Sök
Citroën Xsara

Citroën Xsara

En mjuk liten fralla

2002-01-29

Xsara är en komfortabel och välutrustad mellanklassbil med en del konventionell teknik under skalet. Den sticker knappast ut men är ganska prisvärd, tycker testarna.
Testkälla Kommentar
Aftonbladet ”Halvbra men helbillig”
Teknikens Värld ”Fransos utan finess”
Motor ”Picasson är riktigt ärtig”

Vad tycker testarna?

En av testerna avser ”minibussen” Xsara Picasso. Övriga källor testar Xsara 1,6i. Bilen får medelgoda betyg men är en prisvärd, praktisk och säker bil. Ett par rejäla missar finns dock i fallet Xsara Picasso, som dels saknar strålkastarrengöring och dels har digital hastighetsmätare. I övrigt är Xsara tämligen välutrustad redan i basutförande och får godkänt i testerna utan att vara en given klassledare.

Aftonbladet

”Halvbra men helbillig”

Bil som man köper för prisets skull
Bil som man köper för prisets skull

Aftonbladet Bilmenar att Xsara 1,6 ser ut att vara ett alternativ till Golf, Focus m.fl. men faller på kvalitetskänslan som inte når upp till konkurrenterna i klassen. Stolarna är för mjuka och det är låg takhöjd i baksätet. Trots dubbla lister är ljudkomforten inte heller riktigt vad den borde vara. Men 15-tumshjulen ger bra grepp på vägen och den senaste versionen har bredare spårvidd och kränger väldigt lite. Motorn på 90 hk är inte någon dröm varför den starkare 110-hästaren föredras. Bilen imponerar inte men om man tycker den är OK så kommer man köpa den när man får höra priset, menar Aftonbladet. Redan i basutförande är Xsara välutrustad och relativt säker.

Källa:

Till Aftonbladets hemsida
Teknikens Värld nr 6 2001
Motor nr 4 2001

Teknikens Värld

”Fransos utan finess”

Teknikens Värld jämför lågprisbilarna Kia Rio och Xsara med klenaste motorn på 75 hk. Bilar som tilltalar budgetköparen, men man ska inte stirra sig blind på prislappen menar testaren. Kanske är en 1-2 år gammal Golf eller Ford Focus att föredra om man inte måste ha nybilslukt. Men Xsara får i alla fall godkänt trots enkel teknik och svag motor (dock något starkare än uppgivet). Bilarna är lika stora, lika starka och drar lika mycket bensin upp till 110 km/h. Ingen av de två ger någon körglädje att tala om, men Xsara känns bättre på vägen och har en bättre växellåda än Kian. Fransmannen är också mer ombonad och har fler inställningar av ratten, även om utformningen är lite gammalmodig. Garantierna är likvärdigt generösa förutom vagnskada, och reservdelarna är billiga med fördel för Kia Rio. Detta vägs upp av Xsarans bättre säkerhet. Utrustningsnivån är OK i båda två men totalt sett är Xsaran en bättre bil än Rion tycker testaren.

Motor

”Picasson är riktigt ärtig”

Motor testar Xsara Picasso mot Nissan Almera Tino. De två mini-mpv bilarna är likvärdiga och får samma betyg av Motor, som gillar Picassons utseende med sina rejäla skyddslister. På den negativa sidan saknas alla former av strålkastarrengöring. Bra säkerhet och praktiska utrymmen i båda. Picassons inredning är lite dyster tycker testaren, som även tar upp att Citroën har återinfört den gamla digitala hastighetsmätaren i modern tappning. Mätaren är bara störande med sitt kontinuerliga bläddrande mellan siffrorna och Motor tycker det är ”ofattbart att man gått tillbaka till gamla instrumentsynder”. Benutrymmet är dock bättre bak i Picasso än i Tino. Motorns effekt är OK men inte mer, däremot känns Xsara Picasso stadigare på vägen. Totalt sett är Picasson rymligare, billigare och ”ärtigare” än Tino som å andra sidan är mer välutrustad.

Cirkapris: 123000 kronor

Produktfakta: Citroën Xsara är en bil i Golfklassen och finns i en rad versioner, med bensin- eller dieselmotor och som femdörrars familjebil, alternativt tvådörrars kupé samt mini-MPV (Xsara Picasso). Bensinmotorer på 75, 90 och 110 hk samt direktinsprutad dieselmotor på 90 hk, yttermåtten är 419x170x140 cm och tjänstevikten är 1326 kg. Xsara Picasso har en motor på 1,8 liter och 115 hk samt måtten 428x175x164 cm. Bilen är framhjulsdriven. Utrustningen inkluderar airbags m.m.

Tyvärr har vagnskadegarantin försvunnit i och med sänkningen av priset som genomfördes på alla Citroën häromåret. Det innebär bland annat att bilen har blivit dyrare att försäkra. Nybilsgarantin är ett år och rostskyddet garanteras i tolv år. Priset avser Xsara 1,6i.

Modell: Citroën Xsara