Sök
Mazda 6

Mazda 6

Nr 6 lever

2002-05-06

Mazda 6 kännetecknar en ny era för det japanska varumärket efter bra, men tråkiga 626. Nr 6 kommer säkerligen att stå sig bra i konkurrensen tror testarna och utdelar bra omdömen.
Testkälla Kommentar
Auto Zeitung "Ein erstklassiger Eindruck"
Auto Strassenverkehr "Modisch"
Teknikens Värld "Allmänt lättsam"
Vi Bilägare "Något surrig"

Vad tycker testarna?

Jämfört med den tidigare trotjänaren 626 har Mazda tuffat till det rejält med nya 6:an. En större och skönare modell där testarna är överens om att det mesta är bättre. Styrningen är exakt och mer tystgående är den också, även om ett visst motorljud hörs vid högre farter. På sittkomfort och utrymme anmärks inte och här är man överens om att ergonomin är bra. Säkerheten har Mazda inte tummat på och nya 6:an anses fortfarande tillhöra de säkraste i mellanklassen. Två testare noterar att modellen saknar strålkastarrengörare, men modellen är pigg och kul att köra.

Auto Zeitung

"Ein erstklassiger Eindruck"

Mazda-6-baksidan”Mazda 6 liknar Ford Mondeo”, menar Auto Zeitung, men är en helgjuten japanare med en snygg och sportig silhuett. Instrumentpanelen är lite svår att läsa men ergonomin och komfortkänslan i kupén är mycket bra. Man sitter utmärkt, även lite längre personer som behöver mer utrymme för ben och huvud. På motorn och styrningen finns inget att anmärka, även om bilen är lite understyrd. Den ligger bra och säkert på vägen och är både pigg och rolig att köra skriver Auto Zeitung.

Källa: Auto Zeitung nr 8, 2002

Auto Strassenverkehr

"Modisch"

Auto Strassenverkehr anser att Mazda 6 är snyggare och större än den tidigare halvtrista 626- modellen. Mazda 6 gör ett propert och trevligt intryck utseendemässigt. Det finns också gott om utrymme vilket gör modellen komfortabel. Bra skjuts i motorn men tyvärr finns ingen strålkastarrengörare på nya 6:an. Tydlig instrumentering, exakt styrning och även på gropig körbana går Mazda 6 mycket lugnt, säkert och tyst, även jämfört med 626.       

Källa: Auto Strassenverkehr nr 7, 2002

Teknikens Värld

"Allmänt lättsam"

Mazda-6 redTeknikens Värld tycker vid första blicken att bilen mest liknar alla andra mellanklassare från Opel eller Toyota. Särskilt utmärkande i designen är inte Mazda 6, men den är snygg inuti och kupén känns också rymlig. Testaren saknar strålkastarrengörare och hoppas att modellen blir utrustad med detta i höst. Dessutom finns en bra navigationsutrustning att tillgå. Modellen är tystgående med dämpat buller från däck och fönster, men motorn surrar en del även om den är rätt snabb och varvar bra. Det bästa hos Mazda 6 är nog chassi med sina nya hjälparmar fram och bak, menar Teknikens Värld. Styrningen ger bra känsla och bromsarna tar som de ska.

Källa: Teknikens Värld nr 8, 2002

Vi Bilägare

"Något surrig"

Mazda-6-bak.Vi Bilägare menar att motorerna är betydligt starkare än i tidigare modeller. Inredningsmässigt är Mazda 6 snyggt designad och sittkomforten är mycket bra. Stolarna kan ställas individuellt både i längd- och höjdled. Informationen på instrumentbrädan är enkel att tyda. Modellen är tystgående ända upp till ett motorvarv på 3500 där den börjar surra. Den större motorn på 2,3 liter är försedd med dubbla balansaxlar och går tystare än 1,8-litersmotorn. Stabiliteten känns bra även i lite högre hastigheter och styrningen fungerar perfekt. Chassit är mycket välgjort med sina triangellänkar och multilänksystem. Lägg till Mazdas kvalitetsrykte så bäddar det för succé. 

Källa: Vi Bilägare nr 5, 2002

Cirkapris: 200000 kronor

Produktfakta: Nya Mazda 6 introduceras i Sverige till hösten 2002 i form av en sedanmodell, en halvkombi och en helkombi. Karossen har en accentuerad kilform och en 5-uddig grill som övergår i en skarpt veckad motorhuv. Modellen har flera olika motorer, billigast är basmotorn på 1,8 liter och 120 hk med fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. Mazda 6 har nykonstruerad framhjulsupphängning med dubbla triangellänkar sam multilänk bakhjulsupphängning. Fyrkanals ABS, elektronisk bromskraftfördelning (EBD) och bromskraftsförstärkare finns. Modellen har ett DSC- eller stabilitetssystem, tvåstegs krockskyddsystem och karosstrukturen består av tre H-formade strukturelement för att avleda krockenergi i flera riktningar. Mått 475x178x144 cm. Priset är ungefärligt då bilen ännu inte lanserats i Sverige.

Modell: Mazda 6