Sök
Fiat Bravo

Fiat Bravo

Ropa inte Bravo än

2007-03-27

Bravo är ersättaren till Fiat Stilo och mycket bättre på alla punkter. Frågan är bara om den är tillräckligt bra och prisvärd för att konkurrera i den hårda Golfklassen.
Testkälla Kommentar
Car "A serious aesthetic impact"
What Car "Good to look at and sit in"
Autocar "Vastly better than the Stilo"
Teknikens Värld "Fiat vågar, vågar du?"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare menar att Bravo är ett stort steg framåt jämfört med föregångaren Fiat Stilo. Den är framför allt snygg, så som en italiensk bil förväntas vara, men också skön och stadig på vägen samtidigt som interiören har fått ett välbehövligt lyft. Fjädringen är bra men styrningen något vag och sportbilskänslan infinner sig inte. De två dieselmotorerna som erbjuds till en början är okej, även om de flesta föredrar den klenare versionen. Ett par intressanta bensinturbomotorer är också på väg, och med rätt pris kan Bravo bli ett intressant om än något udda alternativ i Golfklassen.

Car

"A serious aesthetic impact"

Brittiska Car menar att Fiat är bäst på att bygga små och smarta bilar med en egen identitet. Nya Bravo tävlar i Golfklassen där konkurrensen är stenhård och där den ersätter Fiat Stilo, som inte gjorde någon glad. Fiat vill fokusera på design, kvalitet och prisvärde, och visst ser Bravo snygg ut, i nivå med Citroën C4 menar Car. På insidan är det bättre än på länge. Inte lika bra som Golf, men bättre än både Ford Focus och de flesta japanska konkurrenter. Väghålllningen är utmärkt och 1,9 liters dieseln gör vad den ska. På vägen är bilen föredömligt tyst och gedigen, men styrningen är tråkig. Bravo kan nog ändå sälja bra i England, men bara om den blir billigare än Opel Astra och Ford Focus menar Car.

Källa: Car (GB) april 2007

What Car

"Good to look at and sit in"

What Car tycker att Bravo ser bra ut och är fin att köra, men Fiat har tagit några genvägar i den rekordsnabba utvecklingen på 18 månader. Till exempel är bottenplattan samma som i Stilo, även om denna version har förbättrats radikalt. Styrningen har en knapp som heter Dualdrive som underlättar fickparkering. Det gör dock inte den rundade karossformen och den starkt lutande vindrutan med breda c-stolpar bak. Även denna testare föredrar den svagare dieseln framför 150 hk versionen, trots att den bara har femväxlad låda. Bakom ratten finner man sig väl tillrätta i Bravo. Några detaljer håller dock tveksam kvalitet tycker What Car.

Källa: What Car (GB) april 2007

Autocar

"Vastly better than the Stilo"

Autocar tycker att Bravo är en stor förbättring gentemot föregångaren Stilo. Samtidigt är namnet hämtat från en äldre modell än Stilo vilket görs för att delvis gå tillbaka till rötterna. Den är snyggare än föregångaren och påminner om Fiat Punto. Äntligen har Fiat förstått betydelsen av kvalitetskänsla i reglage och material inuti bilen. Det betyder dock inte att billiga material inte finns. Gott om plats är det och förarstolen har goda inställningsmöjligheter. De två dieselmotorerna är okej, men inte bättre än konkurrenternas, och Autocar föredrar den klenare versionen på 120 hk. Bromsarna är sådär. Bravo är främst en snygg bil som är trevlig att köra, och även Autocar tycker den måste vara billigare än konkurrenterna med tanke på märket.

Källa: Autocar (GB) 31 jan 2007

Teknikens Värld

"Fiat vågar, vågar du?"

Teknikens Värld uppskattar att Bravo känns som en kupé på utsidan. Insidan är inte lika påtaglig men den kan bli "ett intressant uddaval" med rätt prissättning, även om bilen inte lämnar något bestående intryck. Bravo är lite större än Golf och påminner en hel del om en Alfa Romeo. Bagaget är väl tilltaget liksom kupéutrymmet, men lasttröskeln är hög och öppningen liten. Baksätet kunde också ha bjudit på bättre plats för vuxna. Styrningen är lite för lätt men fjädringen betecknas som stabil med 16 tums hjul. Säkerhetsmässigt lär Bravo också räcka till utan problem.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 5 2007

Cirkapris: 162000 kronor

Produktfakta: Fiat Bravo är en femdörrars kombikupé i mellanklassen med fem sittplatser. Den erbjuds med dieselmotor på 1,9 liter med 120 respektive 150 hk samt bensinmotor på 90 hk. Längre fram kommer en 1,4 liters bensinturbo på 120 och 150 hk samt en 1,6 liters turbodiesel att erbjudas. Framhjulsdrift och 6-växlad manuell låda. Vändcirkel 10,4 meter. Bränsleförbrukning blandad körning cirka 0,56 liter per mil. Co2 149 gram/km med 1,9 diesel 150 hk. Tankrymd 58 liter. 0-100 går på 9 sekunder och toppfarten är 209 km/tim. Bagaget rymmer 400 liter. Whiplash skydd och ESP är svensk standard liksom sju krockkuddar. Mått 434x179x150 cm. Tjänstevikt 1460 kg och max släpvikt 1300 kg.

Tillverkare: Fiat