Sök
Dodge Avenger

Dodge Avenger

Utseende före komfort

2007-07-13

Dodge Avenger är snygg, kaxig och erbjuder en hel del extrautrustning, men testarna är inte helt nöjda med körupplevelsen som man menar är i skumpigaste laget.
Testkälla Kommentar
Auto Motor und Sport "Ordentliches Platzangebot hinten"
What Car "Strong value"
Teknikens Värld "Sticker ut i konkurrensen"
Vi Bilägare "Kaxig återkomst"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att bilen har ett kaxigt utseende som sticker ut bland konkurrenterna. Invändigt är bilen rymlig nog för samtliga passagerare, och även bagaget har gott om plats. Interiören är snygg men plastig, vilket drar ner helhetsintrycket. Testarna tycker inte att körkomforten är den bästa, och åkturen har en tendens att bli ganska skumpig. En testare menar dock att dämpningen fungerar bättre när man kommer upp i högre hastigheter. En annan testare tycker att växellådan känns avig och menar att styrningen inte är så distinkt som den borde vara. Bilen erbjuder en hel del extrafunktioner och tillbehör för pengarna, men tävlar i ett tufft segment.

Auto Motor und Sport

"Ordentliches Platzangebot hinten"

Auto Motor und Sport menar att Avenger invändigt är riktigt rymlig. Samtliga passagerare har gott om plats och detsamma gäller bagaget. Bilen är riktigt komfortabel att färdas i och dämpningen eliminerar de flesta ojämnheter. Bilen har en avslappnad och tillbakalutad karaktär, något som kompletteras av den lättillgängliga servostyrningen. Tillbehörsmässigt har man ingenting att klaga på. Exempelvis finns ett komplett underhållningssystem för uppspelning av film och musik. Bilen uppvisar en viss understyrning, dock fungerar antisladdsystemet bra och bilen tar kurviga och slingriga vägar utan större ansträngning.

Källa: Auto Motor Und Sport (DE) nr 9 2007

What Car

"Strong value"

Brittiska What Car påpekar att bilen är mycket rymlig, och fyra storväxta vuxna personer får plats utan problem. Dessutom är bagageutrymmet generöst även om det kunde ha varit djupare. Föraren sitter bekvämt och instrumentbrädan har bra layout. Dock framstår interiören som ganska billig. Styrningen känns i vagaste laget och åkturen känns något skumpig. Testaren testar dieselmotorn på 2,0 liter och menar att den väsnas en hel del. Växellådan känns också lite avig och åkturen blir inte så smidig. Avenger erbjuder dock en hel del extrafunktioner som klimatanläggning, sex airbags och stereokontroller i ratten. Testaren tycker att bilen är snygg och har en hel del att erbjuda, men att körupplevelsen inte är den bästa.

Källa: What Car (GB) jun 2007

Teknikens Värld

"Sticker ut i konkurrensen"

Svenska Teknikens Värld menar att Dodge Avenger har ett fräckt och kaxigt utseende. Komforten är inte den bästa och vid låg fart studsar man rejält i sätena. Det är först vid högre farter som bilen lugnar ner sig. Testbilen med 2,0 CRD-motor är stark och kompetent så länge man håller sig över 1500 r/min. Invändigt är bilen snygg, men det är tydligt att det är en budgetlösning. Frånsett den plastiga känslan finns gott om utrymme. Bagageutrymmet är också väl tilltaget. Det som talar för Avenger är priset och utrustningen även i basversionen. Bilen kan inte riktigt mäta sig med de bästa i klassen som Mondeo och Vectra, men i mellanskiktet utgör den en frisk fläkt.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 10 2007

Vi Bilägare

"Kaxig återkomst"

Vi Bilägare menar att kaxig design och låga priser kan göra Dodge Avenger intressant. Den ser ut som en klassisk muskelbil men är ganska snäll och beskedlig. Styrningen är snabb och exakt men testaren är tveksam till att bilen kommer att slå igenom i Sverige då konkurrensen i klassen är hård. Avenger har vidare korta stolsdynor och dieselmotorn lever inte riktigt upp till bilens image.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 10 2007

Cirkapris: 214000 kronor

Produktfakta: Dodge Avenger är en fyradörrars mellanklass-sedan som erbjuds med bensinmotoralternativen 2,0 liter med 156 hk, 2,4 liter med 170 hk samt 2,7 liters V6 med 188 hk. Dieselmotorn 2,0 CRD ger 140 hk (103 kW) vid 4000 r/min. Det maximala vridmomentet är 310 Nm vid 1750 r/min. Bilen är framhjulsdriven och har 6-växlad manuell låda. Vändcirkeln är 11,13 m. Bromsarna utgörs av skivor fram (ventilerade) och bak. Däckdimension 215/60 R17. Toppfarten är 200 km/h och accelerationen 0-100 km/h är 11,8 s. Bränsleförbrukning vid blandad körning är 0,62 l/mil. Tanken rymmer 64 liter, maxlasten är 480 kg, maximala släpvikten ca 1500 kg och tjänstevikten 1560 kg. Dimensionerna är 485x184x150 cm. Axelavståndet är 277 cm. Cirkapriset avser Avenger 2,0 CRD SE.

Tillverkare: Dodge