Sök
Mercedes Benz CLS

Mercedes Benz CLS

Glidarbilen nr 1

2004-11-03

Nya Mercedes Benz CLS är en dröm att köra. Här infinner sig den riktiga lyxkänslan kombinerat med otrolig körkomfort i en fyradörrars kupé med sluttande taklinjer.
Testkälla Kommentar
Auto Bild "Ein fairer Preis"
Auto Motor und Sport "Kolossale Eleganz"
Teknikens Värld "Vacker, fyradörrars coupé"
Edmund's "Stunning new CLS"

Vad tycker testarna?

Mercedes CLS fyller en helt egen bilklass som 4-dörrars coupé. Modellen bygger på de tidigare så komfortabla och tekniskt utvecklade bilarna i E-klassen som i CLS är längre och lägre, utan att ge avkall på komfort. Den är väldigt bekväm att köra. Den sjustegade automatlådan sköter sig utmärkt och växlarna är mycket smidiga. Vridmomentet är generöst. CLS sköter sig lika fint på landsväg som i citytrafik och körningen upplevs som dynamisk. Tillsammans med lyxiga tillbehör och säkerhetsdetaljer är detta ett mycket bra bilval som vänder sig mot kräsna förare.

Auto Bild

"Ein fairer Preis"

Mercedes-cls-coupe-side

Auto Bild finner att formen på CLS är utomordentligt snygg och sportig som fyradörrars coupé och med en genomtänkt design. Samtidigt ser den faktiskt ganska robust och välkonstruerad ut. Rymlig och med mycket plats bak sitter två personer bekvämt. Detta är en perfekt bil för längre sträckor om man är flera som reser tillsammans. Man testkör den minsta modellen med V6. Växlarna går som i smör och det känns knappast när bilen växlar. 350 Nm är fullt tillräckligt och kurvorna tas med otrolig lätthet. Styrningen är exakt. På Autobahn visar CLS vad den verkligen kan åstadkomma. Det är mycket drag i motorn och CLS bjuder på behaglig körning. Kvaliteten kan testaren inte anmärka på. Samtidigt är det en bil som man gillar eller också inte. Det är en prestigebil och ganska dyr dessutom. Men vad priset gäller är CLS värd det, menar Auto Bild.

Källa: Auto Bild nr 37, 2004
Auto Motor und Sport nr 20, 2004
Teknikens Värld nr 20, 2004
Till Edmunds hemsida

Auto Motor und Sport

"Kolossale Eleganz"

Auto Motor und Sport tycker att interiören på nya CLS är särskilt läcker. Instrumentbrädan är nästan magiskt vacker. Modellen är något längre och bredare än sina föregångare i E-klassen men minst lika elegant, sportig och distingerad. Fjädringen är otroligt mjuk och modellen är fantastiskt lättstyrd. Utan minsta ansträngning lägger sig växlarna på plats. På landsväg är bilen en dröm att köra och det är bra drag i motorn. V6:an erbjuder dynamisk körning. CLS har många tillbehörspaket och även på säkerhetssidan finns en hel del detaljer och utrustning som gör den till ett tryggt val. Ams konstaterar också att priset för CLS är ganska rimligt.

Teknikens Värld

"Vacker, fyradörrars coupé"

Mercedes-cls-coupe-inside

Teknikens Värld tycker att utgångsläget för konstruktionen på CLS verkar lovande. E-klassen är en tekniskt bra strukturerad bil och den här modellen är lägre och längre. V6-motorn visar en fin prestanda på vägen och uppför sig fint både på låga och höga varv med ett respektingivande vridmoment. Prydliga och fina detaljer som högglansigt valnötsfanér i interiören liksom läderklädsel förhöjer intrycket ytterligare. Bekvämligheten imponerar och sittkomforten är otroligt fin. Med den ytterst smidiga sjustegade automatlådan visar sig bilen dessutom också vara ganska bensinsnål. Föraren har knappar på ratten och det blir förvirrande att veta om man kör på 4:an eller 3:an. Med 18-tums fälgar är CLS en glidarbil som klarar guppen prima och som är trevlig att köra. Den valbara tillbehörslistan är lång och det ger en viss lyxkänsla när man individuellt kan anpassa modellen helt efter egen smak. CLS känns som en fullträff menar TV.

Edmund's

"Stunning new CLS"

Mercedes-cls-coupe-back

Edmund's skriver att CLS är en imponerande bil i utförande och exteriör, även interiören skiljer sig från föregångarna. Modellen kommer garanterat att väcka en hel del avund. Målgruppen är glasklar. Bilen är tillverkad för den som gillar lyxiga bilar och enorm körkomfort. Mer prestanda, mer ös i motorn, responsiva bromsar, bättre vridmoment och snabbhet, så kan man sammanfatta CLS. Tillbehör som läderklädsel och sportiga säten förhöjer den luxuösa känslan. När bilen dessutom är utrustad med ESP, ABS samt extrafinesser som Keyless lås och röstkontroll har man fått flärd utan att bilen blir prålig. Smidiga växlar, superfin fjädring och ett generöst vridmoment bidrar till härlig körning. CLS är en seriös bil för kräsna ägare menar Edmund’s.

Cirkapris: 558000 kronor

Produktfakta: Mercedes CLS är en 4-dörrars coupé med tre olika motoralternativ. CLS 350 har en V6 motor på 272 hk. Vridmomentet är 350 Nm. CLS 500 med fem liters V8-motor på 306 hästkrafter och maximalt vridmoment 460 Nm finns också, samt CLS 55 AMG med 5,5 liters V8 på 476 hästkrafter och 700 Nm. De två förstnämnda har den nya sjustegs 7G-TRONIC automatlådan som kan växlas manuellt med tangenter på ratten. AMG-motorn har en femstegad automatlåda samt dubbelekerfälgar med 18-tums däck. I CLS 500 är läderklädsel standard liksom PRE-SAFE skyddssystem, SBC-bromsar, adaptiva stötdämpare (ADS II) och AIRMATIC DC luftfjädring. CLS 350 accelererar från 0-100 km på 7,0 sekunder, mäter (L/H/B) 452x172x142 cm, förbrukar 10,1 liter per 100 km blandad körning och tjänstevikten är 1730 kg.

Modell: Mercedes Benz CLS