Sök
Ford Focus ST170

Ford Focus ST170

Körglädje für alle

2002-10-03

En ny Focus, med samma chassi som prisats tidigare, extra hästkrafter och sportmodifikationer. Men det är fortfarande komfort och lättkördhet som ger mest poäng i testerna.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor und Sport 3/5 "Ein Meister des Handlings"
Teknikens Värld 4/5 "En lyckad kompromiss"
Top Gear 4/5 "Oh-so-subtle styling"
Auto Motor & Sport 38/60 "En kompetent bil"

Vad tycker testarna?

Köregenskaperna hos ST170 får genomgående goda omdömen. God balans i chassit och väl avvägd fjädring nämns av testarna. Komforten anses också god, även om man sitter lite högt på förarplatsen. Däremot tycker testarna också att bilen är lite för klen för GTI-klassen där den tävlar mot riktiga busbilar. Men som ett mellanting fungerar den riktigt bra tycker de flesta.

Auto Motor und Sport

"Ein Meister des Handlings"

Auto motor und sport anmärker på att motorn inte utvecklar sin fulla effekt förrän på mycket höga varvtal. Däremot anser testaren att den sexväxlade lådan gör att man håller sig på de optimala varvtalen, trots att den är svårväxlad och inte känns riktigt bra. Vidare påpekar testaren att bilen visserligen har bra drag, men andra bilar i klassen har betydligt mer. Det ST170 får mest beröm för är styrförmågan och körkänslan. Bilen går att manövrera väldigt precist utan ansträngning och kurvtagning är en fröjd tycker testaren. Bra bromsar ökar känslan av rolig körning. Komforten uppskattas med väl avvägd fjädring, sköna sportsäten m.m. Poäng dras av på grund av bristande kvalitetskänsla i kupén trots det höga pris Ford begär för ST170.

Källa: Auto motor und sport, Nr 12 2002
Teknikens Värld, Nr 14 2002
Top Gear, Juli 2002
Auto Motor & Sport, Nr 15 2002

Teknikens Värld

"En lyckad kompromiss"

Teknikens värld testar Ford Focus ST170 tillsammans med Skoda Octavia RS med 180 hk. Forden får kritik för mindre kraft och sämre växellåda. Dessutom kallar testaren ST170 för "en riktig miljöbov" eftersom utsläppen ligger på nivåer vanliga för större bilar. Bromsarna anses bra och fjädringen lyckas vara sportig samtidigt som den är bekväm. Vilket resulterar i ett roligt och bekvämt transportmedel. Att det finns gott om plats i kupén genererar ytterligare pluspoäng. Minus delas ut för att farthållare saknas och inte heller kan köpas som tillval. Teknikens värld jämför ST170 med andra bilar tidningen testat tidigare såsom Alfa 147 2.0 TS, Honda Civic Type-R, Renault Clio Sport och Golf GTI och utser trots allt ST170 till bästa köp. Detta tack vare att bilen anses vara en bra kombinerad familje- och entusiastbil.

Top Gear

"Oh-so-subtle styling"

Top Gear jämför ST170 med Honda Civic Type-R, Mini Cooper S, Vauxhall Astra SRi och VW Golf GTi. Testet fokuserar på att hitta bilen som ger mest körglädje. Focus anses ha dålig acceleration och den hänger inte riktigt med sina konkurrenter. Köregenskaperna är bra och man känner sig säker i bilen, men det blir inte tillräckligt spännande för en bil i den här klassen. Testaren uppskattar dock att det finns gott om utrymme men att man sitter för högt. Focus får pluspoäng för rimligt pris. I slutändan hamnar ST170 på fjärde plats och vinner gör Mini Cooper S.

Auto Motor & Sport

"En kompetent bil"

Svenska Auto Motor & Sport testar fyra bilar både på landsväg och på bana i form av Skoda Octavia RS, BMW 318 Ti och Honda Civic Type-R mot Focus ST170. Forden har väldigt god balans och hyfsad acceleration, men motorn anses platt och växellådan grötig. Förarmiljön beskrivs i positiva ordalag även om vissa detaljer ger dåligt kvalitetsintryck. Vid bankörning är testaren mer positiv till ST170 som har bra balans och är lätt att hantera även för nybörjare. Bromsarna och styrningen anses tydliga och lätthanterade. ST170 får goda omdömen för sitt beteende på skiftande underlag. Bilen anses nästan lika lättkörd i regn som på torr bana. Ford Focus ST170 "visar stor mognad och grym kompetens i alla väder". Det som saknas är busigheten som finns hos de andra bilarna i testet.

Cirkapris: 190000 kronor

Produktfakta: Sedan den första Ford Focus släpptes 1998 har många väntat på en vässad GTI-variant. Nu är det dags, men av kostnadsskäl har Ford varit tvungna att jobba vidare med den tvåliters fyra som sitter i vanliga Focus. Avancerad ventilteknik, nytt topplock, grövre avgassystem, variabel kamaxelinställning tillsammans med bl.a. lättare kolvar ser till att de tidigare 130 hk nu har blivit 170 (125 kW). Men de extra hästkrafterna kommer inte riktigt till sin rätt vid låga varvtal. Maximalt vridmoment (195 Nm) uppnås vid 5500 r/min och toppeffekten nås vid hela 7000 r/min. Den nya sexväxlade växellådan är av märket Gertrag. Fjädringen har blivit 10% styvare, bromsarna har förbättrats och stötdämparna likaså. Acceleration 0-100 km/h går på 8,2 s och toppfarten är 215 km/h. Dubbla krockkuddar och sidokrockkuddar är standard fram. Miljöindex 158. Bensinförbrukning ca 0,94 l/mil. Måtten är 415x170x143 cm.

Modell: Ford Focus ST170