Sök
Jaguar X-type Estate

Jaguar X-type Estate

Jaguars första kombi

2004-04-06

Kombibil från anrika sportbilstillverkaren Jaguar. Testarna gillar bagageutrymmet med klagar på dålig plats bak för benen.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Trevlig att köra, generöst lastutrymme"
Teknikens Värld "Trevlig och ekonomisk dieselmotor"
Car "An impressive debut"

Vad tycker testarna?

De flesta testare gillar det väl tilltagna bagageutrymmet. Däremot är utrymmet bak litet och man får sitta med benen mot stolsryggen framför. Några tycker inredningen känns lite plastig. Köregenskaperna får dock bra kritik av alla. En testare saknar självklara säkerhetsfunktioner som antisladdsystem och bältesvarnare i standardutrustningen.

Auto Motor & Sport

"Trevlig att köra, generöst lastutrymme"

Jaguar-X-type-Estate_bak
Auto Motor & Sport har testkört 3,0 liters V6 med sportpaket. Det är med det generösa bagageutrymmet som bilen briljerar. Den har till exempel längre lastgolv än både Saab 9-5 och Volvo V70. Imponerande är också bredden mellan hjulhusen på 112 cm vilket är mer än hos BMW 3-serie och Audi A4. Sportpaket innebär läderklädda sportstolar och mörktonad inredning. Testaren tycker att knapparna på mittpanelen kunde varit mindre plastiga, eftersom det inte blir snyggt att blanda välarbetade detaljer med plastiga. Tyvärr klarar inte varianten med dieselmotor hårdaste miljöklassen eftersom den inte har partikelfilter. Det är dock mer spännande att köra bilen med 3-liters V6. Tyvärr rycker det lite i drivlinan när man växlar. Styrresponsen är bra och bilen går mjukt. Bilen imponerar men testaren skriver att konkurrensen i denna klass är hård och testaren är osäker på om X-type Estate når ända fram.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 6 2004
Teknikens Värld, nr 6 2004
Car, april 2004

Teknikens Värld

"Trevlig och ekonomisk dieselmotor"

Jaguar-X-type_estate_interi
Teknikens Värld tycker också att inredningen är något plastig. Dessutom är instrumenten inte särskilt tydliga. Sittkomforten fram är däremot hyfsad även om det kunde vara bättre eftersom mittkonsollen tar mycket plats. Stolarna är sköna även om de kan kännas lite hårda i början. I baksätet är utrymmet sämre med dålig plats för knäna och att sitta tre är knappast att tänka på. Testaren har provkört dieselvarianten och toppversionen med treliters V6. Vägegenskaperna hos båda är bra, med hög komfort. Dock var dieseln smidigare. V6:an var svårare att växla utan klonk. En nackdel med dieselmotorn är att den låter mycket på tomgång och i låga hastigheter. Ur bränslesynpunkt är det mer ekonomiskt att välja dieselmotorn eftersom den drar hälften så mycket. Tyvärr medför detta en fyrdubblad årlig fordonsskatt. Men för de som har tjänstebil är dieseln ett bra val. Testaren saknar några saker i standardutrustningen som bältesvarnare och elektroniskt antisladdsystem.

Car

"An impressive debut"

Jaguar-X-type-Estate_sidan
Car tycker också att bagageutrymmet är mycket bra, bättre än hos t.ex. Audi A4. Man har lyckats skapa bra utrymmen utan att få bilen att se ut som en låda. Att man kan öppna bakrutan utan att öppna hela bagageluckan är en välkommen funktion. Sittplatserna bak har dock dåligt med utrymme för knäna och man får vänja sig vid att ha knäna i stolsryggen framför. Däremot är platsen för huvudet mycket bra. Testaren har provkört V6:an på 3,0 liter. Väghållningen är bra på både bra och dåliga vägar. Kupén är relativt tyst förutom ett visslande ljud från backspeglarna. Styrningen är bra och bromsarna starka. I många fall är dieseln det bästa motoralternativet eftersom den har bra vridmoment i medelhöga varvtal. Fyrhjulsdriften gör att bilen får mycket bra väghållning. Jaguar X-type Estate är en imponerande debut och testaren skriver att bilen är snygg, genomtänkt och har mycket bra lastutrymme.

Cirkapris: 290000 kronor

Produktfakta: Jaguar X-type Estate är Jaguars första kombibil. Bilen finns med turbodiesel på 2,0 liter, 2,0 liters V6, 2,5 liters V6 och 3,0 liters V6, de senare med konstant fyrhjulsdrift. Utrustningsnivå Business, Executive och Sport. Vid köpet ingår tre års fabriksgaranti, tre års vagnskadegaranti, sex års rostskyddsgaranti, tre års lackgaranti och tre års assistans. Turbodieseln har endast manuell växellåda medan de andra alternativen har manuell eller automat. Maximal effekt varierar från 130 hk vid 3800 varv för dieselturbon till 231 hk vid 6800 varv för 3,0 V6. 0-100 går på 10,2 s respektive 7,3 s för 3,0 V6. Bränsleförbrukningen blandad körning 5,8 l resp. 10,4 l/100 km. Tankvolymen är 61,5 l. Bilen har ett bagageutrymme på 452 liter och 1415 liter med baksätet fällt. Tjänstevikt mellan 1575 och 1605 kg. Bilen mäter 472x179x148 cm.

Modell: Jaguar X-type Estate