Sök
Mazda 6 2,2D

Mazda 6 2,2D

Billig, snål och stor

2009-05-26

Med nya motorn 2,2D har Mazda en bil som kan ta upp kampen med Ford Mondeo. Men allt avgörs av prissättningen, som initialt ligger ganska bra till.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 ”Quite an achievement, really”
Teknikens Värld ”Ett mer individuellt alternativ”
What Car 4/5 ”The Mazda gets the nod”

Vad tycker testarna?

Biltillverkarna slåss om att göra mindre motorer som presterar mer, framför allt i kombiklassen. Mazda levererar en större motor, som ändå drar mindre än många konkurrenter. En testare undrar hur mätvärdena kommer stå sig om ett par år. Den nya motorn presterar tyst och kraftfullt upp till ca 3000 varv per minut, sedan händer inte mycket mer. Sjätte växeln ger bara lägre förbrukning. Bagageutrymmet är rejält och lastvänligt med fällda säten. Benutrymmet får beröm och den något alldagliga inredningen hjälper till att hålla det ack så viktiga priset nere.

Autocar

”Quite an achievement, really”

Mazda 6 2,2D 1Med nya Mazda 6 2,2D kan japanerna sluta hänga med huvudet så fort någon nämner Ford Mondeo, skriver Autocar. Så länge nya Mondeo funnits har Mazda fått finna sig i att vara nästan lika bra, men nu är den tiden slut. Den nya tvärmonterade dieselmotorn kommer i tre olika effektvarianter (125, 163 eller 185 hk), samtliga med sexväxlad manuell låda. Miljövärdena är bra, men hur är det med körstyrkan? Jo, upp till 3000 varv gör 2,2D mer än väl ifrån sig, efter det är det mycket skrik för lite ull. Styrningen känns skönt linjär och man sitter bra. Det som avgör om Mazda ska kunna rucka på Mondeos position är i slutändan priset, i övrigt är bilarna likvärdiga.

Källa: Autocar (GB) 19 nov 2008

Teknikens Värld

”Ett mer individuellt alternativ”

Mazda 6 2,2D 2När andra fabrikanter gör sina motorer mindre, satsar Mazda två deciliter och sex kilo mer än föregångaren, skriver Teknikens Värld. Trots detta har man utmärkta miljövärden, men testaren undrar hur de värdena står sig om ett par år. Motor och växellåda känns rejäla, men det är korta avstånd mellan växlarna och att vänta med automatlåda är ett märkligt beslut. Sjätte växeln är bara en överväxel för att hålla nere förbrukningen, i övrigt känns den kraftlös. I gengäld är Mazda 6 2,2D ovanligt tyst för att vara en diesel. Teknikens Värld anger Honda Accord 2,2 D-TEC och Saab 9,3 TTID som rivaler, bägge är dyrare och har sämre prestanda.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 2 2009

What Car

”The Mazda gets the nod”

Mazda 6 2,2D 3What Car jämför Mazda 6 2,2D med nya Toyota Avensis, en ganska jämn kamp. Båda har rejäla bagageutrymmen. Avensis Tourer är något större i utgångsläge trots det smalare axelavståndet, men fäller man sätena har Mazdan övertaget eftersom golvnivån blir lägre. Benutrymmet är också till Mazdas fördel, även om bägge bilarna får plats med tre i baksätet. Toyotan är mjuk och säker medan Mazda ger en mer lustfylld upplevelse. Den senares fjädring är stramare och däcken biter sig fast i vägen på ett annat sätt. Dessutom känns styrningen inte lika abstrakt som i Avensis. Bilarna plockar ungefär lika många poäng, men priset gör Mazda 6 2,2D till vinnare.

Källa: What Car (GB) april 2009

Cirkapris: 252000 kronor

Produktfakta:

Mazda 6 2,2D Advance
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor på 2,2 liter och 163 hk/360 Nm
Kraftöverföring: 6-växlad manuell. Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h 9,0 s. Toppfart 212 km/h
Förbrukning: 0,47 l/mil blandad körning. Co2 147 g/km
Tjänstevikt: 1500 kg
Mått: 476x180x144 cm
Tillval i urval: Navigation 19500 kr, elman skinnstolar, 16900 kr

Tillverkare: Mazda