus är tillval. Genom en sportknapp ändras stötdämparnas karaktär liksom gaspedalens och servostyrningens respons.
Modell: Opel Astra GTC