Sök
Kia Ceed 2010

Kia Ceed 2010

Ceed lockar Golfköpare

2010-03-01

Nya Kia Ceed har blivit av med en del problem och är redo att strida med bland andra VW Golf. Bra pris och bra tillbehör kanske kompenserar för högt buller och halvdåligt start/stoppsystem.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare ”Möjligt att priset är kompensation”
Motor ”Från klumpigt obekväm till smäcker”
What Car ”The lazy driver's choice”
Teknikens Värld ”Dieselmotorn påtagligt knackig vid acceleration”

Vad tycker testarna?

Kia Ceed blev, kanske lite oväntat, en stark konkurrent till bland andra VW Golf och nu kommer en ansiktslyft modell som dock är till det sämre utseendemässigt. Kia har dock varit lyhörda och åtgärdat tidigare problem med slapp styrning och hård fjädring. Kombivarianten är i stort sett likvärdig med Golf vad gäller utrymme och lastvänlighet, plus för flyttbart lastnät. Ceed har en bit kvar på kvalitetskänsla men kompenserar med billigare priser på allt utom service och delar.

Vi Bilägare

”Möjligt att priset är kompensation”

Kia Ceed 2010 1Koreanerna har varit lyhörda, tycker Vi Bilägare då Ceed fått mjukare fjädring och styrningen är omkalibrerad. Kia Ceed är absolut trevligare att köra än den gamla. Start/stoppfunktionen hjälper till att hålla förbrukningen nere, men slås av om luftkonditioneringen jobbar i fullt läge. Bosch har dock liknande system som fungerar problemfritt hos konkurrenterna. Den sjuåriga garantin och det billiga priset gör Ceed till en fortsatt allvarlig konkurrent till Golf. Testaren konstaterar att det finns fler köpare än någonsin tidigare som struntar i vad bilen heter.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 14 2009

Motor

”Från klumpigt obekväm till smäcker”

Motor gör ett test av Kia Ceed mot Golf och Nissan Qashqai. Ceed ser larvigt nog äldre ut än tidigare. Invändigt har det dock blivit bättre och ett stort utropstecken för ratten. Farthållaren är också välkommen. I det viktiga bagagetestet går Ceed vinnande ur striden med bredast lastöppning, låg lasthöjd och ett flyttbart lastnät. Ett varningens finger för automatlådan dock, fyrstegigt känns som en gammalmodig förbrukningsfälla. I slutändan går segern till Golf med ett poängs marginal. En roligare motor och lite fler tillval hade kanske gjort Kia till en vinnare.

Källa: Motor (SE) nr 9 2009

What Car

”The lazy driver's choice”

Kia Ceed 2010 3Whar Car ställer nya Kia Ceed 1,6 CDTi mot VW Golf 1,6 TDI, Opel Astra 1,7 CDTi och Ford Focus 1,6 TDCi. Ceed får beröm för sin motor som låter föraren bli bekväm med växlandet, bilen klarar de flesta omkörningar utan nedväxling. Körmässigt är Kia dock inte mer än okej. Testarna noterar förbättringarna från tidigare men Ceed lider fortfarande av viss svajighet på ojämna väglag. Den släpper greppet lätt och vägbullret är mycket högre än hos konkurrenterna. Inredningen känns plastig men så är bilen också absolut billigast. Ceed slutar tvåa i testet efter Golf. What Car lyfter fram billigheten, utrymmet i baksätet och generositeten i tillbehör men påtalar att Golf är milsvida före i både klass och körkänsla.

Källa: What Car (GB) jan 2010

Teknikens Värld

”Dieselmotorn påtagligt knackig vid acceleration”

Kia Ceed 2010 2Även Teknikens Värld förbluffas över att start/stoppsystemet i Kia Ceed vägrar fungera då klimatanläggningen jobbar hårt. Det lyfta utseendet med ny grill, ratt och instrumentpanel väcker inga större reaktioner. Däremot är det tummen upp för ny fjädring och körställning, men varför har man inte lyckats åtgärda bullernivån? Dieselmotorn knackar och bensin-diton surrar när man accelererar. Detta till trots anser man Ceed vara ett rymligt och prisvärt alternativ i mellanklassen, där Golf emellertid är och förblir kung.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 26 2009

Cirkapris: 192000 kronor

Produktfakta: Modell: Fyradörrars halv- eller helkombi med fem sittplatser.
Motor: Turbodiesel, 115 hk resp 255 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: 0-100 11,5 sek.
Toppfart 188 km/tim.
Mått: L 426/B 179/H 148 cm.
Tjänstevikt: ca 1468 kg.
Maxlast 350 kg, släpvikt 1400 kg.
Förbrukning: 0,44 liter/mil. Koldioxid: 115 g/km.
Tankrymd: 53 liter.