Sök
Ford Focus Econetic

Ford Focus Econetic

Rekordsnål Focus

2010-04-27

Ford lanserar till sist start/stopp-tekniken med uppdaterade trotjänaren Ford Focus. Testarna imponeras av körkänslan och snålheten, men kanske inte av priset.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 4/5 “Ford knäcker 100-gramsgränsen”
Vi Bilägare “Lika körglad som sina modellsyskon”
Teknikens Värld “Ford krånglar till det”
Autocar 3,5/5 “The system was impressively slick”

Vad tycker testarna?

Visst känns det som att köra en vanlig Ford Focus trots suffixet Econetic, tycker testarna. Bibehållen körglädje är imponerande trots låg effekt, liksom att Ford får ner halvkombin under hundra gram koldioxid per kilometer. Men bilen ser gammal ut, designmässigt ligger många långt före Focus och det är krångligt med tillvalen. Bilen är dessutom bullrig och ganska dyr. Econetic får det tufft på den konkurrensutsatta mellanbilsmarknaden, tror testarna.

Auto Motor & Sport

“Ford knäcker 100-gramsgränsen”

FordFocusEconetic_1
Nu när Ford till sist lanserar start/stopp-system känns det märkligt att man väljer Focus, modellen har blivit förbisprungen av konkurrenterna när det gäller inredningskvalitet och dylikt. Samtidigt har bilen blivit riktigt snål. Bidragande orsaker är bland annat växelolja med låg viskositet, aerodynamiskt chassi och lättrullande däck. De senare ger en mindre komfortabel resa men man får ta det onda med det goda. Allt som allt ger detta ett koldioxidutsläpp under 100 gram per avverkad kilometer vilket är mycket bra siffror.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 1 2010

Vi Bilägare

“Lika körglad som sina modellsyskon”

FordFocusEconetic_2
Det är precis lika roligt att köra Econetic som dess något mindre miljövänliga syskon, skriver Vi Bilägare. Redan nere på låga varv finns kraft att hämta och styrningen, växling och koppling är alla föredömligt kvicka. Tyvärr dras intrycket ner av en del oväsen från dieselmotorn liksom av störande vindbrus och däckmuller. Det kostar mycket extra att välja dieselmotor och du får köra många mil för att tjäna in merpriset jämfört med bensinmodellen som också är snål. Minus även för den mediokra sikten som de sluttande vindrutestolparna orsakar. Fem plus för säkerheten i NCAP-testet och antisladdsystem är standard.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 1 2010

Teknikens Värld

“Ford krånglar till det”

Teknikens Värld retar upp sig på att Focus Econetic bara finns som halvkombi. Den magiska 100-gramsgränsen understigs med ett futtigt gram. Men eftersom kombin drar 104 gram per kilometer finns inte start/stopp-systemet som tillval. Vice versa: aluminiumfälgar kan inte fås till halvkombin. I övrigt rullar Focus Econetic på lika piggt som sina mindre miljövänliga syskon men snäppet snålare och med funktioner som Eco Mode som betygsätter hur miljövänligt du kör.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 3 2010

Autocar

“The system was impressively slick”

FordFocusEconetic_3
Att köra Ford Focus Econetic känns precis som att köra vilken annan Focus som helst, tycker Autocar. De åtgärder som gjorts för att åstadkomma en miljövänligare bil har inte lett till några kompromisser i körglädje trots stålfälgar och däck med låg friktionsgrad. Det fungerar problemfritt att rulla igång igen när start/stopp-systemet stänger av bilen vid rödljus. Visst är det en imponerande bil, men även till ett litet för imponerande pris. Jämförbara Volkswagen Golf Bluemotion kostar £1500 mindre och Seat Leon Ecomotive är hela £3500 billigare. Det blir svårt för Ford Focus Econetic att bli miljövalet nummer ett för köparna, spår Autocar.

Källa: Autocar (GB) 27 jan 2010

Cirkapris: 184000 kronor

Produktfakta: Modell: Femdörrars halv/helkombi
Motor: Dieselturbo, 90 hk resp 200 Nm
Prestanda: 0-100 km/h 12,3 s. Topphastighet 178 km/h
Mått: L 395/B 172/H 147 cm
Tjänstevikt: 1120 kg
Förbrukning: 0,37 l/mil. CO2 98 g/km