Sök
Hyundai i30

Hyundai i30

Hyundai innan 30?

2007-10-26

Hyundai i30 är tvilling med Kia ceed, men tillverkas i Sydkorea till skillnad från Kia. Frågan är om det gör någon skillnad.
Testkälla Kommentar
Teknikens värld "En duglig vardagsbil"
What car "Solid cabin"
Vi bilägare “Hundarna trivs”
Autocar “Crisp steering”

Teknikens värld

"En duglig vardagsbil"

Teknikens värld jämför i30 med Fiat Bravo, en jämförelse som testaren själv tycker är lite udda. Hyundai i30 är en vardagsbil utan utstrålning men med högre kvalitetskänsla än flera föregångare. Den mindre bensinmotorn på 122 hk är bättre än tvålitersmotorn i i30 som anses lite väl stark och kostar 20 000 kronor extra. Förutom sportfjädringen är i30 annars en behaglig upplevelse. Den rymmer inte lika mycket som Fiat Bravo och är inte lika rolig, men är ett mer ekonomiskt och förnuftigt val. Men Golf är kanske ändå bästa valet i klassen med samma namn.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 20 2007

What car

"Solid cabin"

Brittiska What car jämför också i30 med Fiat Bravo, där Hyundai avgår med segern om man inte måste ha en bil med mer utstrålning. Båda har 1,4 liters bensinmotorer men det är i30 som ger mest effekt och kraft. Den känns också betydligt nyare än Fiat Bravo och tilltalar förnuftet mer än fåfängan. Fiat har visserligen mer plats i bakluckan men till priset av högre lasttröskel och sämre plats i baksätet. Valet mellan i30 och Bravo handlar om stil eller substans menar What car.

Källa: What car (GB) okt 2007

Vi bilägare

“Hundarna trivs”

Vi bilägare jämför i30 med Kia ceed och konstaterar att den enda skillnaden ligger i att den ena (i30) byggs i Sydkorea, den andra (ceed) i Slovakien. Men i30 har lite högre komfort, mjukare mattor (som hundar gillar). Och så ser bilarna olika ut på håll, med fördel Hyundai där många linjer verkar ha stulits från BMW 1-serie. Hyundai är lättare att hålla ren med högre kvalitet i kupén, fast Kia har lite bättre detaljer invändigt. Någon bra körställning får man inte i någon av bilarna även om i30 har bättre fjädring. På slutet har testaren svårt att utse en klar vinnare av de två. Strålkastarspolning är dessvärre inte standard på någon av bilarna.

Källa: Vi bilägare (SE) 2007

Autocar

“Crisp steering”

Brittiska Autocar tycker att i30 är trevlig och smidig att köra. Den jämförs mot Ford focus, VW golf och Peugeot 308 där den koreanska bilen har ett stort prisförsprång. Alla rymmer en liten familj med två små barn och deras prylar, men känslan är annorlunda. Hyundai i30 har den bästa interiören någonsin i en koreansk bil, om än med hög sittposition. Körmässigt får i30 höga poäng vid sidan av Golf. Det enda minustecknet är ett tråkigt utseende, men allt annat talar för Hyundai hos Autocar.

Källa: Autocar (GB) oktober 2007

Cirkapris: 180000 kronor

Produktfakta: Hyundai i30 är en variant på Kia ceed, en femdörrars halvkombi med fem sittplatser. Versionen 2,0 sport har fyrcylindrig bensinmotor på 143 hk med femväxlad manuell låda och framhjulsdrift. Till i30 finns även en tvåliters turbodiesel på 115 hk samt en 1,6 liters bensinmotor på 122 hk. Förbrukning (bensin) cirka 0,71 liter per mil. Tanken rymmer 53 liter, Co2 170 gram/km. 17 tums hjul är standard. 0-100 går på 10,6 sekunder med toppfarten 205 km/tim. Mått 425x178x148 cm, tjänstevikt 1440 kg. Strålkastarspolning är inte standard.

Tillverkare: Hyundai