Sök
Fiat Stilo Multi Wagon

Fiat Stilo Multi Wagon

Äkta italiensk kombi

2003-01-19

Ett rejält bagageutrymme, sköna säten och rejäla instrument är några av sakerna testarna gillar hos Fiat Stilo Multi Wagon. Men det finns fler positiva överraskningar visar det sig.
Testkälla Betyg Kommentar
Spray Bilnytt 3,5/5 "Komfortabel italienare"
Auto motor und sport "Eine gute Nachricht von Fiat"
Auto Zeitung "Komfort-Laster"
Teknikens Värld "Det går att göra en lyxbil av sin Fiat"

Vad tycker testarna?

På den här bilen hittar testarna en hel del att tycka om, men även en del mindre roliga saker. I stort kan man säga att lastutrymmet anses bra där man får plats med mycket och det finns smarta detaljer som förenklar i- och urlastande vilket testarna uppskattar. Vidare gillar man framsätena som är riktigt sköna även för långa personer. Även baksätet är av den bekvämare sorten. De nackdelar som framförs är framförallt styrningen, som anses simmig och inexakt. Den tar död på den körglädje som chassit skulle kunna stå för. I övrigt kan sägas att testarna inte jublar över de erbjudna motorvarianterna men dieseln anses sköta sitt jobb rätt bra.

Spray Bilnytt

"Komfortabel italienare"

stilo_multi_inside

Spray Bilnytt menar att bilen är snygg med sin kaxiga front. Man sitter som en kung i framsätena men även baksätena bedöms som bekväma för långa personer. Pluspoäng delas ut för de talrika inställningsmöjligheterna på förarsätet. Testaren uppskattar möjligheterna att förstora bagageutrymmet genom att flytta på baksätena. Instrumentpanelen bedöms som lättöverskådlig, även om det blir krångligare om man skaffat navigationstillvalet. Testaren menar att bilens svagaste punkt är bensinmotorerna, som är lite för svaga för den ganska stora bilen. Dieselvarianten anses klara jobbet bättre. Säkerhetsmässigt klarar sig Stilo Multi Wagon bra i detta test med multistage krockkuddar, nackskydd och elektroniska styrsystem för bromsarna.

Källa: Till Spray Bilnytts hemsida
Auto motor und sport, Nr 24 2002
Auto Zeitung, Nr 25 2002
Teknikens Värld, Nr 25 2002

Auto motor und sport

"Eine gute Nachricht von Fiat"

Auto motor und sport menar att bagageutrymmet rent volymmässigt motsvarar de förväntningar man kan ha på en bil i den här klassen. Tillsammans med den höga bakluckan som även långa personer ryms under och fiffiga detaljer såsom eluttag, lätt flyttbara baksäten, lucka i bakrutan m m anser testaren att bagagebiten inte är något problem i Multi Wagon. Motormässigt menar testaren att dieselvarianten är en trevlig maskin som passar fint i en kombi av den här typen. Körkänslan anses inte vara någon höjdare då styrningen är känslolös och inexakt. Men välavvägd fjädring och trevliga vägegenskaper väger upp, med tanke på priset.

Auto Zeitung

"Komfort-Laster"

stilo_multi_back

Auto Zeitung tycker att Stilo Multi Wagon fungerar utmärkt att packa i och man får in nästan vad som helst. De olika möjligheterna att fälla ner sätena är smidiga. Att bakluckans nedre kant är låg och lastytan jämn förenklar packandet av tunga saker. En kombi som nästan är en van. Stötdämparna har placerats på ett sätt som inte inkräktar på bagageutrymmet. De anses dessutom vara bra inställda så att komforten är hög samtidigt som bilen inte går i backen så fort man börjar utnyttja lastkapaciteten. I övrigt menar testaren att det inte finns så mycket nytt på bilen, servon har blivit lite mer direkt än på tidigare modeller, ESP hjälper till i farliga situationer och motorerna är gamla bekanta.

Teknikens Värld

"Det går att göra en lyxbil av sin Fiat"

stilomulti_sil

Teknikens Värld anser att Multi Wagon inte är så säker som man skulle kunna tro, trots krockkuddar och andra hjälpmedel. Framförallt risken för pisksnärtskador oroar testaren. Från utsidan menar testaren att bilen ger ett propert och välordnat intryck. Väl på plats i förarsätet sitter man riktigt bra, även under längre färder tack vare goda inställningsmöjligheter. Instrumentpanelen ger inget modernt intryck och man jämför med Volvo 240. Reglage och vred anses dock fungera bra. Den delade backluckan ger plus i kanten, liksom rejäla handtag och en hög baklucka som även den 188 cm långe testaren kan stå raklång under. Det bästa med bilen är baksätet, bland de största i klassen och med goda möjligheter för variation. Testaren utfärdar dock varning för Stilos kraftöverföring, koppling och växellåda har strulat en del och ljudnivån i bilen bedöms även som lite väl hög. Körglädjen dödas av den simmiga styrningen menar Teknikens Värld.

Cirkapris: 150000 kronor

Produktfakta: Fiat Stilo Multi Wagon är en femsitsig kombi som i Sverige levereras med bensinmotor på 1,6 eller 1,8 liter (103 respektive 133 hk) alternativt 1,9 liters common-rail diesel på 115 hk. Bilen är framhjulsdriven och levereras med femväxlad getraglåda. ESP (antisladd) och ASR (antispinn) är standard liksom ABS. Bagageutrymmet rymmer 510 liter och med säten nedfällda kan utrymmet utökas till 1480 liter. Den elektriska servon har två program med 2,5 rattvarv vid fullt utslag och vändcirkel 11,1 m. Toppfarten ligger runt 200 km/h och 0-100 tar runt 10,8 sekunder. På landsväg går det åt 0,63 liter per mil medan i stadstrafik stiger siffran till 1,17 och vid blandad körning 0,83 l/mil. Tanken rymmer 58 liter. Bilen är 452 cm lång, 176 cm bred och 157 cm hög. Axelavståndet är 260 cm och spårvidden 151 cm både fram och bak. Tjänstevikten ligger på 1455 kg och maxlasten är 440 kg. Maximal taklast är 80 kg och släpvikt 1200 kg.

Modell: Fiat Stilo Multi Wagon