Sök
Mazda 3

Mazda 3

Sportig, ungdomlig och högljudd

2003-11-10

Mazda 3 är en framhjulsdriven bil i C-klassen. Överlag gillar testarna bilen med dess sportiga och ungdomliga framtoning, men uppskattar inte den höga ljudnivån eller det lilla bagageutrymmet.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld “Alldeles för bullrig”
Car “Credit where is due”
Auto Motor & Sport “Prisvärd buse”
Edmund’s ”One sharp-looking hatchback”

Vad tycker testarna?

Testarna uppskattar Mazda 3 både gällande köregenskaper, utvändig design såväl som kvalitetsintrycket på inredningsdetaljer. En egenskap som de flesta testarna störde sig på var att vägljudet upplevdes väldigt högt. Konkurrensen i denna bilklass förväntas hårdna ytterligare, men testarna anser att Mazda 3 mycket väl kan lägga beslag på den sportigare och ungdomligare delen av klassen.

Teknikens Värld

“Alldeles för bullrig”

mazda3intTeknikens Värld ger tummen upp för Mazda 3, i alla fall när det handlar om körglädje, rymlighet och säkerhet. Enligt testaren grusas körupplevelsen litet av den höga bullernivån som kommer med paketet och som testaren upplever särskilt tydligt i 2-liters modellen. Mazda 3 bygger på samma plattform som Ford C-max och Volvo S40/V50, men där Volvo har satsat på att bibehålla imagen av ett premiummärke har Mazda satsat på en sportig och ungdomlig framtoning. Rent funktionellt bedöms Mazda 3 som en av de bästa i C-klassen, men testaren tycker att den inte når upp till samma dominans som Mazda 6 i tjänstebilsklassen. Mazda 3 flirtar med unga köpare men det kommer att krävas ett konkurrenskraftigt pris för att den skall stå sig i konkurrensen menar Teknikens Värld.

Källa: Teknikens värld, nr 19 2003
Car, nov 2003
Auto Motor & Sport, nr 19 2003
Till Edmund's startsida

Car

“Credit where is due”

Car finner att intresset för Mazda 3 är högt, mycket beroende på att bilen bygger på samma plattform som kommande modeller från Ford och Volvo och därför ger en försmak på vad som komma skall. Mazda 3 är en relativt stor bil. Dessvärre motsvaras inte det stora yttermåttet av en lika rymlig miljö i bilen. Designmässigt placerar testaren bilen i retroklassen, någonstans mellan Alfa 147 och PT Cruiser. Invändigt får bilen bättre betyg och testaren anser att inredningen är stilfull och förarorienterad. Byggkvalitet och plastdetaljer erhåller gott omdöme. Körmässigt föredrar testaren 1,6-litersmodellen framför den större på 2,0 liter, då den mindre motorn bedöms vara mer entusiastisk. Allt som allt en mycket bra efterföljare till den mer anonyma Mazda 323.

Auto Motor & Sport

“Prisvärd buse”

mazda3bakAuto Motor & Sport anser att Mazda 3 med sina sportiga accessoarer och fräcka formgivning är ett försök från Mazda att locka nya målgrupper. Testaren nämner sportratten, 17-tumshjulen och luftintaget som gör att bilen andas rallybilskänsla. Enligt testaren påminner bilen interiört om en trimmad 80-talsbil på grund av tyget och högtalarna. Men det brister samtidigt i kvalitetsintryck då plastdetaljer och fogar kunde ha varit mer genomarbetade. Gamla Mazdaägare kommer att känna igen sig då bilen har en hög sittposition även om de skålade sätena bedöms ge en nästintill liggande körposition. Testaren betonar dock att detta inte hindrar möjligheten att lätt ta sig både in och ut ur bilen. Bagageutrymmet med sina 300 liter är drygt 50 liter mindre än det Mazda 323 kunde ståta med, trots 3:ans större yttermått. Fjädringskomforten får godkänt och körmässigt påminner bilen om Ford Focus. Växellåden har korta och exakta lägen vilket medför att bilens aggressiva intryck förhöjs. Avslutningsvis spår testaren en hård kamp i Golfklassen där Mazda riktat in sig på yngre.

Edmund’s

”One sharp-looking hatchback”

Edmund’s upplever att Mazda 3 vid en första anblick lätt kan tas för en dyrare bil. Detta intryck håller i sig även vid en granskning invändigt, då testaren beskriver inredningen både som smidig och funktionell, byggd med högkvalitativa material. Testaren skriver att den fina designen kompletteras av bra motorkapacitet. Växellådan bedöms också ge mer känsla än i Mazda 6, trots att det i grund och botten är samma låda. Mazda 3 har en väghållning som är bättre än genomsnittet i klassen, minus för hög ljudnivå och litet bagageutrymme. Mazda har med 3:an lyckats fila bort det mesta som var mindre bra på 323 och kan nu ge Honda Civic en rejäl match menar Edmund’s.

Cirkapris: 180000 kronor

Produktfakta: Mazda 3 är byggd på C1-plattformen som även ligger till grund för Volvo S40/V50 samt Ford C-max. Bilen går i initieringsläget att få med 1,6 eller 2,0-litersmotor. Motorn består av en rak fyra med fyra ventiler per cylinder. Maxeffekten för 1,6-litersmodellen är 105 hK/77 kW vid 6000 r/min och för den större motorn 150 hK/110 kW vid 6500 r/min. Maximalt vridmoment uppgår till 145 Nm vid 4000 r/min samt 187 Nm vid 4500 r/min för 2,0-litersmotorn. Bilen är framhjulsdriven och har en 5-växlad manuell växellåda alternativt en 4-stegad automatlåda. Bromsarna är av skivtyp och de främre bromsarna är ventilerade. Bilens tjänstevikt är 1260 kg (respektive 1360 kg för modellen med tvålitersmotor) och tanken rymmer ca 55 liter. Toppfarten för de båda bilmodellerna uppgår till 182 km/h respektive 200 km/h. Bilen har en vändcirkel på 10,4 meter, axelavstånd är 264 cm och de övriga måtten uppgår till (lxbxh) 442x175x147 cm. Klimatkontroll, 16 tums alufälgar och läderklädd ratt samt CD med 6 högtalare är standard. Priset avser Mazda 3 2,0.

Modell: Mazda 3