Sök
Mazda 323

Mazda 323

För grabbiga gubbs

2002-01-13

En hel del ris men också en del ros i testerna får Mazda 323. Finns som sedan och halvkombi med två bensinmotorer. En ny modell kommer om drygt ett år. Värt att vänta?
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”Sjunger på sista versen”
Vi Bilägare ”Bra garantier”
Iltasanomat ”Vacker att skåda”
Aftonbladet/Ams ”Tappar allt på fjädring och komfort”

Vad tycker testarna?

Bra motor, chassi och köregenskaper. Sämre fjädring, interiör (beroende på variant) och dålig komfort överlag. Så kan man sammanfatta bilden av Mazda 323, en välbyggd och pålitlig bil som tyvärr dras med sämre detaljarbete på vissa punkter vilket drar ner potentialen. Men den största akilleshälen är kanske Mazdas taskiga image på den svenska marknaden. Den nya modellen ska utvecklas tillsammans med Ford och släpps 2003 är det sagt. Återstår att se om den är värt att vänta på, vilket säkert kan vara sant med tanke på nuvarande konkurrenten Ford Focus succé.

Teknikens Värld

”Sjunger på sista versen”

Mazda 323 Sport
Mazda 323 Sport

Teknikens Världanmärker att 323 i nuvarande form är på väg ut, då det väntas en ny variant om ett par år. Nu har man lanserat en ungdomsvariant som heter 2,0 Sport med en del designmässiga nyheter på ut- och insidan. Motorn är densamma som i 2,0 F men fjädringen är hårdare. Bullrigheten hos 323 är inte borta, men det är lite bättre i sportmodellen. Testaren tycker att bilen ”ser ganska läcker ut”, men den lever inte upp till förväntningarna körmässigt. Motorn har kraft men saknar karaktär, växellådan är tråkig och stolarna alltför korta i dynorna. Dessutom har en stötig bil blivit mer stötig i och med sportchassit även om väghållningen är superb. 323 är fortfarande en av de rymligaste bilarna i klassen och 2,0 Sport har gott om utrustning. Annars tycker Teknikens Värld att den mindre motorn räcker utmärkt i Mazda 323.

Källa: Teknikens Värld nr 6 2001
Vi Bilägare nr 3 2001
Till Iltasanomats hemsida
Till Aftonbladets hemsida

Vi Bilägare

”Bra garantier”

Vi Bilägare konstaterar att Mazda är ett märke på nedgång i Sverige. Nu lanserar man sportvarianten med 2-litersmotor som kommer med diverse extra utrustning. Men precis som Teknikens Värld konstaterar man att bilen fortfarande är både bullrig och stötig. Och även här tycker testaren att bilen klarar sig med 1,6-litersmotor på 98 hk. Den större motorn är dock riktigt rapp i 323. Köper man 2,0 Sport får man en välutrustad bil med bland annat färddator och Nardi-ratt med mera. Priset är visserligen högt, men garantierna är som vanligt generösa hos Mazda.

Iltasanomat

”Vacker att skåda”

Testarna uppskattar bakspoilern
Testarna uppskattar bakspoilern

Ilta Sanomatmenar att nya 323 är ett steg mot en ny era för Mazda. Iltasanomat har provkört en 5-dörrars modell med en helt ny 1,6-litersmotor. Utseendemässigt tilltalar denna mer än sedanen, då den känns lite mer personlig med bl.a. bakspoiler. Framsätena är bekväma med många inställningar och generellt finns det tillräckligt med utrymme även i bagageutrymmet. Bilen känns balanserad och styreffekten regleras efter varvtalet. Generellt är köregenskaperna helt OK, dock anser man att svängradien kunde vara bättre än 11,4 meter. På torrt väglag fungerar ljudisoleringen hyfsat men så fort det blir lite blött på vägarna låter det mycket från däcken.

Aftonbladet/Ams

”Tappar allt på fjädring och komfort”

Mazda 323 sedan
Mazda 323 sedan

Aftonbladet/Auto Motor & Sportpresenterar ett vintertest där Mazda 323 ställs mot Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Mitsubishi Spacestar och Renault Mégane. Opel blir testvinnaren före Ford och Renault. Mazda hamnar sist i testet på grund av mindre bra komfort och billig interiörkänsla. ”Framstolarna är mediokra och baksätet rena plankan” menar testaren och påtalar bullret som hörs från motor, vind och däck. Däremot är värmen och dess fördelning mycket bra, vilket är viktigt på vintern. Interiören känns välbyggd men plastig. Motorn är stark och sportig, men det hjälper inte då den hårda fjädringen inte hänger med på vintervägar. Synd på det i övrigt fina chassit, menar man. Strålkastarna är sämst i test på både halv- och helljus. Ett annat aber är att vagnskadegaranti saknas hos Mazda. Den gamla 1,8-litersmotorn förbrukar mycket bränsle och totalkostnaden blir också förhållandevis hög i Mazda 323.

Cirkapris: 156000 kronor

Produktfakta: Mazda 323 är en av de mer framgångsrika japanerna i Sverige. Men trenden är vikande. Nuvarande variant har funnits sedan 1998 och väntas få en ersättare under 2003. Mazda 323 finns som sedan och halvkombi. Den lilla motorn på 1,6 liter och 98 hk finns till båda karosserna, medan 2,0-litersmotorn på 131 hk bara går att få till halvkombin. Bilen är framhjulsdriven med femväxlad låda. I de billigare varianterna saknas bland annat ACC som kostar 7000 kr extra. För övrigt ingår antispinnsystem på alla varianter. Sportvarianten adderar utrustning som sportratt och –chassi, spoilers, 16-tumsfälgar och sportstolar m.m. Bilens mått är 429x171x142 cm, tjänstevikten 1335 kg. Priset avser 2,0 F utan sportpaket, som betingar 9000 kr extra.

Modell: Mazda 323