Sök
Honda Insight

Honda Insight

Ljusgrön lågprishybrid

2009-02-19

Nya Honda Insight ska prisa ut Prius och locka en större köparskara till hybridkategorin. Med hjälp av elmotorn utlovas låg förbrukning, men i praktiken är det svårt att snålköra på riktigt.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 “A hybrid for the masses”
Teknikens Värld “Ska främja snålåkning”
Car “Saving the world on the cheap”
Auto Motor & Sport “Bästa privatköpet”

Vad tycker testarna?

Nya Insight ser ut som en Toyota Prius och fungerar på samma sätt, men är något mindre samt lär bli billigare, många tror att den därför kommer sälja i större volymer än Prius. Priset är dock endast ungefärligt i avvaktan på svensk lansering. Bilen går tyst på slät asfalt och det är bra drag i bensinmotorn. Bilens instrumentering hjälper till att köra snålt vilket är kul och uppskattat. I nuläget och med kalkylerat pris tror testarna att Honda Insight relativt enkelt kommer ta andelar från Toyota, men snart kommer en ny Prius och då är kriget i full gång.

Autocar

“A hybrid for the masses”

Honda Insight 1Autocar provkör Insight i Arizona och konstaterar att det mesta ser ut som i en vanlig mellanklassbil på insidan, förutom Econ-knappen och ”belöningssystemet” med grafiska blommor i panelen. Det går att köra snålt med Insight men cvt-växellådan är ingen favorit då den lägger band på den redan klena motorn. Detta är en bil byggd för effektivitet, inte underhållning. Liksom övriga testare menar Autocar att modellen inte tillför något nytt rent tekniskt. Bland fördelarna i vardagen märks dock en komfortabel interiör och bra utrymmen.

Källa: Autocar (GB) 14 jan 2009

Teknikens Värld

“Ska främja snålåkning”

Honda Insight 2Teknikens Värld tycker att Insight påminner starkt om Prius vid första anblicken. Den är dock inte lika rapp i motorn, men chassit är bra och sportigt betonat. Econ-knappen minimerar förbrukningen även med en ovan förare bakom ratten och bilen lämnar feedback i form av blommor i instrumentpanelen när föraren anstränger sig för att köra snålt. Insight rullar tyst på spansk asfalt och under 40 km/tim går det att enbart köra på batteri, men även om testaren anstränger sig är det svårt att komma ner i vettiga förbrukningssiffror. Förra versionen som kom år 2000 var betydligt lättare och snålare. Bra körställning i förarsätet men långa personer får problem med låg takhöjd i baksätet.

Källa: www.teknikensvarld.se

Car

“Saving the world on the cheap”

Honda Insight 3Brittiska Car uppmärksammar att Insight varken är särskilt tekniskt begåvad eller lyxigt byggd, utöver det faktum att det handlar om en elhybrid. Det är hårdplast som gäller inuti bilen, och bensinmotorn har varken fyrventilsteknik eller direktinsprutning. Andra egenheter är att gaspedalen bara går ner 15 mm och den steglösa cvt-lådan känns ungefär som att köra iväg på fyrans växel och slirande koppling i uppförsbacke. Bilens grafiska feedback i form av gröna blommor som gynnas av snålkörning liknar upplägget hos Tamagotchi, tycker Car. Men det kanske behövs för att hitta köpare som aldrig tidigare kört en elhybrid och som annars skulle köpa Ford Focus eller VW Golf. Förbrukningen blir sannolikt inte mindre, men attityden är rätt.

Källa: Car (GB) March 2009

Auto Motor & Sport

“Bästa privatköpet”

Honda Insight 4Svenska Auto Motor & Sport tror att Insight blir mer prisvärd än Prius. Den är praktiskt formgiven, till skillnad mot föregångaren, och ganska lik Toyota Prius. Första intrycket på insidan är att Honda använt billiga material, vilket så att säga är priset för ett lågt pris. Econ-knappen minskar inte bara påverkan från en nervös gasfot utan stryper även effekten och påverkan från klimatanläggningen. Testaren gillar inte baksätet så bra, men fram sitter man bättre och komforten är överlag god. Förutom takhöjden bak är också utrymmena helt okej. En mer tilltalande modell än Toyota Prius, men den nya modellen blir en helt annan utmanare.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 4 2009

Cirkapris: 225000 kronor

Produktfakta:

Honda Insight 2009
Typ: Fyradörrars sedan med plats för fyra åkande
Motor: 4-cyl bensinmotor 1,3 liter och 88 hk, elmotor 14 hk
Drivning: CVT-växellåda (steglös automat)
Prestanda: 0-100 12,5 sek, toppfart 182 km/tim
Förbrukning: 0,44 liter per mil blandad körning
Mått: 440x170x142 cm
Bagage: 408-1017 liter

Tillverkare: Honda