Sök
Nissan Primera 2002

Nissan Primera 2002

Smygjapanen

2002-11-10

En rymlig mellanklassare med europeiska drag och (delvis) spännande egenskaper. Men för körupplevelsens skull bör man undvika den klena 1,8 liters motorn.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens Värld 3/5 "Mycket bra vägegenskaper"
Top Gear 5/5 "It's a cracking thing to drive"
Auto Motor & Sport 37/10 "Smidig, lättkörd och rymlig"
Auto Zeitung "Mässige Fahrdynamik"

Vad tycker testarna?

Testarna är positiva till japanen som inte ser fullt så japansk ut. Alla berömmer såväl interiör som exteriör och är också positiva till vägegenskaperna. En testare klagar dock över kvalitetskänslan och en annan över priset. Jämfört med konkurrenter som Renault Laguna och Ford Mondeo står den sig dock relativt slätt i svenska testares ögon, men inte hos de engelska kollegerna som rankar den lika högt som Mazda 6.

Teknikens Värld

"Mycket bra vägegenskaper"

Nissan-Primera-2002-kombi

Teknikens Värld ställer kombiversionerna av Nissan Primera 1,8 och Renault Laguna 1,8 mot varandra. Nissan överraskar med en personlighet som är sällsynt hos japanska bilar och bjuder på mycket bra vägegenskaper utan att det direkt bullrar i kupén. Sämre är att priset är relativt högt för en bil med 1,8 litersmotor. Betyget dras ner ytterligare av att bagaget fylls ganska snabbt beroende på låg lasthöjd. Båda får båda betyget 3 men Laguna vinner på säkerhet.

Källa: Teknikens Värld nr 12 2002
Top Gear augusti 2002
Auto Motor & Sport nr 16 2002
Auto Zeitung nr 20 2002

Top Gear

"It's a cracking thing to drive"

Nissan-Primera-2002-bak

Top Gear beger sig ut i det engelska landskapet med Nissan Primera 1,8 och fem konkurrerande mellanklassare. Primera får lovord för att den är snygg både in- och utvändigt samt för att den är rolig att ratta. Att den är billig i drift och att säkerheten är hyfsat hög gör inte saken sämre. Jämfört med Mondeo LX, Mazda 6 TS, Laguna Authentique, Superb Classic samt Vectra LS bjuder Primera på en aningen styvare åktur, men bilen känns fräsch och skiljer sig på så sätt från de andra vilket ger Primera en andraplats med samma betyg som vinnaren Mazda 6.

Auto Motor & Sport

"Smidig, lättkörd och rymlig"

Nissan-Primera-2002-interio

Auto Motor & Sport jämför Primera 2,0 med koncernkusinen Renault Laguna 2,0. Den sistnämnda är strået vassare, trots att Primera enligt testaren är ett rejält kliv uppåt för Nissan. Kvalitetskänslan är tyvärr bristande, mycket beroende på dåligt utfört detaljarbete, och testaren undrar också varför Primera med 1,8 litersmotor är så mycket sämre än modellen med 2,0-liter. Till Primeras fördel kan nämnas att den är smidig, lätt att köra och att det finns gott om utrymme invändigt. Dessutom blir det ett plus i kanten för smart instrumentbräda.

Auto Zeitung

"Mässige Fahrdynamik"

Tyska Auto Zeitung upplever Nissan Primera 2,2 som ett steg i rätt riktning för Nissan. Inredningen är tilltalande och utseendemässigt är Primera inte så lik andra japanska bilar, vilket enligt testaren är positivt. Jämfört med Ford Mondeo och Renault Laguna har dock Nissan Primera lite att hämta igen. Styrningen är inte fullt så precis som önskat, men standardutrustningen är desto bättre.

Cirkapris: 187000 kronor

Produktfakta: Nissan Primera har kommit i en helt ny version både tekniskt och designmässigt. I nedanstående test uppträder Primera med 1,8 liters samt 2,0 liters bensinmotor (värden i parentes). Effekten är 116 (140) hk och det maximala vridmomentet 163 (192) Nm vid 4000 varv. 0-100 km/h tar 10,9 (9,6) sekunder och toppfarten infinner sig vid 195 (210) km/h. Kraftöverföring till framhjulen via 5-växlad (6-växlad) manuell låda. Tjänstevikten är 1,480 kg, släpvikten ca 1,500 kg och maxlasten runt 460 kg. Förbrukningen är uppmätt till ca 0,9 l/mil blandad körning. Tanken rymmer 62 liter. Nissan Primera är utrustad med aktiv bältespåminnare och whiplash- begränsande nackskydd fram. Priset är endast ungefärligt då bilen lanseras hösten 2002.

Modell: Nissan Primera 2002